direct naar inhoud van 2.6 Verkeerstructuur
Plan: Landelijk gebied Assendelft
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3758BP-0301

2.6 Verkeerstructuur

2.6.1 Auto

De belangrijkste infrastructuur in dit gebied, ligt voornamelijk aan de rand. De Communicatieweg verzorgt de verbinding richting Westzaan, A8 en Heemskerk aan de andere kant. Deze verbinding geeft ook aansluiting op de noord-zuid verbinding over de Vaartdijk (N246) tussen Wormerveer en de route in het zuiden tussen Beverwijk en Zaandam/ Zuidelijke Randweg. Hiermee is de hele regio ontsloten. De interne ontsluiting wordt verzorgd door de Dorpsstraat.

In de toekomst - buiten de planperiode van dit bestemmingsplan - zal de doortrekking van de A8 naar de A9 een belangrijke invloed hebben op het gebied. Zowel op de bereikbaarheid als op de beleving van het gebied. De gemeente hecht veel waarde aan de ruimtelijke inpassing van deze weg.

In onderstaande tabel wordt voor enkele belangrijke wegen voor het Landelijk gebied Assendelft de huidige etmaalintensiteit per wegvak weergegeven en daarnaast een prognose van de etmaalintensiteit in 2022.

Tabel : Werkdagetmaalintensiteiten MVT

Locatie   Toelichting   Etmaalintensiteit  
    huidig   Prognose 2022  
Nauernaseweg   Tussen Hoogtij en Provincialeweg N246   8500   13800  
Provincialeweg N246   Tussen Nauernaseweg en kruising Dorpsstraat   12600   14800  
A9        
Dorpsstraat     900   1200  
Vaartdijk N246     8300   9900  
Communicatieweg Oost     6200   6900  
Communicatieweg West     5500   3300  
Noorderveenweg   Ten oosten van de kruising met de Dorpsstraat   6900   9000  
Noorderveenweg   Ten westen kruising van de kruising met de Dorpsstraat   3000   6600  
Provincialeweg N203   Ten oosten van de aansluiting met de A9   37600   40600  
Kanaalweg N246     13100   15300  

2.6.2 Openbaar vervoer

Het plangebied ligt binnen geen enkele invloedssfeer van een NS station. Door het plangebied lopen wel enkele buslijnen die aansluiten op stations van het landelijk spoornet.

Het plangebied is ontsloten door drie buslijnen waarvan er twee in het centrum van de Delftbuurt samen komen. De ene lijn (63) rijdt ieder half uur tussen Assendelft Noord - station Krommenie Assendelft en Assendelft Noord - Westzaan, Koog aan de Zaan en station Zaandam.

Buurtbus 456 rijdt in een uurdienst van de Delftbuurt in Assendelft via de Dorpsstraat en Westzaan naar Station Zaandam NS. De buurtbus is een initiatief van vrijwilligers die na het verdwijnen van buslijn 56 deze dienst hebben overgenomen en op deze manier het openbaar overeind houden binnen een groot deel van Assendelft.

De derde lijn, lijn 59, rijdt van station Zaandam NS over de Hoofdtocht en de Westzanerpolder via pont buitenhuizen naar het NS station Beverwijk.

2.6.3 Fiets

Een van de doelen van het Zaans Verkeers- en VervoerPlan (ZVVP) is om de sociale cohesie te verbeteren door o.a. oost-west barrières voor de fiets te slechten. Een van de maatregelen hiervoor is een fietsverbinding tussen Koog aan de Zaan naar Westzaan ter hoogte van de Dolfijnstraat en deze daarna door te trekken tot aan Assendelft. (paars en gele stippellijn in figuur 9). Dit is nog steeds een ambitie, maar de fietsverbinding zal voorlopig nog niet gerealiseerd worden. Het is daarom in dit bestemmingsplan en in het bestemmingsplan Landelijk Gebied Westzaan niet mogelijk gemaakt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3758BP-0301_0025.png"

Het fietspad langs de zuidrand van het Guisveld parallel aan de A8 (groene stippellijn) dat loopt tussen Rooswijk en Saendelft en daardoor ook het plangebied beter ontsluit in de oost-west richting is sinds de totstandkoming van het ZVVP gerealiseerd.

Daarnaast is het plangebied ook in noord-zuid richting beter ontsloten door enkele doorgaande fietsroutes(groene stippellijnen) door de gerealiseerde wijk Saendelft. Bij het tot stand komen van de ten westen van Saendelft gelegen nieuwbouwlocatie Kreekrijk zal dit netwerk zich verder ontwikkelen.

2.6.4 Parkeren

Over de parkeerdruk in het bestemmingsplangebied is weinig bekend. Afgaande op het aantal klachten kan worden verondersteld dat er geen parkeerproblematiek is op de paar gebieden met parkeren binnen het bestemmingsplan gebied.

Parkeernormen 

De bouwverordening schrijft voor dat nieuwe bouwplannen in hun eigen parkeerbehoefte moeten voorzien. Dit betekent echter niet dat zij oplossing moeten bieden voor een historisch tekort. Voor de parkeernormen verwijst de bouwverordening naar de meest recente gemeentelijke nota. Dit geldt ook voor het plangebied van dit bestemmingsplan.

Binnen de gemeente is het vigerende beleid voor parkeren de Parkeernota Zaanstad 2009. De parkeernormen verschillen per gebied en zijn gebaseerd op de stedelijkheidsgraad. Het gehele bestemmingsplangebied Landelijk Gebied Assendelft valt binnen zone 'weinig stedelijk zone C'.

2.6.5 Verkeersveiligheid

In 2011 is door de gemeenteraad het VerkeersVeiligheidsPlan Zaanstad vastgesteld. Verkeersveiligheid is een resultante van de inrichting van de weg, het gedrag van de verkeersdeelnemer en de staat van het voertuig. De gemeente heeft samen met de verkeersveiligheidpartners grip op de eerste twee aspecten. Het VVP is daarom opgebouwd vanuit de pijlers infrastructuur, educatie en communicatie en handhaving.

Vanuit deze pijlers zijn aandachtspunten en maatregelen bepaald waar de gemeente zich de komende 5 jaar op kan richten.