Plan: | Oud Koog & Rooswijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0479.STED3753BP-0309 |
Oud Koog wordt ontsloten door de spoorlijn, de provinciale weg N203, de rijksweg A8 en door de Zaan. De spoorlijn heeft met twee haltes, te weten 'Koog-Zaandijk' en 'Koog-Bloemwijk' een belangrijke ontsluitingsfunctie voor het plangebied, hoewel het station 'Koog-Bloemwijk' niet in het plangebied ligt. De Stationsstraat verbindt station Koog-Zaandijk met het dijklichaam en fungeert door het ontbreken van een aansluiting op de provinciale weg voornamelijk als fiets- en voetgangersroute die veel gebruikt wordt voor de sportgelegenheden ten westen van het spoor en toeristen die de Zaansche Schans bezoeken. De Leliestraat heeft naast de verbinding tussen station Koog-Bloemwijk en het dijklichaam ook een aansluiting op de provinciale weg en door middel van de Willem Alexanderbrug een verbinding met de oostzijde van de Zaan.
Rooswijk wordt ontsloten door de spoorlijn met station Koog-Zaandijk, de provinciale weg N203 en de rijksweg A8. De Guisweg N515 is de belangrijkste entree voor Rooswijk. De weg ontsluit zowel het noordelijke deel met hoofdzakelijk woningen als het zuidelijk deel van Rooswijk met hoofdzakelijk sportvelden. De Guisweg, provinciale weg en de A8 zijn stroomwegen voor het doorgaand verkeer met 2 x 2 rijbanen.
De externe hoofdinfrastructuur van Zaanstad wordt gevormd door de A8 vanuit het zuiden en de A7 richting het noordoosten. De interne hoofdinfrastructuur bestaat uit de provinciale weg N203 die van noord naar zuid langs het spoor loopt, de provinciale weg N246 die loopt van West-Graftdijk via Westzaan naar Beverwijk en de provinciale weg N515 die zijn aansluiting vindt bij de N246 in Westzaan.
Een grote tekortkoming in de wegenstructuur van Zaanstad is het ontbreken van een volwaardige aansluiting van de provinciale weg N203 en de (omgelegde) Guisweg op de A8. Hiervoor is het doortrekken van de A8 naar de A9 van groot belang, aangezien daarmee ook wordt voorzien in een volledige aansluiting van de A8 op de provinciale weg N203. Deze plannen zijn opgenomen in de nota 'Plannen met Zaanstad'. Voor het plangebied betekent het een verbetering van de externe ontsluiting. Echter, omdat de plannen nog niet voldoende concreet zijn, zijn ze niet doorvertaald in het bestemmingsplan. Ook is niet duidelijk of ze de komende planperiode zullen (kunnen) worden gerealiseerd.
Het plangebied ligt ingeklemd tussen de Zuider Watermolensloot, de spoorbaan, de Stationsstraat en de Zaan in het noorden en oosten, de Mallegatsloot, de provinciale weg N203, de noordzijde van de wijk Westerkoog, de Guisweg en het Guisveld in het zuiden en westen. Door het plangebied loopt de provinciale weg N203, een gebiedsontsluitingsweg van de categorie A met een zeer hoge verkeersintensiteit. Deze weg is tevens de hoofdontsluitingsweg in het plangebied. Daarnaast loopt door het plangebied een aantal gebiedsontsluitingswegen van de categorie B: de Guisweg, Fortuinweg en John Lennonstraat. Deze kennen een 50 km regime. Het Zuideinde, de Raadhuisstraat, de Lagendijk, de Hoogstraat in Oud Koog en de George Gershwinstraat en de Oud Heinstraat zijn erftoegangswegen met een 30 km regime en een busroute met busvriendelijke maatregelen.
Het bedrijf Tate & Lyle is voor expeditieverkeer bereikbaar over de Kaarsenmakerstraat en ontsluit via de Pinkstraat, onder de A8 door, over de Verzetstraat om zo de A8 of de provinciale weg N203 te bereiken. Het bedrijf ADM Cocoa, dat buiten het plangebied ligt maar er wel direct aan grenst genereert expeditieverkeer. Dit verkeer bereikt het gebied vanaf de Guisweg over de Bijenkorfstraat en ontsluit via de Hoogstraat om de route te vervolgen.
In het plangebied is nauwelijks sprake van parkeeroverlast. Tussen de Parklaan en de Lagedijk is betaald parkeren en er zijn geen regelingen voor vergunninghouders.
Bij het NS-station Koog Zaandijk is een park en ride voorziening met een parkeercapaciteit van 150 parkeerplaatsen.
De gemeente Zaanstad heeft als beleid dat nieuwe bouwplannen moeten voorzien in de eigen parkeerbehoefte.
Door het plangebied loopt de spoorwegverbinding die Zaanstad verbindt met Amsterdam en Alkmaar. In het plangebied ligt het NS-station Koog-Zaandijk. Voor de toekomst wordt gestudeerd op een doorsnijding van het spoor om de bereikbaarheid tussen Rooswijk en Oud Koog te verbeteren.
Het Zuideinde, Raadhuisstraat, Lagendijk en de Hoogstraat zijn belangrijk voor het buslijnennet van Zaanstad. Er gaat een buslijn vanuit Zaandam Station NS naar Wormerveer Samsonweg en vice versa. Daarnaast gaat er een buslijn vanuit het station Zaandam naar Zaandijk over de Guisweg, Fortuinweg en de John Lennonstraat via Bannehof naar de Oud Heinstraat. Tot slot gaat er een buslijn vanaf station NS Zaandam naar station NS Krommenie over de provinciale weg. Het grootste deel van het plangebied valt binnen de norm die Zaanstad hanteert van een loopafstand van maximaal 400 meter tot een halte.
De fietsroute aan de oostzijde van de spoorlijn en aan de westkant van de provinciale weg maakt onderdeel uit van de regionale fietsverbinding Amsterdam-Noord en Wormer.
Een andere belangrijke regionale fietsverbinding loopt van oost naar west. Deze fietsverbinding verbindt het oostelijke buitengebied van Zaanstad met Zaandijk en Koog – Zaandijk (Oud Koog en Rooswijk) en sluit aan op de fietsverbinding Amsterdam-Noord en Wormer.
In de Fietsnota Zaanstad (2008) is de route via de Guisweg opgenomen als aandachtspunt om een nieuw fietspad aan te leggen als onderdeel van de herinrichting Guisweg Oud Zaandijk.
In het plangebied liggen in de grond netwerken van kabels en leidingen voor water, elektriciteit, gas, telecommunicatie, televisie, riolering, drainage en afvalwatertransport. Bij deze kabel- en leidingnetwerken behoren onder- en bovengrondse installaties en bouwwerken zoals transformatoren, gasstations, elektriciteitskasten, telefoonkasten, KPN en NUON huisjes. De kabels en leidingen, installaties en bouwwerken zijn eigendom van de kabel- en leiding beheerders (KLB).
De externe veiligheid speelt een rol bij leidingen met een bedrijfsdruk van 8 bar of hoger en bij bovengrondse hoogspanningsleidingen van meer dan 50 kV. Dergelijke leidingen zijn niet in het plangebied aanwezig. Daarom zijn deze leidingen niet weergegeven op de verbeelding. In de bestaande situatie wordt voor wat betreft de aanwezige leidingen voldaan aan de NEN-norm ten aanzien van de minimaal aan te houden afstand van 3,5 - 4 meter. Het plan voorziet niet in ontwikkelingen die inbreuk maken op deze minimaal aan te houden afstanden. Komt een bouwinitiatief binnen de toetsingszone, dan moet de veiligheidszone voor dit bouwinitiatief berekend worden. Bij nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied worden door de gemeente voorwaarden gesteld aan de openbare ruimte die de KLB kunnen gebruiken en de ontwikkelaar moet verstrekken voor de aanleg van de voorzieningen (zie technische voorwaarden Zaanstad).