direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Bedrijventerrein Velserbroek
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP1301BEDRIJVENTE1-I001

5.4 Geluid

De Wet geluidhinder legt in zijn algemeenheid de verplichting op om onderzoek te doen naar de waarde van de geluidsbelasting op geluidgevoelige bestemmingen, indien zij zijn gelegen binnen een geluidzone.

Wegverkeerslawaai

In het kader van de Wet geluidhinder liggen er geluidszones rond wegen. Wegen op een woonerf of met een maximumsnelheid van 30 km/uur hebben geen zone. Binnen een zone moet voor het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen, zoals woningen, onderzoek worden gedaan naar de optredende geluidbelasting.

De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai is 48 dB, de grenswaarde is afhankelijk van de situatie. Bij een geluidsbelasting tussen de voorkeursgrenswaarde en de grenswaarde is het mogelijk om 'hogere waarden Wet geluidhinder' te verlenen. Deze worden verleend door de Milieudienst IJmond.

In het bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de huidige bedrijfswoningen en bedrijfspercelen aan de Slaperdijk na beƫindiging van de bedrijfsactiviteiten te wijzigingen in de bestemming Wonen en tuin. Het betreft dus reeds lang bestaande woningen die een algemene woonfunctie krijgen. Het is daarom niet nodig om bij deze situatie te toetsen aan de Wet geluidhinder. Overigens is akoestisch onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat de geluidsbelasting van deze woningen maximaal 53 dB (inclusief 2 dB aftrek art. 110 Wgh) bedraagt, dit voldoet aan de grenswaarde voor nieuwe situaties in geluidszones langs snelwegen.

Industrielawaai

Het plangebied is gelegen buiten de zone van het industrieterrein IJmond en industrieterrein de Pijp. Dit betekent dat geen akoestisch onderzoek naar de geluidsbelasting vanwege industrielawaai vereist is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0453.BP1301BEDRIJVENTE1-I001_0009.jpg"

Afbeelding 9, Zones industrieterreinen en plangebied

Railverkeerslawaai

Niet van toepassing.

Luchtvaartlawaai

De planlocatie ligt buiten het beperkingengebied (20 KE contour) van het Luchthaven indelingsbesluit voor de luchthaven Schiphol.