direct naar inhoud van 9.2 Uitkomsten overleg
Plan: Achtersluispolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3741BP-0302

9.2 Uitkomsten overleg

De instanties genoemd onder 1 t/m 10 hebben niet gereageerd.

Van de instanties genoemd onder 11 t/m 14 is bericht ontvangen dat het voorontwerpbestemmingsplan geen aanleiding geeft tot het maken van op- en/of aanmerkingen.

De instanties genoemd onder de nummers 15 t/m 24 zonden opmerkingen toe over het voorontwerpbestemmingsplan.

9.2.1 Gasunie

Reactie

De Gasunie vermeldt dat er in het plangebied geen leidingen of stations van de gasunie aanwezig zijn.

Antwoord gemeente

Wij nemen dit voor kennisgeving aan.

9.2.2 Nuon

Reactie

Nuon geeft aan dat er binnen het plangebied hoogspanningskabels en telecomkabels van Nuon zijn gelegen. Het verzoek is om hier rekening mee te houden bij de planvorming.

Antwoord gemeente

Bij de planvorming is rekening gehouden met de aanwezige kabels.

9.2.3 Kamer van Koophandel

Reactie 1

De Kamer van koophandel laat weten dat zij de doelstelling van het voorontwerpbestemmingsplan 'het bieden van een planologisch en juridisch kader voor het behouden en versterken van de bedrijvenfunctie' onderschrijft.

Antwoord 1 gemeente

Wij nemen dit voor kennisgeving aan.

Reactie 2

De Kamer van Koophandel geeft aan dat de havenfunctie verder geoptimaliseerd zou kunnen worden door de kades te bestemmen voor kadegebonden bedrijvigheid. Verder van de kade af zou een meer algemene bedrijfsbestemming kunnen gelden.

Antwoord 2 gemeente

De bestemming is niet enkel kadegebonden in verband met de aanwezigheid van huidige functies die niet enkel kadegebonden zijn. Met die aanwezige functies dient de gemeente rekening te houden bij het opstellen van een bestemmingsplan. Het is niet aannemelijk dat de kades binnen de planperiode daadwerkelijk enkel voor kadegebonden functies zullen worden gebruikt. Bovendien vallen havengebonden activiteiten meestal in de hogere milieucategorieën. Dit heeft voornamelijk te maken met de geluidsbelasting. In de huidige geluidszone is op dit moment geen ruimte om extra geluidsbelasting op voorhand toe te laten.

Reactie 3

De Kamer van Koophandel verzoekt om de milieuzonering aan te passen. Het verdient de voorkeur om de milieuzones gelijk te laten lopen met de bouwpercelen/kavels in plaats van dwars door de percelen heen. De koppen van de Dirk Metselaarhaven (aan het einde van de Sluispolderweg en de Rijshoutweg) kunnen het beste in milieucategorie 5 worden ingedeeld in verband met de herontwikkeling van het Hembrugterrein.

Antwoord 3 gemeente

De indeling van toegelaten milieucategorieën is aangepast naar de huidige activiteiten per perceel/bedrijf. De toegelaten milieucategorieën lopen op deze manier gelijk met het perceel. De bestaande woningen langs de Havenstraat aan de overzijde van de Voorzaan hebben invloed op wat milieutechnisch toelaatbaar is bij de koppen van de Dirk Metselaarhaven aan het einde van de Sluispolderweg en de Rijshoutweg.

Reactie 4

De Kamer van Koophandel uit haar genoegen over de flexibiliteit die het voorontwerpbestemmingsplan biedt door middel van ontheffings- en wijzigingsmogelijkheden. De uitsluiting van detailhandel past ook binnen de visie van de Kamer van Koophandel.

Antwoord 4 gemeente

Wij nemen dit voor kennisgeving aan.

9.2.4 Inspectie VROM

Reactie 1

De VROM-inspectie wijst erop dat enkele luchtkwaliteitsnormen worden overschreden. De Wet luchtkwaliteit is op 15 november 2007 in werking getreden. Het ontwerpbestemmingsplan moet in overeenstemming worden gebracht hiermee.

Antwoord 1 gemeente

In het ontwerpbestemmingsplan is het onderdeel met betrekking tot luchtkwaliteit in overeenstemming gebracht met de Wet luchtkwaliteit. Door het toepassen van correcties, is er geen overschrijding van luchtkwaliteitsnormen. Wij verwijzen naar het milieuonderzoek in de bijlage. Achtersluispolder is voorts aangemeld als project voor het NSL.

Reactie 2

Het vast te stellen bestemmingsplan moet in overeenstemming zijn met het Bevi. De VROM-inspectie verzoekt om de risicocontouren 10¯5 en 10-6 op de kaart op te nemen.

Antwoord 2 gemeente

Voor Bevi bedrijven binnen het plangebied is een QRA (kwantitatieve risicoanalyse) opgesteld. De plaatsgebonden risicocontour van 10-6 uit de onderzoeken zijn op de verbeelding opgenomen. Binnen deze contouren bevinden zich geen kwetsbare objecten. Het bestemmingsplan is in overeenstemming met het Bevi.

Reactie 3

Het verzoek is om een omschrijving te geven van de keuzes die zijn gemaakt ten aanzien van het groepsrisico voor het Zelftankstation De Vijfhoek aan de Thorbeckeweg 2 en het bedrijf Americol aan de Sluispolderweg 33.

Antwoord 3 gemeente

In QRA's van de betreffende bedrijven is tevens het groepsrisico in beeld gebracht. Tevens is onderzocht welke maatregelen nodig zijn om het groepsrisico terug te dringen. Deze onderzoeken zijn in het milieuonderzoek van het bestemmingplan als bijlage opgenomen.

Reactie 4

De Regionale Brandweer heeft geadviseerd om een tweede ontsluitingsmogelijkheid te creëren. Op dit moment is de ontsluiting op de Sluispolderweg de enige ontsluitingsmogelijkheid.

Antwoord 4 gemeente

De ontsluiting binnen Achtersluispolder wijzigt niet met dit bestemmingsplan. Het bestemmingsplan beoogt zoveel mogelijk de bestaande situatie vast te leggen. Daarnaast is binnen de Achtersluispolder al veel bebouwd, hetgeen een tweede ontsluitingsmogelijkheid bemoeilijkt. Hier staat tegenover dat Achtersluispolder goed bereikbaar is over het water. In geval van calamiteiten is het denkbaar dat de Achtersluispolder ook via het water wordt benaderd, aangezien zich in het plangebied voldoende aanlegmogelijkheden voor schepen bevinden. Overigens zijn studies gestart naar een tweede ontsluitingsmogelijkheid. Echter de realisatie van een tweede ontsluitingsperiode zal zich niet binnen de planperiode voordoen daarom is hierover verder opgenomen in het bestemmingsplan. Ten aanzien van de blusmogelijkheden binnen het plangebied kan nog het volgende worden opgemerkt. In overleg met diverse partijen wordt bezien hoe de blusmogelijkheden in het plangebied verbeterd kunnen worden. Echter deze te nemen maatregelen zijn niet van planologische aard en kunnen om deze reden dan ook niet verder doorvertaald worden in het bestemmingsplan.

9.2.5 Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland

Reactie 1

Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland maakt de opmerking dat op blad 3 van de verbeelding in Zijkanaal H een bestemming Rj ter plaatste van de jachthaven is bestemd. Deze bestemming met nadere aanduiding komt niet voor op het renvooi van de verbeeldign. In artikel 11 van de voorschriften/regels is geen rekening gehouden met een regeling van de jachthaven binnen de bestemming 'Recreatieve doeleinden'. Rijkswaterstaat is er geen voorstander van om de jachthaven de bestemming 'Recreatieve doeleinden' te geven. Het gebied zou de bestemming 'Water' moeten krijgen met de nadere aanduiding jachthaven.

Antwoord 1 gemeente

De functieaanduiding is aangepast. De bestemming van de jachthaven is 'Water' met de functieaanduiding 'jachthaven'.

Reactie 2

Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland verzoekt om een aantal zaken aan te passen in de bestemmingsplantoelichting:

- een pasage opnemen omtrent de Europese kaderrichtlijn water;
- een passage bij de paragraaf No ta Ruimte en Nota Pieken in de Delta omtrent de infrastructuur;
- een passage in de paragraaf Vierde Nota Waterhuishouding omtrent de beleidsdoelstelling hiervan;
- de paragrafen Nationaal Verkeers- en vervoersplan en Structuurschema Verkeer en Vervoer II laten vervallen omdat beide nota's zijn vervangen door de Nota Mobiliteit en geen betekenis meer hebben voor het verkeers- en vervoersbeleid van het rijk.
- In de waterparagraaf opnemen dat naast het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Rijkswaterstaat tevens waterbeheerder binnen het plangebied is. Rijkwaterstaat voert voor deze wateren het waterkwantiteitsbeheer en waterkwaliteitsbeheer uit. Ook het grondwater is een onderwerp, dat in de waterparagraaf wordt behandeld in de toelichting. Dit moet worden aangegeven in de waterparagraaf.

Antwoord 2 gemeente

De toelichting van het bestemmingsplan is in de genoemde paragrafen aangepast. Enkele paragrafen zijn bijgewerkt naar de huidige stand van zaken, wijderd of verplaatst.

Reactie 3

Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland verzoekt om de volgende zaken aan te passen aan de bestemmingsplanregels:

- Artikel 10 ('Bedrijfsdoeleinden'), artikel 13 ('Groenvoorzieningen') en Artikel 17 ('Primair Waterkering'): de noodzakelijke hoogte voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde, moet 6 meter zijn in verband met de leesbaarheid van (waarschuwings-) borden voor de scheepvaart.
- Artikel 16 ('Water'): lid 1 onder c aanpassen met de tekst: 'haven voor de zeevaart, binnenvaart en recreatievaart'.
- Omdat in het zesde lid van artikel 16 een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen ten behoeve van 'Bedrijfsdoeleinden' zal het wateroppervlak wat door demping verloren gaat, gecompenseerd moeten worden. Het verzoek is om voor de wijzigingsprocedure overleg te plegen met Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland.
- In lid 2 van artikel 17 is de mogelijkheid geboden om gebouwen te realiseren in de bestemming 'Waterkering'. Dit is niet in lijn met doeleindenomschrijving in lid 1 en onwenselijk vanwege de negatieve invloed op de waterkerende functie.

Antwoord 3 gemeente

- Het plaatsen van verkeersborden en andere bouwwerken ten behoeve van verkeersregeling, verkeergeleiding, wegaanduiding en verlichting zijn vergunningsvrij op grond van artikel 3 lid 3 sub a onder 1 Besluit bouwvergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken.
- De planregel voor de bestemming 'Water' is aangepast.
- In bestemmingsplannen die geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken, zoals het onderhavige, wordt geen compenserende nieuwe waterberging bestemd. Wel wordt binnen het kader van de Waterbank Zaanstad in overleg met het HHNK gezocht naar oplossingen voor compensatie. In de toelichting staat vermeld dat het dempen van oppervlaktewater niet is toegestaan zonder toestemming van RWS en dat ook bij essentiële wijzigingen van onverharde oppervlakten in verharde oppervlakte overleg gevoerd moet worden met RWS. Dit is ook toegevoegd aan de planregel voor de bestemming 'Water'.
- De planregel voor de bestemming Waterkering is aangepast. Wij wijzen er op dat de keur van het HHNK onverwijld geldt . In de keur zijn regels opgenomen voor het beheer, gebruik en onderhoud van waterstaatswerken. De invloed op de waterfunctie kan zodoende via de keur worden gereguleerd.

9.2.6 Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Reactie 1

De effecten van de verhardingstoename moet worden gecompenseerd. Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier adviseert om een voorwaarde te verbinden aan de bestemmingswijziging, dat met de realisatie van verhard oppervlak vergroting van waterbergend vermogen zal plaatsvinden.

Antwoord 1 gemeente

In bestemmingsplannen die geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken, zoals het onderhavige, wordt geen compenserende nieuwe waterberging bestemd. Wel wordt binnen het kader van de Waterbank Zaanstad in overleg met het HHNK gezocht naar oplossingen voor compensatie. De planregel voor de wijzigingsbevoegdheid van de bestemming water is aangepast en schrijft voor dat er contact het Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland plaats dient te vinden bij het opstellen van een wijzigingsplan als bedoeld in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening.

Reactie 2

In het plangebied ligt een primaire waterkering. De verwachting is dat met de bijbehorende beleidskaders rekening is gehouden bij de uitwerking van het bestemmingsplan. De geografische ligging van het tracé is formeel vastgelegd en zal moeten worden gerespecteerd. De waterkeringen moeten de primaire bestemming waterkering krijgen. Op de verbeelding moet de primaire waterkering worden opgenomen evenals een verwijzing naar de keur. Er moet rekening worden gehouden met de toekomstige versterking van de waterkeringen en eventuele overstromingen en risico's.

Antwoord 2 gemeente

De waterkering is in dit bestemmingsplan bestemd als primaire waterkering. De primaire waterkering is ook opgenomen op de verbeelding. Het ruimtebeslag dat in de toekomst voor de waterkeringen benodigd zal zijn is nog onduidelijk. Het ruimtebeslag is daarom niet op de verbeelding aangegeven.

Voor de bescherming van de waterkering is waterstaatswetgeving- en regelgeving in het leven geroepen. De totstandkoming hiervan is met waarborgen omkleed. Een bestemmingsplan is geen keur. Het is onwenselijk om zaken die in een keur en legger geregeld dienen te worden eveneens in een bestemmingsplan op te nemen. Dat zou immers betekenen dat aanpassing van die keur en legger eveneens een aanpassing van het bestemmingsplan met zich mee zou moeten brengen. Indien het bestemmingsplan in die situaties niet zou worden gewijzigd dan leidt dat tot rechtsonzekere situaties. Samenloop van beide regelingen is daarom niet wenselijk.

Reactie 3

In de toelichting moet worden gewezen op de werking van de keur van het Hoogheemraadschap, het feit dat hier beperkingen uit voortvloeien en de noodzaak om ontheffingen aan te vragen.

Antwoord 3 gemeente

Dat is verwoord in de toelichting in paragraaf 3.4.4 Keur en Beheersplan Waterkeringen 2006-2010 en paragraaf Waterstaat - Waterkering (dubbelbestemming) .

Reactie 4

In de noordoost hoek van het plangebied ligt de rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) Zaandam Oost van het Hoogheemraadschap. In het bestemmingsplan moet rekening worden gehouden met de milieuzoneringen voor geur en geluid met betrekking tot de RWZI. Dit moet worden opgenomen in het bestemmingsplan.

Antwoord 4 gemeente

De rioolwaterzuiveringsinstallatie Zaandam oost was niet in de bedrijveninventarisatie opgenomen, omdat het de bestemming Maatschappelijke Doeleinden had. De inrichting is alsnog in de bedrijvenlijst worden opgenomen onder de SBI-code 9000.1-2. Dit type bedrijf valt onder milieucategorie 4.2 met een richtafstand voor de milieuzone van 300 meter op basis van het aspect geur. De werkelijke afstand ten opzichte van de bestaande woonwijk bedraagt ongeveer 200 meter. Op basis hiervan krijgt de inrichting een de bestemming Bedrijf-Nutsbedrijf.

9.2.7 KPN Telekom district Amsterdam

Reactie

KPN verzoekt rekening te houden met:
- het creëren van tracés aan beide zijden van straten in openbare grond, in bermen en open verhardingen;
- het handhaven van bestaande tracés;
- het vrijhouden van toegewezen tracés van bomen en beplanting;
- het in overleg beschikbaar stellen van ruimten voor het plaatsen van mogelijke verdeelkasten van KPN;
- het vrijhouden van straalverbindingspaden van KPN van hoge objecten.

Antwoord gemeente

Met de bestaande KPN-leidingen is rekening gehouden. Bij nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied worden door de gemeente voorwaarden gesteld aan de openbare ruimte die de KLB kan gebruiken en de ontwikkelaar moet verstrekken voor de aanleg van de voorzieningen. Het VANN document wordt steeds meer toegepast (document van de gezamenlijke KLB). Binnen het plangebied bevinden zich geen straalpaden. Met betrekking tot dit punt kan worden vermeld dat het plan eveneens aan KPN Vaste Net is toegezonden in het kader van het artikel 10 Bro (oud) overleg. Hier is geen reactie van ontvangen. De overige opmerkingen worden voor kennisgeving aangenomen en waar mogelijk zal rekening worden gehouden met die belangen. Het is echter niet gebruikelijk en ongewenst om deze belangen allemaal te verankeren in dit bestemmingsplan.

9.2.8 Gedeputeerde Staten van Noord-Holland

Reactie 1

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland geeft aan dat het plangebied in het streekplan 'Noord-Holland Zuid 2003' wordt aangeduid als stedelijk gebied/bedrijventerrein binnen de rode contour waar geen grote nieuwe ontwikkelingen verwacht worden.

Antwoord 1 gemeente

Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.

Reactie 2

Uit het milieuonderzoek blijkt dat de luchtkwaliteit geen belemmering vormt voor het plangebied.

Antwoord 2 gemeente  

Voor de beantwoording verwijzen wij naar het antwoord op reactie 1 van VROM onder subparagraaf Inspectie VROM.

9.2.9 Het bestuur van Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaal

Reactie 1

De nadere aanduiding, maximum bouwhoogte, rotordiameter van de windmolens etc. zijn niet op de verbeelding en niet in de voorschriften/regels opgenomen. Het verzoek is om te concretiseren waar de windturbines zijn toegelaten en wat daarvan de effecten zijn op de nautische veiligheid.

Antwoord 1 gemeente
De windmolen die reeds is gerealiseerd bevindt zich ter hoogte van de Sluispolderweg 64. Op de verbeelding is de functieaanduiding (wt) opgenomen. Deze aanduiding is verwerkt in de planregel behorende bij 'Verkeer'. In de planregel is de maximumhoogte aangegeven. De effecten van de windturbine zijn reeds onderzocht in het kader van de bouwvergunningsprocedure. In die procedure is door Rijkswaterstaat en het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied ingestemd met de uitkomst van het radaronderzoek en de plaatsing van de windturbine in Achtersluispolder.

Reactie 2  

Het verzoek van het bestuur van Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied is verder om in het bestemmingsplan op te nemen dat er een onderzoek plaatsvindt naar de effecten op de nautische veiligheid indien er verandering optreedt in plaats, hoogte en/of diameter. Dit onderzoek is medebepalend voor de verlening en/of wijziging van een vergunning voor windturbines.

Antwoord 2 gemeente

Een dergelijk onderzoek komt aan bod bij een vergunningsaanvraag en planologische procedure voor een windturbine waarbij voldaan moet worden aan de beleidsregel voor het plaatsen van windturbines op, in of over Rijkswaterstaatswerken. Dit hoeft daarom niet te worden vastgelegd in het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan neemt slechts de huidige windturbine op die vooraf is getoetst aan regelgeving en beleid. De gemeente Zaanstad heeft overigens beleid opgesteld voor kleine windturbines. Bij het verlenen van ontheffingen voor kleine windturbines wordt aan dit beleid getoetst.

9.2.10 Havendienst Amsterdam

Reactie 1

De paragraaf met betrekking tot geluid is onvoldoende duidelijk. De Havendienst Amsterdam wenst nadere toelichting.

Antwoord 1 gemeente

Aan de Havendienst Amsterdam is telefonisch een nadere toelichting gevraagd over de ingediende reactie. Hierop is door havendienst een nadere toelichting gegeven.

Het bestemmingsplan is aangepast aan de gewijzigde toegelaten milieucategorieen.

Reactie 2

Er is geen rekening gehouden met de externe veiligheidsinvloeden van het bedrijf Chemtura op het industrieterrein Westpoort in Amsterdam.

Antwoord 2 gemeente

Chemtura aan de Ankerweg 18 in Amsterdam was al opgenomen in het bestemmingsplan onder de naam Crompton Europe BV. De milieuparagraaf en het milieuonderzoek zijn inmiddels hierop aangepast. Tevens is het milieuonderzoek aangepast aan de laatste bekende gegevens met betrekking tot de externe veiligheid. De gegevens uit het QRA van 3 juni 2005 en het Veiligheidsrapport van het bedrijf zijn hierin verwerkt. Uit deze gegevens blijkt dat de risicocontour voor het plaatsgebonden risico geen belemmering vormt voor het bestemmingsplan. Tevens blijkt uit de gegevens dat ruimschoots wordt voldaan aan de oriëntatie waarde voor het groepsrisico.

Reactie 3

De Havendienst Amsterdam onderschrijft het belang van behoud en ontwikkeling van havengerelateerde activiteiten.

Antwoord 3 gemeente

Dit wordt voor kennisgeving aangenomen.