Plan: | De Leck en De Bergen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP1600LECKBERGEN1-R001 |
Het bestemmingsplan is beoordeeld op verschillende externe veiligheidsaspecten uit het Besluit externe veiligheid inrichtingen (het Bevi), de circulaire 'risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen' (RNVGS, 2010) en het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb).
De verantwoordingsplicht is aan de orde als het invloedsgebied van een Bevi-inrichting over het gebied waarvoor een ruimtelijk plan wordt opgesteld, valt. Wanneer er een transportas (weg, spoor of vaarweg) waarover vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt, in het plangebied is gelegen, dient het plan eveneens te worden verantwoord. Indien er sprake is dat het plangebied is gelegen binnen het invloedsgebied van een buisleiding moet er eveneens worden getoetst of wordt voldaan aan de waarden zoals deze zijn opgenomen in genoemd besluit. Binnen het beleidskader voor externe veiligheid staan twee kernbegrippen centraal: het plaatsgebonden risico en het groepsrisico.
Plaatsgebonden Risico (PR)
Het plaatsgebonden risico geeft de kans, op een bepaalde plaats, om te overlijden ten gevolge van een ongeval bij een risicovolle activiteit. De kans heeft betrekking op een fictief persoon die de hele tijd op die plaats aanwezig is. Het PR kan op de kaart van het gebied worden weergeven met zogeheten risicocontouren: lijnen die punten verbinden met eenzelfde PR. Binnen de 10-6 contour (welke als wettelijk harde norm fungeert) mogen geen nieuwe kwetsbare objecten geprojecteerd worden.
Groepsrisico (GR)
Het groepsrisico is een maat voor de kans dat bij een ongeval een groep slachtoffers valt met een bepaalde omvang. Het GR is daarmee een maat voor de maatschappelijke ontwrichting. Het GR wordt weergegeven in een grafiek waar de kans (f) afgezet wordt tegen het aantal slachtoffers (N), de fN- curve. Het GR wordt bepaald binnen het invloedsgebied van een risicovolle activiteit. Dit invloedsgebied wordt doorgaans begrensd door de 1 % letaliteitsgrens (tenzij anders bepaald), ofwel door de afstand waarop nog 1 % van de blootgestelde mensen in de omgeving komt te overlijden bij een calamiteit met gevaarlijke stoffen.
De provincie Noord-Holland heeft een toetsingskader (stappenplan) groepsrisico opgesteld voor de beoordeling van ruimtelijke plannen. Om te kunnen bepalen of een BEVI-inrichting en/of het vervoer van gevaarlijke stoffen voldoet aan de externe veiligheidsnormen, moeten eerst het plaatsgebonden risico en het groepsrisico worden bepaald.
De te volgen Wro procedure is voor zowel het Bevi als de circulaire Rnvgs en het Bevb het wettelijke instapmoment om een ruimtelijk plan te toetsen.
Er zijn geen gasontvangstations en geen buisleidingen aanwezig voor vervoer van gevaarlijke stoffen in het plangebied aanwezig. In het plangebied zijn geen vaarwegen aanwezig waarover vervoer van gevaarlijk stoffen plaatsvindt. Het plangebied is in het westen deels begrensd door het spoor. Over dit spoor vindt geen vervoer van gevaarlijke stoffen plaats.
De volgende risicobronnen zijn van invloed op het plangebied.
DSM Agro
Op basis van het convenant dat de minister van VROM en V&W met DSM Agro heeft afgesloten, is de vestiging van DSM Agro in IJmuiden per 1 januari 2010 gesloten. Hierdoor is het structurele spoorvervoer van de gehele stroom ammoniak tussen Geleen en IJmuiden (gemiddeld 116.000 ton/jaar) definitief beƫindigd. Het externe veiligheidsrisico door dit bedrijf is daarmee vervallen.
Vervoer LPG over rijksweg A208
Het transport van LPG over de A208 is dermate laag frequent dat zowel ten aanzien van het PR als het GR er geen bezwaren zijn.
het bestemmingsplan is tevens naar de Veiligheidsregio kennemerland gestuurd (VRK). Op 2 september 2010 hebben wij hierover van de VRK een advies gekregen. Dit advies is als bijlage bij het bestemmingsplan opgenomen.