Plan: | Havengebied IJmuiden |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP0500HAVENGEBIED1-I001 |
Ontsluiting
De Dokweg en de Kromhoutstraat zijn de belangrijkste ontsluitingswegen binnen het gebied en hebben tevens een ontsluitende functie voor Zee- en Duinwijk en IJmuiden aan Zee. In het Lokaal Verkeer- en Vervoerplan 2004 zijn deze wegen aangewezen als gebiedsontsluitingswegen. De Strandweg sluit aan op de Kromhoutstraat en heeft een belangrijke ontsluitende functie voor het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein IJmondhaven dat in het “verlengde” van de Strandweg ligt. De Zeehavenweg is het verlengde van de Strandweg en heeft een ontsluitende functie voor de IJmondhaven.
De Halkade is de hoofdontsluiting voor het verkeer naar en van de ferry naar Newcastle. Bij de komst van de ferry is toegezegd dat het verkeer niet via de Kanaaldijk zou worden afgewikkeld maar via de Halkade. De Ericsonstraat heeft een ontsluitende functie voor het verkeer naar de cruiseschepen, en voorheen voor het industriegebied Oud IJmuiden. Door de omvorming van dit bedrijventerrein naar woonwijk is deze functie grotendeels komen te vervallen. Wel vormt de Ericsonstraat met de Kanaaldijk, het Sluisplein en de Halkade de ontsluitingswegen van de woonwijk westelijk Oud IJmuiden.
Door de brandweer zijn een aantal nevenuitrukroutes in het Zeehavengebied aangewezen. Op deze nevenwegen dienen verkeersremmende maatregelen beperkt te blijven en mogen alleen toegepast worden in overeenstemming met de brandweer. Deze wegen zijn: Zeehavenweg, Strandweg, Halkade en de Trawlerkade
Wegcategorisering
De IJmondhaven is binnen Zeehaven een recentelijk ontwikkeld bedrijventerrein. Dit terrein is aangewezen als 50 km/uur zone. Het Middenhaventerrein staat voor een grote revitalisering. Het hele gebied heeft een duidelijke uitstraling als bedrijfserf doordat er veel bedrijfsmatige activiteiten op en langs de weg plaatsvinden. De voorkeur zou dus uitgaan naar een maximumsnelheid van 30 km/uur. Door het aanwezige vrachtverkeer en de lange wegen is gebleken dat het niet mogelijk is op redelijke wijze een snelheid van maximaal 30 km/uur af te dwingen. Aangezien in het gebied beperkt particulier verkeer voorkomt en de huidige inrichting (50 km/uur/geen voorrang/geen fietsvoorzieningen) niet geleid heeft tot veel ongevallen is er voor gekozen, in samenspraak met de politie, in dit geval de maximale snelheid op 50 km/uur te houden. De overige inrichtingsrichtlijnen voor verblijfsgebieden (gelijkwaardige kruispunten, geen fietsvoorzieningen, geen rijrichting scheiding en geen belijning) blijven ook na de revitalisering gehandhaafd.
Ook het gebied ten zuiden van de Kromhoutstraat staat voor een grote revitalisering. Het hele gebied heeft een duidelijke bedrijfserfuitstraling doordat er veel bedrijfsmatige activiteiten op en langs de weg plaatsvinden. In dit gebied speelt dezelfde problematiek als bij het Middenhavengebied. Een snelheid van 30 km/uur kan niet op een redelijke wijze een worden afgedwongen. Aangezien er ook in dit gebied weinig particulier verkeer aanwezig is, is een 50 km/uur regime toepasbaar (conform het Middenhavengebied). De overige richtlijnen voor verblijfsgebieden (gelijkwaardige kruispunten, geen fietsvoorzieningen, geen rijrichting scheiding en geen belijning) blijven eveneens conform het Middenhavengebied gehandhaafd.
Het gebied ten noorden van de Strandweg heeft een duidelijke bedrijfserfuitstraling door de bedrijfsmatige activiteiten op en langs de weg. Ook hier geldt dat een 30 km/uur regime onvoldoende afgedwongen kan worden. Aangezien de huidige situatie niet aantoonbaar heeft geleid tot onveilige situaties en er in verhouding weinig particulieren komen op dit deel van het bedrijventerrein is het voorstel dan ook de huidige situatie te handhaven. De Strandweg zelf heeft een duidelijke functie als gebiedsontsluitingsweg en is inmiddels als zodanig ingericht.
De Zeehavenweg en het in ontwikkeling zijnde gebied IJmondhaven hebben op dit moment nog geen duidelijk karakter. De Zeehavenweg ligt in het verlengde van de Strandweg en is de toegangsweg naar de IJmondhaven. Ook hier gelden dezelfde aspecten als in de overige deelgebieden van Zeehaven (behoudens de Halkade en IJmuider Delta). De wegen kunnen aangemerkt worden als bedrijfserven met bij voorkeur een 30 km/uur regime, maar ook hier ligt dit evenals bij de overige gebieden niet voor de hand. Vooralsnog blijft het snelheidsregime dan ook 50 km/uur. De overige inrichtingsrichtlijnen voor erftoegangswegen (gelijkwaardige kruispunten, geen fietsvoorzieningen, geen rijrichtingscheiding en geen belijning), blijven wel gehandhaafd.
De Halkade heeft zowel een belangrijke verblijfsfunctie als ontsluitende functie. Het gedeelte tussen de Dokweg en de Oranjestraat (ca. 300 meter lang) heeft voor de IJmuider Delta en het achterliggende woongebied een ontsluitende functie maar langs en aan de weg zelf overheerst de verblijfsfunctie. Er zijn winkels gerealiseerd en er zijn terrasjes. Op het tweede gedeelte van de Halkade (tussen de Oranjestraat en de Ericsonstraat ca. 500 meter lang) overheerst de ontsluitende functie en is de verblijfsfunctie minder aanwezig.
Op de Halkade rijdt veel onbekend verkeer en lopen enkele fietsroutes. Voor de Halkade is het dan ook van belang dat deze conform Duurzaam Veilig wordt ingericht. Dit heeft een aantal belangrijke consequenties. Als de weg gecategoriseerd wordt als gebiedsontsluitingsweg zullen er bijvoorbeeld aparte fietsvoorzieningen gerealiseerd dienen te worden. Als de weg gecategoriseerd wordt als erftoegangsweg dienen er dusdanige snelheidsbeperkende maatregelen genomen te worden dat een 30 km/uur regime toepasbaar is.
Door de vele aspecten en belangen die op de Halkade aanwezig zijn is het niet wenselijk om in de kader van dit document de richting voor de Halkade vast te leggen. Dit zal met de diverse spelers in dit gebied samen dienen te worden bepaald zodat tot een integraal en gedragen plan voor de Halkade kan worden gekomen.
In IJmuiden zijn zeer veel strandhuisjes aanwezig in de zomer. In de wintermaanden kunnen deze huisjes echter niet op het strand blijven staan. Deze worden dan opgeslagen op het land. Het is van belang dat de gronden die bestemd zijn voor bedrijven ook daadwerkelijk als zodoende worden gebruikt. Grond gebruiken voor opslag levert nauwelijks arbeidsplaatsen op. In de specifieke gebruiksregels zal het opslaan van strandhuisjes daarom ook worden uitgesloten. Om toch mogelijkheden te bieden op plekken waar opslag wel mogelijk is is hier een specifieke aanduiding opgenomen binnen de bestemming bedrijf. Dit zijn plekken die in de zomer bijvoorbeeld worden gebruikt voor het parkeren voor mensen die naar het strand gaan en die dus in de winter nagenoeg niet worden gebruikt.
Op onderstaande afbeelding wordt in het donker weergeven waar strandhuisjes opgeslagen mogen worden.
Afbeelding 4.6.1.1 Locatie strandhuisjes