Plan: | Oude Haven |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0479.STED3757BP-0404 |
De belangrijkste weginfrastructuur van Oude Haven ligt aan de rand van het plangebied. Het volledige plangebied ontsluit op de Provincialeweg. De Provincialeweg is ook de autoverbinding tussen de verschillende gebieden in het plangebied. Naar de Dr. J.M. Den Uylweg aan het zuiden van het plangebied is geen directe verbinding.
De Provincialeweg is recent aangepast als gevolg van de realisatie van de Zuidelijke randweg. Deze Provincialeweg zal in de nabije toekomst nog meer veranderingen ondergaan als gevolg van de ontwikkelingen rond Inverdan en mogelijk Zuiderhout. De Dr. J.M. Den Uylbrug wordt in de toekomst verbreed. Al deze aanpassingen aan de hoofdinfrastructuur zijn nodig om ook in de toekomst het verkeersaanbod te kunnen blijven verwerken.
Toekomstige ontwikkelingen op het Hembrugterrein kunnen gevolgen hebben voor de infrastructuur en de verkeersafwikkeling in de Havenbuurt. Hierover is nu nog geen duidelijkheid te geven.
De interne verkeerscirculatie in de Russische buurt zal nog nader tegen het licht worden gehouden. De gemeente heeft de wens om het centrum autoluw in te richten. Dit betekent dat er geen doorgaand verkeer meer zal zijn over de bruggen. In de directe omgeving van het winkelcentrum kan dit verandering van de verkeersstromen tot gevolg hebben.
In het plangebied liggen in de grond netwerken van kabels en leidingen voor water, elektriciteit, gas, telecommunicatie, televisie, riolering, drainage en afvalwatertransport. Bij deze kabel- en leidingnetwerken behoren onder- en bovengrondse installaties en bouwwerken zoals transformatoren, gasstations, elektriciteitskasten, telefoonkasten, KPN en NUON huisjes. De kabels en leidingen, installaties en bouwwerken zijn eigendom van de kabel- en leiding beheerders (KLB).
De externe veiligheid speelt een rol bij leidingen met een bedrijfsdruk van 8 bar of hoger en bij bovengrondse hoogspanningsleidingen van meer dan 50 kV. Dergelijke leidingen zijn niet in het plangebied aanwezig. Daarom zijn deze leidingen niet weergegeven op de verbeelding. In de bestaande situatie wordt voor wat betreft de aanwezige leidingen voldaan aan de NEN-norm ten aanzien van de minimaal aan te houden afstand van 3,5 - 4 meter. Het plan voorziet niet in ontwikkelingen die inbreuk maken op deze minimaal aan te houden afstanden. Komt een bouwinitiatief binnen de toetsingszone, dan moet de veiligheidszone voor dit bouwinitiatief berekend worden. Bij nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied worden door de gemeente voorwaarden gesteld aan de openbare ruimte die de KLB kunnen gebruiken en de ontwikkelaar moet verstrekken voor de aanleg van de voorzieningen (zie technische voorwaarden Zaanstad).
In de Russische buurt is de parkeerdruk hoog, waardoor een parkeerregiem van kracht is. In de huidige situatie kan ’s morgens vanaf 12.00 uur tot ‘s avonds 23.00 uur alleen geparkeerd worden door mensen met een parkeervergunning. Wanneer bewoners bezoek ontvangen, kan het bezoek met behulp van een kraskaart één dag tegen een gereduceerd tarief parkeren. De gemeente werkt op dit moment aan een nieuwe invulling van de parkeerregiems. Dit nieuwe beleid zal naar verwachting in 2012 doorgevoerd worden. Omdat nog niet duidelijk is hoe de gemeente dit beleid gaat invullen, wordt dit nog niet opgenomen in het bestemmingsplan.
Net buiten het gebied staat sinds kort een parkeergarage in het Hermitage met ca. 900 parkeerplaatsen. De garage kan via de Provinciale weg, ter hoogte van het NS station Zaandam, bereikt worden. Ondanks dat deze garage meer op bezoekers van het centrum is gericht, kan het natuurlijk ook door (bezoekers van) de Russische buurt gebruikt worden. Parkeervergunningen voor deze garage zijn echter vele malen duurder dan in de Russische buurt.
De bouwverordening schrijft voor dat nieuwe bouwplannen in hun eigen parkeerbehoefte moeten voorzien. Dit betekent echter niet dat zij oplossing moeten bieden voor een historisch tekort. Voor de parkeernormen verwijst de bouwverordening naar de meest recente gemeentelijke nota. Dit geldt ook voor het plangebied van dit bestemmingsplan. De Russische buurt valt in de sterk stedelijke zone A en de overige plandelen in de sterk stedelijke zone B. Alle in de nota genoemde zones kennen een andere parkeernorm. De normen van de sterk stedelijke zone A zijn over het algemeen het laagst en worden hoger naarmate men verder van het centrum verwijderd raakt. In het centrum geldt een parkeerregiem waarin betaald parkeren en parkeren door vergunninghouders mogelijk wordt gemaakt. Mede hierdoor en door concurrentie van openbaar vervoer en fiets wordt de vraag naar parkeren beïnvloed. Naast aanpassing van de normen zijn de mogelijkheden voor het afkopen van de parkeereis verruimt.
Vanaf december 2011 rijden er geen reguliere buslijnen meer door het plangebied.De loopafstand tot een halte in het zuidelijke deel van het plangebied is daardoor groot. De dichtstbijzijnde bushalten bevinden zich op de Westzijde/Gedempte Gracht (hier vertrekken 7 buslijnen) en de Albert Heijnweg (3 buslijnen).Het treinstation Zaandam ligt binnen een straal van 2 kilometer.Verder kan men in het plangebied gebruik maken van het aanvullend openbaar vervoer (AOV). Dit is een (gesubsidieerde) vorm van openbaar vervoer (regiotaxi) die men kan bellen en waarbij men vervoer kan bestellen van deur-tot-deur.
Het Fiets-PLUS-net vormt de belangrijkste doorgaande fietsroutes in Zaanstad. Dit netwerk loopt via de Provincialeweg N246, Provincialeweg N203 en een oost-westroute in het zuiden van Zaanstad (o.a. de Den Uylweg, Hoofdtocht en Westzanerdijk). Deze routes maken ook deel uit van het regionale fietsnet van de Stadsregio Amsterdam (SrA).
Het onderliggende stedelijke fietsnetwerk wordt gevormd door het zogenaamde Primaire Fietsnetwerk van Zaanstad. Onderdelen daarvan binnen dit bestemmingsplan zijn de Houthavenkade, de Hogendijk, de Czarinastraat en voorlopig nog de oversteek over de Provincialeweg (vanuit de fietstunnel onder het spoor) via de Rozengracht naar de Wilhelminabrug. Met het vorderen van de planvorming van Inverdan wordt de oversteek over de Provincialeweg vervangen door de Buiging (die west-Zaandam met het centrumgebied verbindt).