direct naar inhoud van 3.6 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijventerrein Velserbroek
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP1301BEDRIJVENTE1-I001

3.6 Gemeentelijk beleid

3.6.1 Visie op Velsen

In de Visie op Velsen uit 2011, is de gemeente in 2025 een bloeiende en groeiende gemeente en bevat de kennisindustrie van de Metropool Regio Amsterdam. Onderzoeksinstituten op het gebied van wind- en waterenergie en duurzaamheid hebben een grote (internationale) aantrekkingskracht op studenten, expats en kenniswerkers die veelvuldig gebruik maken van de horeca die gesitueerd is rondom het prachtige stadshart van IJmuiden. Er is een sterke samenwerking tussen de kennisinstituten in Amsterdam en de bedrijven in Velsen.

3.6.2 Structuurvisie

De structuurvisie Velsen 2015, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2005, heeft als doel een actueel en samenhangend kader te scheppen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente tot aan 2015. Het is een ruimtelijke vertaling en een verdere uitwerking van de toekomstvisie 2010. Het programma dient te leiden tot een versterking van de ruimtelijke kwaliteit en de leefkwaliteit. De visie spitst zich toe op de vraag waar de verdere verstedelijking van Velsen plaats kan vinden en hoe dit moet gebeuren. Het plangebied is opgenomen als ontwikkellocatie. Zowel bij de uitleggebieden als bij de herstructurering van bestaande gebieden geldt dat de wezenlijke kwaliteiten en de leefbaarheid niet aangetast mogen worden.

In de structuurvisie wordt voor dit gebied het volgende nagestreefd: De ruimtelijke mogelijkheden voor aanvulling met nieuwe bedrijvigheid worden optimaal benut. De noordwest-rand van de Velserbroek (Hofgeest) leent zich uitstekend voor bedrijvigheid gezien de goede ontsluiting op de N208.

3.6.3 Archeologie en Monumentenbeleid

De beleidsnota Monumentenzorg Velsen is in 2005 vastgesteld en in 2008 geactualiseerd. In deze beleidsnota geeft de gemeente Velsen haar visie op de gemeentelijke monumentenzorg. Leidraad hierbij is een zorgvuldig beheer en weloverwogen behoud van het architectonische en cultuurhistorisch erfgoed van Velsen, in samenspel met rijk, provincie en particulieren.

Cultuurhistorie wordt als vast onderdeel betrokken bij planontwikkelingen en –uitvoering. In paragraaf 5.8 wordt specifiek ingegaan op de cultuurhistorische aspecten van het plangebied.

3.6.4 Woonbeleid

Het gemeentelijk beleid op het gebied van wonen heeft in Velsen een omslag gemaakt van pure kwantiteit naar kwaliteit; van huisvesten naar wonen; van volkshuisvestings- naar woonbeleid. Woonbeleid houdt in dat er niet langer alleen sec naar de woning wordt gekeken, maar dat het wonen in een breder verband wordt gebracht. Over de reguliere woningen in dit plangebied is geen specifiek beleid. Het vestigen van (bedrijfs)woningen op bedrijfsterreinen wordt onwenselijk geacht. Enerzijds voor wat betreft de hinder en het leefklimaat voor bewoners, anderzijds vanwege de beperkingen die het voor bedrijven met zich mee kan brengen (bijvoorbeeld wat betreft geluid).

3.6.5 Verkeersbeleid

In het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan 2004 (LVVP) zijn de beleidshoofdlijnen op het gebied van verkeer en vervoer voor de gemeente Velsen vastgelegd. Knelpunten en mogelijke oplossingen worden besproken. Doelstelling van het LVVP is het vergroten van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid.

Op 29 september 1999 is door de Velsense Gemeenteraad een “Leidraad voor de inrichtingswerken van de openbare ruimte” (LIOR) vastgesteld.

3.6.6 Milieubeleid

Via de milieuwetgeving en de ruimtelijke ordening wordt getracht milieubelastende en milieugevoelige functies zo goed mogelijk te scheiden, teneinde overlast zoveel mogelijk te voorkomen. De gemeente Velsen heeft een meerjaren milieubeleidsplan voor de periode 2008-2012. In dit milieubeleidsplan is het gemeentelijk milieubeleid opgesteld en vertaald in concrete doelstellingen. Er is gekozen voor een indeling in twee thema's met daarbij horende onderwerpen. Het betreft het bevorderen van duurzame ontwikkeling en verbeteren van de leefomgevingskwaliteit.

In de ruimtelijke ordening wordt op basis van afweging van alle in het geding zijnde belangen, tot een zo goed mogelijke ordening van diverse functies in een gebied gekomen. Uitgangspunt hierbij is de uitgave "bedrijven en milieuzonering" van de VNG.

In Europa zijn door de Europese Unie richtlijnen opgesteld voor de bescherming van de natuur, de Habitat- en Vogelrichtlijn. Hierin worden regels gesteld voor de bescherming van zowel natuurgebieden als voor bedreigde planten- en diersoorten. Eén van de doelstellingen is het creëren van een Europees netwerk van natuurgebieden, Natura 2000 genaamd. Een vertaling van dit EU-beleid voor soortbescherming naar Nederlands niveau is de Flora- en faunawet. Hierin worden bedreigde inheemse planten- en diersoorten als beschermd aangewezen. Gebiedsbescherming wordt in Nederland geregeld in de Natuurbeschermingswet. Hierin worden waardevolle natuurgebieden als beschermd aangewezen. Ruimtelijke plannen als o.a. bestemmings-, bouw- en sloopplannen moeten aan deze wet- en regelgeving voldoen.

3.6.7 Groen en waterplan

Op dit moment zijn binnen de gemeente Velsen een drietal groenbeleidsplannen vigerend, namelijk het Bomenplan 2003, de Ecologische groenvisie 1997 en het Groenbeleidsplan 2009 Ruimte voor Groen.

In Ruimte voor Groen wordt het gebied van de Slaperdijk/Schenkeldijk gerekend tot de hoofdgroenstructuur van de Gemeente Velsen. Diverse groengebieden binnen het plangebied zijn geclassificeerd als "Te behouden groen met compensatieregeling".

In Ruimte voor Groen en de Ecologische groenvisie 1997 speelt het gebied Slaperdijk/Schenkeldijk een belangrijke rol in het tot stand brengen van een ecologische verbinding tussen de duinen, Burgemeester Rijkenspark en recreatiegebied Spaarnwoude.

Door de sterk toenemende bebouwing en infrastructuur komen de groen en natuurgebieden steeds meer geïsoleerd te liggen. Dat is ongunstig voor de overlevingskansen van de flora en fauna in die gebieden. Om dit te voorkomen moeten er ecologische verbindingen worden aangelegd. Die verbindingszones maken verplaatsing, verspreiding en uitwisseling van planten- en diersoorten tussen gescheiden biotopen mogelijk.

Behoud van het gebied Slaperdijk/Schenkeldijk moet gewaarborgd worden. Het gebied aan de Slaperdijk is in de Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie tevens aangewezen als ecologische hoofdstructuur.

De hoofd-laanboomstructuur doorsnijdt het plangebied in de vorm van de begeleidende beplanting langs de Vlietweg en de Rijksweg. Voor de rest van het plangebied zijn er in het Bomenplan 2003 geen structuren of maatregelen opgenomen.

3.6.8 Maatschappelijk beleid

Voor het plangebied geldt geen specifiek maatschappelijk beleid. Wat betreft het sportaccommodatiebeleid is er de 'nota accommodatiebeleid voor sportief Velsen 2010-2015' als leidraad. De nota zegt niet iets specifiek over het plangebied in Velserbroek.

3.6.9 Economisch beleid

Bedrijven

In het plangebied zijn enkele agrarische bedrijven gelegen. Er is geen economisch beleid dat van toepassing is op deze bedrijven.

Detailhandel

Er zijn in het plangebied volumineuze detailhandelsbedrijven gevestigd, zoals bouwmarkten en autoshowrooms. Deze autoshowrooms zijn in het verleden verplaatst uit de woonkernen van Velsen naar dit bedrijventerrein. In Velsen is geen specifiek beleid voor volumineuze detailhandel of voor andere detailhandel in dit plangebied.

In de Economische agenda 2011-2014 is vastgesteld dat de vraag naar schaalvergroting in verschillende segmenten actueel is, met name vanuit supermarkten, maar ook vanuit andere sectoren als bouwmarkten en tuincentra. De ondernemers vragen de gemeente om schaalvergroting in het ruimtelijke beleid mogelijk te maken, zodat zij kunnen inspelen op veranderingen of nieuwe trends in de markt. Voor de tuincentra zijn inmiddels vergunningen verleend in de Biezen en in Hofgeest. De bouwmarkten hebben nog geen uitbreidingsruimte gevonden.

Op het bedrijventerrein Broekerwerf in Velserbroek zijn twee bouwmarkten gevestigd. De twee bouwmarkten voldoen qua omvang en uitstraling niet meer. Het college staat wel positief tegenover schaalvergroting van deze bouwmarkten.

Kantoren en dienstverlenende bedrijven

Verschillende kantoren en dienstverlenende bedrijven zijn in het plangebied, met name langs de N208, gevestigd. In Velsen is geen specifiek beleid voor kantoren of dienstverlenende bedrijven.

In de metropool regio Amsterdam (MRA) is sprake van een aanzienlijk probleem op de kantorenmarkt, er is te veel aanbod ten opzichte van de (verwachte) vraag. Daarom wordt er in metropoolverband gesproken over het maken van afspraken om vraag en aanbod in de MRA beter met elkaar in overeenstemming te krijgen. Voor de IJmond valt het nog mee omdat deze regio minder wordt gekenmerkt door dienstverlening.

Prostitutie

Per 1 oktober 2000 is het algemene bordeelverbod (artikel 250bis Wetboek van Strafrecht) opgeheven. Dit betekent dat het exploiteren van prostitutie (in bordelen of anderszins) vanaf deze datum een legale beroepsuitoefening is. Door de gemeenteraad van Velsen is in september 2000 de nota Integraal prostitutiebeleid vastgesteld. In de nota wordt aangegeven dat er een vergunningplicht is voor seksinrichtingen en dat raam- en straatprostitutie niet toestaan.

Ruimtelijk gezien is er door de raad aangegeven dat alleen in het havengebied van Velsen maximaal 2 seksinrichtingen gevestigd mogen zijn. In de rest van de gemeente is geen seksinrichting toegestaan.

Horeca

De gemeente Velsen wil een aantrekkelijk en goed functionerend horeca-aanbod voor inwoners en toeristen. Daarvoor is in de Horecanota 2008 - 2015 het gemeentelijke horecabeleid voor de periode 2008-2015 beschreven, met als centrale doelstelling:

"Het bevorderen van een zodanige ontwikkeling van de horeca dat deze de attractie en leefbaarheid van het wonen, werken en verblijven in de gemeente Velsen versterkt".

Dit betekent aan de ene kant het realiseren van groei en kwaliteit in de horeca en aan de andere kant tegengaan van negatieve effecten van horeca in Velsen.

Er wordt gemeld dat bedrijventerrein Broekerwerf een zeer geschikte locatie is voor functies die niet goed in te passen zijn in de nabijheid van een woongebied, of in een kernwinkelgebied. Het bedrijventerrein ligt centraal en is goed bereikbaar. Er liggen weinig overlastgevoelige functies in de buurt.

Voor het plangebied wordt ook concreet gemeld dat er op het bedrijventerrein onderzocht zal worden wat de mogelijkheden zijn voor een lunchroom gericht op werkers van het bedrijventerrein.

Ten aanzien van hotelvoorzieningen is in de Metropoolregio Amsterdam geconstateerd dat er behoefte is aan extra verblijfsaccommodatie. In 2007 is er beleid vastgesteld in de Metropoolregio Amsterdam dat erop gericht is om de hotelcapaciteit in de regio uit te breiden. In 2015 heeft de hele regio 6.000 extra hotelkamers nodig om aan de vraag te kunnen voldoen (9.000 in Amsterdam). In 2011 heeft uitbreiding van het Bastionhotel plaatsgevonden.