direct naar inhoud van 2.6 Verkeersstructuur
Plan: Achtersluispolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3741BP-0302

2.6 Verkeersstructuur

2.6.1 Infrastructuur

Het plangebied wordt begrensd door de Thorbeckeweg, de Zaan, het Noordzeekanaal en Zijkanaal H. De Thorbeckeweg is een van de belangrijkste verkeersaders van Zaanstad en de invalsweg vanaf de A8 aan de zuidkant van de gemeente. De weg is binnen het plangebied nu een stroomweg met een snelheidsregime van 80 km/uur dat afpelt via 70 naar 50 km/uur vlak voor de kruising Wibautstraat-Thorbeckeweg.

De verkeersintensiteit op het deel van de Thorbeckeweg binnen het plangebied is momenteel ca. 36.000 motorvoertuigen per etmaal. De andere wegen kennen de volgende verkeersintensiteiten per etmaal:

  • Wibautstraat 2001 tussen Thorbeckeweg en P. Lieftinckweg: ca. 9600 mvt.
  • Noorder IJ- en Zeedijk bij de kruising met Sluispolderweg:ca. 5300 mvt.
  • Sluispolderweg bij kruising met de Noorder IJ en Zeedijk: ca. 8500 mvt.

De Thorbeckeweg maakt deel uit van de Zuidelijke Randweg die via de Den Uylbrug langs het Noordzeekanaal zuidelijk van de bedrijventerreinen Zuiderhout en Westerspoor-Zuid via de Westzanerweg aansluit op de Provinciale weg N 246 naar Beverwijk. De hoeveelheid verkeer op de Thorbeckeweg en de Den Uylbrug zal volgens de prognose voor 2020 onder meer de ontwikkelingen van Inverdan en afhankelijk van de verdere ontwikkelingen op Zuiderhout toenemen tot ca 70.000 motorvoertuigen per etmaal. De Den Uylbrug wordt daarom verdubbeld tot 2 maal 2 rijstroken. Op een het gedeelte van de Thorbeckeweg bij de kruising met de Wibautstraat geldt nu nog een 50 km regime. Op termijn zal ook hier evenals op de hele Zuidelijke Randweg als gebiedsontsluitingsweg A het snelheidsregime van 70 km /uur gelden.

Het bedrijventerrein wordt ontsloten via de Sluispolderweg op de Noorder IJ- en Zeedijk die aan de westkant aansluit op de kruising Wibautstraat-Thorbeckweg en aan de oostkant op de kruising Westkolkdijk-Kolkweg. De Sluispolderweg vormt de ontsluiting van het bedrijventerrein en is volgens het onlangs geëvalueerde Verkeersplan Zaanstad een gebiedsontsluitingsweg C en de Noorder IJ- en Zeedijk een gebiedsontsluitingsweg B. Beide wegen hebben een snelheidsregime van 50 km /uur. De andere wegen binnen het plangebied zijn erfontsluitingswegen met een snelheidsregime van 30 km/uur.

In het Masterplan Noordelijke IJ -oevers van het Stadsdeel Amsterdam-Noord is een ontwikkeling opgenomen van de IJ-plas met recreatieve functies en daarbij een doortrekking van de Cornelis Douwesweg vanuit Amsterdam Noord via de zuidkant van de IJ-plas naar de Sluispolderweg. Hiermee zou een rechtstreekse verbinding voor de auto en langzaam verkeer tussen de Achtersluispolder en de nieuw te ontwikkelen woningbouw en kleine industrie aan de Noordelijke IJ- oevers ontstaan. Of dit voor Zaanstad een wenselijke verbinding is, moet nog worden onderzocht.

2.6.2 Parkeren

Er geldt binnen het plangebied geen betaald parkeren of vergunningparkeren. Door ruimtegebrek op de eigen terreinen is de parkeerdruk op de openbare wegen hoog. Dit geldt zowel voor personenauto's als vrachtauto's. Ook wordt de openbare weg soms gebruikt voor laad- en los activiteiten en worden er andere voorwerpen gestald. Dit geeft een rommelig beeld en verstoort de verkeersveiligheid. Daarom heeft er een revitalisatie plaatsgevonden van het bedrijventerrein waarbij de openbare ruimte wordt heringericht om het beeld sterk te verbeteren, het parkeren te reguleren en de verkeersveiligheid te verbeteren door de herinrichting van de wegen, waarbij de situatie voor het langzaam verkeer wordt aangepakt. Bij toekomstige functieveranderingen en/of verbouwingen zal gezorgd moeten worden naar voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein. De nieuwe Parkeernota Zaanstad 2009, vastgesteld op 18 februari 2010, is ook van toepassing op de Achtersluispolder. Deze nieuwe nota vervangt de oude nota 'Bouwen en Parkeren' uit 1999 en de oude nota 'Actualisatie woninggebonden parkeernormen' uit 2005.

Er wordt gestreefd om in overleg met de bedrijven te komen tot een mogelijkheid voor het parkeren van bijvoorbeeld overnachtende vrachtauto's.

2.6.3 Openbaar vervoer

Het plangebied wordt bediend met een drietal naar Amsterdam doorgaande buslijnen via de Noorder IJ- en Zeedijk. Deze busroute sluit aan op de busbaan naar de A8 richting Amsterdam. Het bedrijventerrein heeft stallingsruimte van het openbaar vervoerbedrijf dat de Zaanstreek bedient.

In het kader van de aanbesteding van het openbaar vervoer in de Zaanstreek zijn in het verkeersplan Zaanstad de Noorder IJ- en Zeedijk en de Sluispolderweg ook gecategoriseerd als wegen beschikbaar voor openbaar vervoer.

De busbrug de Vlinder over de Zuidervaart die uitkomt op de Noorder IJ- en Zeedijk, is in gebruik genomen. Hierdoor wordt een veel directere busroute gegeven voor de doorgaande buslijnen vanuit Zaandam Zuid-Oost en Poelenburg richting Amsterdam.

2.6.4 Fiets

De Noorder IJ- en Zeedijk vormt onderdeel van een belangrijke regionale en lokale hoofdfietsroute. Met de herinrichting van deze weg wordt de veiligheid en de aantrekkelijkheid voor het fietsverkeer sterk verbeterd. Deze fietsroute loopt aan de westkant via de Wibautstraat in noordelijke richting over de kruising Wibautstraat - Thorbeckeweg. Aan de oostkant sluit deze aan op de regionale fietsroute via de nieuwe busbrug de Vlinder naar het noorden langs de straat Poelenburg en via Oostzaan naar Amsterdam-Noord. Er is de wens om deze regionale fietsroute naar Amsterdam Noord directer te maken en te laten lopen via Zijkanaal H weg langs de IJ-plas. Deze wens maakt ook onderdeel uit van het Masterplan Noordelijke IJ-oevers van de stadsdeelraad Amsterdam-Noord. Daarnaast wordt door de genoemde herinrichting van de wegen in het bedrijventerrein de positie van het langzaam verkeer verbeterd.

2.6.5 Verkeersveiligheid

De gemeente heeft in 1984 de beleidsdoelstelling van het Rijk tot een reductie van 25 % verkeersslachtoffers in het verkeersveiligheidsbeleid overgenomen. Het aantal ongevallen in het plangebied is absoluut gezien gering. Ook de op de Thorbeckeweg met een hoge verkeersintensiteit is het aantal ongevallen relatief gering.

In het bedrijventerrein Achtersluispolder zelf vonden in 2001 de meeste ongevallen plaats op de Sluispolderweg en de Noorder IJ- en Zeedijk bij de kruising met de Vredeweg, zo blijkt uit een specifiek onderzoek naar de verkeersveiligheid in de Achtersluispolder uit 2002. Met de hiervoor aangegeven herinrichting van de Sluispolderweg, de Noorder IJ- en Zeedijk en de Vredeweg zal de verkeersveiligheid vooral voor het fietsverkeer worden verbeterd. De reconstructie in 1997 van de kruising Noorder IJ- en Zeedijk - Sluispolderweg heeft geleid tot een daling van het aantal ongevallen met vooral fietsers.

2.6.6 Ondergrondse infrastructuur

In het plangebied liggen in de grond netwerken van kabels en leidingen voor water, elektriciteit, gas, telecommunicatie, televisie, riolering, drainage en afvalwatertransport. Bij dezen kabel- en leidingnetwerken behoren onder- en bovengrondse installaties en bouwwerken zoals transformatoren, gasstations, elektriciteitskasten, telefoonkasten, KPN en NUON huisjes. De kabels en leidingen, installaties en bouwwerken zijn eigendom van de kabel- en leiding beheerders (KLB). In het plangebied hebben de volgende kabel en leidingbeheerders eigendommen:

TenneT   elektriciteit, hoogspanningslijnen en masten, 150-380kV;  
Continuon   elektriciteit, hoogspanning (50kV), middenspanning (10kV), laagspanning (220V-380V), hogedruk gas (8 bar), lagedruk gas, telcom voor communicatie tussen Nuon stations;  
PWN   waterleiding, transportleidingen, distributieleiding, brandkranen;  
KPN   telecommunicatie, koper kabels, glasvezelkabels;  
KPN   straalpaden van de zenders;  
UPC   telecommunicatie, glasvezel- en coaxkabels;  
Gasunie   aardgastransportleiding, hogedruk;  
Versatel   telecommunicatie, glasvezelkabels;  
BT   telecommunicatie, glasvezelkabels;  
Gemeente Zaanstad   uitgevoerd door Dynamicom, elektriciteit voor de openbare verlichting;  
Gemeente Zaanstad   uitgevoerd door Dynamicom, telecommunicatie voor verkeersregelinstallaties;  
Gemeente Zaanstad   riolering, betonnen buizen (vrijverval), persleidingen kunststof en drainage leidingen bij het riool;  
Gemeente Zaanstad   glasvezelkabel voor cameratoezicht ( alleen centrum);  
Hoogheemraadschap   afvalwatertransportleidingen.  
2.6.7 Ruimte voor ondergrondse infra

Bij nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied worden door de gemeente voorwaarden gesteld aan de openbare ruimte die de KLB kunnen gebruiken en de ontwikkelaar moet verstrekken voor de aanleg van de voorzieningen (zie technische voorwaarden Zaanstad).

2.6.8 Kabels en leidingen op de verbeelding

Op de verbeelding worden alleen de aardgastransportleidingen met een bedrijfsdruk van 20 bar of hoger en de hoogspanningsleidingen van 150-380 kV aangegeven. Hier is voor gekozen omdat bij deze leidingen de externe veiligheid een rol speelt. Binnen het plangebied zijn dergelijke kabels en leidingen niet aanwezig.