Plan: | Achtersluispolder |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0479.STED3741BP-0302 |
Voor het gehele plangebied is een analyse gemaakt van de meest voorkomende aandachtspunten. Deze zijn beschreven in het beeldkwaliteitsplan Achtersluispolder, tevens als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Bij het opstellen van het bestemmingsplan is rekening gehouden met uitgangspunten die op een viertal aspecten zijn geformuleerd, namelijk:
In de navolgende paragrafen worden deze aspecten uitgewerkt.
Het bestemmingsplan is opgesteld aan de hand van het vigerende beleid van de gemeente Zaanstad. Naast het beleid dat voor de gehele gemeente geldt (zie hoofdstuk 3 Beleidskader ), zijn op het plangebied de volgende specifieke beleidsuitgangspunten van toepassing:
De volgende specifieke beleidsuitgangspunten zijn van toepassing:
De volgende uitgangspunten laten zich onderscheiden:
De volgende uitgangspunten laten zich onderscheiden:
Tevens doen zich op termijn ontwikkelingen voor die op dit moment echter nog onvoldoende zijn uitgekristalliseerd.
Transformatie
In het bestemmingsplan wordt door de wijzigingsbevoegdheid niet alleen ruimte gegeven aan bestaande en toekomstige bedrijvigheid maar ook al voorgesorteerd op een transformatie van het gebied zoals aangekondigd in de economische en ruimtelijke structuurvisies van Zaanstad. Daarmee wordt gedoeld op een intensiever gebruik van de ruimte, waarbij de Achtersluispolder naast (o.a.) productiebedrijven, logistieke bedrijven, jachtbouwers en transportbedrijven ook nieuwe kennisgerelateerde en vaak "creatieve" bedrijvigheid huisvest. Voorbeelden van dit soort bedrijvigheid: architectenbureau, mediaproductiebedrijf, accountant, ontwerpbureau, advocatenkantoor, communicatieadviesbureau. Met als doel een toename van het aantal arbeidsplaatsen en meer diversiteit in de aard van de activiteiten en de werkgelegenheid. Bij een dergelijke intensivering hoort ook een verhoging van het voorzieningenniveau door toevoeging van horeca, daarnaast maatschappelijke voorzieningen zoals prakijkruimten voor gezondheidszorg (fusiotherapie, huisarts). Verder dient gedacht te worden aan activiteiten die ook wel met "leisure" worden aangeduid: recreatieve, sportieve en wellness-achtige activiteiten (sportschool, squash, yoga, sauna). De ontwikkeling van dit soort activiteiten vormt de eerste stap naar het ontstaan van een hoogstedelijk milieu. Bij een hoogstedelijk milieu hoort ook een betere en fijnmaziger inrichting van de openbare ruimte.
Voor zover van "kantoorachtige" functies sprake is, is deze niet concurrerend met een monofunctionele kantooromgeving, onder andere doordat het om kleinschalige dienstverlening gaat, waardoor deze functies daarop een specifieke aanvulling vormen.
Een verkleuring naar wonen is de komende 10 jaren zeker niet aan de orde. Pas op langere termijn, na 2020, kan van een verdere transformatie sprake zijn. Daarom voorziet dit bestemmingsplan niet in een verkleuring die tevens wonen inhoudt.
Begrenzing
Het deel van het plangebied dat in aanmerking komt voor transformatie is het noordwestelijk deel rondom de monding van de Isaac Baart haven. Dit deelgebied sluit aan op het stedelijk gebied van Zaanstad ten noorden van de Thorbeckeweg en het is daarmee goed verbonden via de Noorder IJ- en Zeedijk en de Zuiddijk. Dat maakt dit deelgebied aantrekkelijk voor vestiging van nieuwe stedelijke functies. Een tweede positieve vestigingsfactor is de kwaliteit van de locatie. De ligging aan het water en het uitzicht op de monding van de Zaan en het IJ maken het gebied kansrijk voor nieuwe vormen van bedrijvigheid zoals hiervoor zijn genoemd.
Wijzigingsbevoegdheid
Om binnen de planhorizon van dit bestemmingsplan een eerste stap naar transformatie te kunnen zetten, is gekozen voor het instrument van een wijzigingsbevoegdheid voor het beschreven deelgebied. Een wijzigingsbevoegdheid geeft de mogelijkheid om de gewenste ontwikkeling te sturen en in te zetten op het moment dat deze voldoende duidelijk is en ook goed aansluit bij de mogelijkheden van de markt op dat moment.
Samenhangend met deze eerste stap naar transformatie kent het plan ook wijzigingsbevoegdheden ten behoeve van de aanleg van nieuwe infrastructuur. Binnen het genoemde deelgebied maakt de reeds in het ontwerpbestemmingsplan opgenomen afwijkingsbevoegdheid de bouw van een nieuwe oeververbinding over de Isaac Baarthaven mogelijk om de beide zijden van de Haven te verbinden. Deze brug biedt tevens een tweede in- en uitgang voor het zuidelijk deel van de polder die bij calamiteiten dienst kan doen als vluchtroute. De brug krijgt een beweegbaar deel zodat de watergebonden bedrijvigheid aan de Isaac Baarthaven bereikbaar blijft.
Een tweede wijzigingsbevoegdheid is gelegd tussen de Sluispolderweg en het Zijkanaal H ten behoeve van een oeververbinding naar Amsterdam. Deze brug is bestemd voor langzaam verkeer en openbaar vervoer en sluit aan op de gewenste toekomstige Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) - verbinding Zaanstad – Amsterdam-Noord. Autoverkeer is hier - behoudens door hulpverleners bij calamiteiten - niet mogelijk. Deze brug zal zo worden uitgevoerd dat de bestaande bedrijvigheid hierdoor niet wordt belemmerd.
De wijzigingsbevoegdheid beoogt het mogelijk maken van het toevoegen van functies om zodoende een hoogstedelijk milieu te creëren met een intensiever grondgebruik en een hogere “arbeidsdichtheid”. Het is niet de bedoeling dat de bestaande bedrijvigheid door de komst van andere bedrijvigheid wordt belemmerd, laat staan wegbestemd. De bedrijvigheid die wordt toegevoegd, is geen geluidsgevoelige bestemming en beperkt de bedrijfsvoering van de bestaande bedrijven dus niet. Ook ten aanzien van andere aspecten, bijvoorbeeld in het kader van de situering, ontsluiting en parkeren wordt rekening gehouden met de bestaande bedrijven.
Volume
Juridisch vertaald worden binnen het gebied waarvoor de wijzigingsbevoegdheid geldt, bij gebruik maken van deze bevoegdheid (tevens) de volgende functies toegelaten:
Voor het veranderen van de bestemming “Bedrijventerrein” in “Verkeer – Verblijfsgebied” geldt geen volumebeperking.
De bovengenoemde volumes geven maxima aan. Indien gebruik wordt gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid, kunnen ook lagere volumes in de nieuwe bestemmingen worden vastgesteld. Daarnaast is "finetuning"mogelijk door in de bestemmingsomschrijving nader aan te geven welke activiteiten gewenst zijn en welke niet. Daarbij kan ingespeeld worden op de marktverhoudingen van dat moment en worden ook alle andere belangen, waaronder die van de bestaande ondernemers, in ogenschouw genomen.
Sinds 2007 respectievelijk 2008 bevinden zich tijdelijk twee detentiepontons in de Isaac Baarthaven, waarin illegale vreemdelingen verblijven. Voor deze detentiepontons en de bijbehorende voorzieningen aan de wal is in 2006 een tijdelijke vrijstelling gegeven van het vigerende bestemmingsplan op grond van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, voor een periode van 5 jaar.
Inmiddels is gebleken dat aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (abusievelijk) als datum van beëindiging van de tijdelijke vrijstelling 7 maart 2013 is genoemd.
Een verlenging van de tijdelijke vrijstelling ex artikel 17 WRO (oud) is niet mogelijk. Wel kan, zo geeft de jurisprudentie tot dusverre aan, een tijdelijke vrijstelling (ontheffing) worden gevolgd door een voorlopige bestemming op grond van artikel 12 WRO (oud) of art. 3.2 Wro (nieuw). In een afweging van de verschillende belangen en een afweging van verschillende mogelijkheden waaronder bestuursdwang, is gekozen voor het opnemen van een voorlopige bestemming in het bestemmingsplan, tot 8 maart 2013. Daarna treden de definitieve bestemmingen in werking, te weten artikel 12 Water, artikel 4 Bedrijventerrein en artikel 11 Verkeer – Verblijfsdoeleinden.
De onderzoeken die zijn gedaan in het kader van de tijdelijke vrijstelling op grond van artikel 17 WRO, zijn opgenomen in de toelichting. Vanuit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening zijn er geen bezwaren tegen het opnemen van een tijdelijke bestemming ten behoeve van de detentiepontons tot 8 maart 2013.