direct naar inhoud van 4.6 Forteiland
Plan: Zeezicht
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0100ZEEZICHT1-R002

4.6 Forteiland

4.6.1 Museum/Horeca

Het opnemen van kaders of beperkingen van horecafuncties en/of evenementen op het Forteiland vanwege de barrière die hulpdiensten ondervinden, zijn geen zaken die in een bestemmingsplan opgenomen of afgewogen dienen te worden. Zodra het externe veiligheid betreft (Bevi) is het bestemmingsplan wel een instrument om hierover regels op te nemen. De VRK geeft uitsluitend advies op het bestemmingsplan als het externe veiligheidsvoorschriften betreft en niet de interne veiligheid. Dit is een onderdeel dat expliciet bij de afweging over de gebruiksvergunning meegenomen dient te worden. Het opnemen van een Horecafunctie in de bestemming Cultuur en Ontspanning is conform de afgegeven gebruiksvergunning en feitelijke situatie.

Het 4 ha. grote eiland waarop het fort staat, met een uitgebreid gangenstelsel, meer dan 40 kamers en een indrukwekkende koepelzaal, is een unieke evenementenlocatie. Het eiland ligt tussen de Noordpier en Zuidpier in, voor het sluizencomplex van het Noordzeekanaal. Het Forteiland wordt ingezet als locatie voor allerhande activiteiten zoals: feesten, vergaderingen, (sportieve)groepsactiviteiten, conferenties, beurzen, cursussen, historische rondleidingen, theaterproducties en televisie- en filmopnames. Daarnaast is er ook een museum op het eiland gevestigd. Het Forteiland is onderdeel van Werelderfgoedlijst Unesco, deze aanduiding van wereldmonument wordt ook aan het object meegegeven. Het Forteiland is ook onderdeel van de Holland Route (ERIH european route of industrial heritage). Deze functies zullen in het bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt. Conform de feitelijke situatie wordt een horecafunctie in de bestemming Cultuur en Ontspanning opgenomen.

4.6.2 Evenemententerrein

Zoals eerder gemeld is het "Forteiland" onderdeel van de werelderfgoedlijst van Unesco. Het eiland met de bouwwerken mogen niet onherstelbaar gewijzigd worden, maar de betonnen kazematten worden gebruikt voor evenementen. Het object leent zich hier prima voor met name vanwege de ligging. Omdat het object midden in de kanaalmonding van het Noordzeekanaal ligt mogen de evenementen geen gevaar opleveren voor de nautiek. Het is onwenselijk om dit binnen het bestemmingsplan te regelen en hier past dan ook terughoudendheid. Rijkswaterstaat heeft, als primaire verantwoordelijke voor de nautische veiligheid op het Noordzeekanaal en de Noordzee, aangegeven dat zij, zowel publiekrechtelijk als privaatrechtelijk, voldoende instrumenten in handen heeft om de nautische veiligheid, welke vanwege evenementen op het forteiland in het geding kan komen, te waarborgen.

Het rapport "Ecologische voorwaarden evenementen Velsen" uit augustus 2011 geeft aan dat vanwege broedende meeuwen en het voorkomen van de zandhagedis er geen ontheffing kan worden verleend voor het houden van evenementen tussen begin maart en eind augustus. Omdat in het landschapbeleidplan ook is aangegeven dat het Forteiland een "ecologische stapsteen" tussen de noordelijke en zuidelijk gelegen ecologische hoofdstructuren is, is er voor gekozen om uitsluitend de oostelijke helft van het eiland de aanduiding evenemententerrein te geven waardoor er daar evenementen mogelijk worden gemaakt zonder dat daar van hoeft te worden afgeweken van het bestemmingsplan.