direct naar inhoud van 2.6 Verkeersstructuur
Plan: Westzanerdijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3755BP-0307

2.6 Verkeersstructuur

2.6.1 Infrastructuur

Het plangebied ligt qua infrastructuur grotendeels ingeklemd tussen de Westzanerdijk/Overtoom en de Ringweg. De hoofdontsluitingsroute van het plangebied op de Houtveldweg loopt via de Aris van Broekweg, de Westzanerdijk/Overtoom en vice versa of aan de andere zijde naar de Hoofdtocht. Hierbij moet worden opgemerkt dat het college van burgemeester en wethouders in december 2008 heeft besloten om een gedeelte van de Westzanerdijk ter hoogte van de sluis éénrichtingsverkeer in te stellen. Het verkeer uit Westzaan wordt dan via de Overtoom naar de Veldweg/Rak en de aansluiting de Hoofdtocht ontsloten.

Aan de andere zijde van het plangebied ontwikkelt de gemeente een goede ontsluitingsweg in verband met de ontwikkelingen uit het plan Inverdan. Dit plan houdt onder meer een nieuw stadscentrum in. De Houtveldweg is verbreed. Het definitieve tracé van de Houtveldweg is nog niet bekend en zal naar verwachting ook enige tijd op zich laten wachten in verband met de uitvoering van allerlei projecten en de mogelijke verbreding van het spoortracé. In het bestemmingsplan wordt uitgegaan van de bestaande ligging van de Houtveldweg.

In verband met de bouwwerkzaamheden voor Inverdan werd de Houtveldtunnel - fietstunnel - afgesloten.

De ontsluitingswegen (Aris van Broekweg, Houtveldweg, Overtoom, Ringweg, Westzanerdijk en Willem Hooft kade) bestaan uit tweebaans rijwegen. Alleen langs de Houtveldweg bevindt zich een vrijliggend fietspad.

2.6.2 Ondergrondse infrastructuur

In het plangebied liggen in de grond netwerken van kabels en leidingen voor water, elektriciteit, gas, telecommunicatie, televisie, riolering, drainage en afvalwatertransport. Bij deze kabel- en leidingnetwerken behoren onder- en bovengrondse installaties en bouwwerken zoals transformatoren, gasstations, elektriciteitskasten, telefoonkasten, KPN en NUON huisjes. De kabels en leidingen, installaties en bouwwerken zijn eigendom van de kabel- en leiding beheerders (KLB).

2.6.2.1 Kabels en leidingen op de verbeelding

De externe veiligheid is uitsluitend van belang in het geval van leidingen met een bedrijfsdruk van 8 bar of hoger en bij bovengrondse hoogspanningsleidingen van meer dan 50 kV. Dergelijke leidingen zijn niet het plangebied aanwezig. Daarom zijn de leidingen niet op de verbeelding aangegeven. In de bestaande situatie wordt voor wat betreft de aanwezige leidingen voldaan aan de NEN norm ten aanzien van de minimaal aan te houden afstand van 3,5 - 4 meter. Het plan voorziet niet in ontwikkelingen die inbreuk maken op deze minimaal aan te houden afstanden. Komt een bouwinitiatief binnen de toetsingszone dan moet de veiligheidszone voor dit bouwinitiatief nader berekend worden.

Bij ontwikkelingen binnen een plangebied worden door de gemeente voorwaarden gesteld aan de ontwikkelaar met betrekking tot de ruimtereservering voor de ondergrondse infrastructuur.

De standaard dwarsprofielen voor de infrastructuur en regels bij aanleg staan in de “Standaard detail “en de “technische voorwaarden” van de gemeente.

2.6.3 Parkeren

Binnen het plangebied is de omgeving van de Blokschaaf achter station Zaandam een vergunninggebied, waar alleen geparkeerd mag worden met een vergunning om de parkeerdruk in deze wijken te verminderen. Sinds de omgeving van de Blokschaaf als vergunninggebied is aangewezen hebben de bewoners vrijwel geen last meer van parkeren door bezoekers van station, stad en naburig bedrijventerrein. Door het invoeren van het vergunningparkeren in de Zagenbuurt, verplaatst de parkeerdruk zich enigszins naar de Schavenbuurt en Vrijheidsheldenbuurt. De gemeente onderzoekt of ook voor deze buurten het vergunningparkeren kan worden ingevoerd. In februari 2010 heeft de gemeenteraad de Parkeernota Zaanstad 2009 vastgesteld. Hierin is opgenomen dat in het gebied Railpoint Office, belastingkantoor, Regiocollege een parkeerregiem ingesteld wordt wanneer de ruimtelijke ontwikkelingen hiervoor aanleiding geven. Door het toenemende autoverkeer is de parkeerdruk met name in de oude wijken toegenomen. De parkeerdruk in de oude wijken is hoog maar nog wel acceptabel. In reactie op klachten als gevolg van fout parkeren, heeft de gemeente intensief samengewerkt met de politie, straattoezicht en wijkmanagement. Deze intensieve samenwerking tussen de verschillende partijen heeft geleid tot vrijwel geen klachten meer op dit gebied.
De gemeente Zaanstad heeft als beleid dat nieuwe bouwplannen moeten voorzien in de eigen parkeerbehoefte.

2.6.4 Openbaar vervoer

In de Zaanstreek rijden zogenaamde ZaanseBussen die bijzonder comfortabel en veilig zijn. In de Openbaar Vervoervisie concessie Zaanstreek (2004) is het openbaar vervoerbeleid van Zaanstad en Oostzaan gezamenlijk vastgelegd. Dit beleid is de basis geweest voor de aanbesteding van het openbaar vervoer door de Stadsregio Amsterdam, waarvan Zaanstad deel van uitmaakt. Uitgangspunten van de Openbaar Vervoervisie is het verbeteren van het openbaar vervoer over water (Zaanwaterbus van Amsterdam CS naar o.a. station Zaandam) en verbeterde nachtverbindingen. Beide uitgangspunten hebben een positief effect op de openbaar vervoersmogelijkheden van de bewoners van het plangebied.

Binnen het plangebied zijn drie ZaanseBuslijnen aanwezig. Twee buslijnen hebben in hun route het NS station Zaandam als begin/eindstation. Het NS station is net buiten het plangebied gelegen en loopt parallel aan de Houtveldweg die gedeeltelijk in het plan is opgenomen. Het NS station Zaandam is daarnaast prima te voet en per fiets te bereiken.

2.6.5 Fiets

Het aandeel van het fietsverkeer bedraagt in Zaanstad 28%. De gemeente Zaanstad wil fietsen bevorderen, zodat het aandeel (over alle verplaatsingen) stijgt tot 35%. Dit percentage wordt nu al gehaald op de korte afstanden tot 7,5 kilometer.

In november 2007 is de fietsnota Zaanstad vastgesteld. Het doel van het fietsbeleid is het bevorderen van het fietsgebruik om:

  • de omvang van het autoverkeer te reduceren;
  • de gezondheid te verbeteren;
  • het milieu te verbeteren;
  • de sociale controle en beleving van de openbare ruimte te verbeteren.

Het fietspad aan de Houtveldweg wordt door veel bewoners en fietsers als een onveilig fietspad beschouwd. De gemeente heeft het fietspad inmiddels gerenoveerd wat de verkeersveiligheid heeft verbeterd.