direct naar inhoud van 3.7 Gemeentelijk beleid
Plan: Zeezicht
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0100ZEEZICHT1-R002

3.7 Gemeentelijk beleid

3.7.1 Visie op Velsen 2025

In deze visie ligt het accent op kennisrijke industrie: doorontwikkelde bestaande industrieën en initiatieven (kennisintensief worden van haven en staal, offshore-industrie), ontwikkeling van kenniscentra op deze terreinen en ontwikkeling van nieuwe werkgelegenheid op het gebied van duurzame energie (waterenergie) en samenwerking met wetenschappelijke instituten op deze terreinen. Spin-off is de ontwikkeling van IJmuiden tot een stad met een metropool karakter, aantrekkelijk als dynamische haven en avontuurlijke kustplaats.

Met betrekking tot dit bestemmingsplan komen met name de economische pijlers van Velsen aan bod die zijn gericht op innovatie op het gebied van wind- en waterenergie en duurzaamheid en op maritiem ecologisch onderzoek. De visie op het strand is dat het strand volledig wordt uitgenut en een populaire plek voor ontspanning is voor degenen die even aan de stad willen ontvluchten, zowel voor zonnebaders en gezinnen als voor de actieve beoefenaars van wind- en watersport.

3.7.2 Structuurvisie Velsen (2015)

De structuurvisie Velsen 2015, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2005, heeft als doel een actueel en samenhangend kader te scheppen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente tot aan 2015. Het is een ruimtelijke vertaling en een verdere uitwerking van de toekomstvisie 2010. Het programma dient te leiden tot een versterking van de ruimtelijke kwaliteit en de leefkwaliteit. De nota spitst zich toe op de vraag waar de verdere verstedelijking van Velsen plaats kan vinden en hoe dit moet gebeuren. Het plangebied is opgenomen als ontwikkellocatie. Zowel bij de uitleggebieden als bij de herstructurering van bestaande gebieden geldt dat de wezenlijke kwaliteiten en de leefbaarheid niet aangetast mogen worden. De belangrijkste ruimtevraag voor de gemeente Velsen ligt op het gebied van wonen.

Om aan de huidige en toekomstige woningvraag te voldoen moet de samenstelling van de voorraad drastisch worden gewijzigd en dient er tevens een kwantitatieve toevoeging plaats te vinden. De ruimte hiervoor is zeer beperkt. Uitleggebieden zijn er nauwelijks. In dit bestemmingsplan komen deze uitleggebieden niet voor in deze planperiode.

Gegeven de discussies in de raad en het vaststellen van de Visie op Velsen 2025 zal een actualisatie van de Structuurvisie Velsen nodig zijn. Op het moment van in procedure brengen van het voorontwerp van dit bestemmingsplan wordt de Visie op Velsen 2025 uitgewerkt in strategische visie's wonen, werken en leven. Deze strategische visie's zullen ruimtelijk worden vertaald naar een nieuw op te stellen Structuurvisie.

3.7.3 Woonvisie

In de woonvisie beschrijft de gemeente welke resultaten men wil bereiken op het gebied van wonen in de periode tot 2015. Verschillende nota's die op rijks- en provinciaal niveau zijn verschenen hebben als input gediend. Geconstateerd wordt dat er meer behoeft is aan keuzevrijheid en kwaliteit. Niet alleen kwaliteit van de woning, maar ook aan kwaliteit van de woonomgeving. In de woonvisie wordt voorts geconstateerd dat er gelet op de bouwopgave van 2200 woningen voor de periode tot 2015, creatief en economisch met de ruimte moet worden omgesprongen. Dit betekent dat er op sommige plekken de hoogte ingegaan moet worden om op andere plekken de bouw van grondgebonden woningen mogelijk te maken. In dit voorliggende bestemmingsplan kunnen vanwege de functies die van oorsprong in het plangebied liggen niet tegemoet worden gekomen aan uitbreiding van het woningareaal in de richting die in de woonvisie is beschreven.

3.7.4 Archeologie en Monumentenbeleid

Op 3 februari 2005 heeft de gemeenteraad de beleidsnota Monumentenzorg Velsen vastgesteld. De beleidsnota geeft de visie van de gemeente op de monumentenzorg weer. Leidraad hierbij is een zorgvuldig beheer en weloverwogen behoud van het architectonisch en cultuurhistorisch erfgoed, in samenspel met rijk, provincie en particulieren. Het gaat nadrukkelijk om cultuurhistorisch en/of architectuurhistorisch waardevolle objecten, cultuurhistorisch groen en objecten en structuren van historisch-geografische betekenis en bebouwingsstructuren. In verband met het voeren van het integraal gemeentelijk beleid is het van belang dat er een goede afstemming plaatsvindt tussen diverse gemeentelijk disciplines. Cultuurhistorie wordt als vast onderdeel betrokken bij planontwikkelingen en –uitvoering. In paragraaf 5.8 wordt specifiek ingegaan op de cultuurhistorische aspecten van het plangebied.

3.7.5 Verkeersbeleid

In het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan 2004 (LVVP) zijn de beleidshoofdlijnen op het gebied van verkeer en vervoer voor de gemeente Velsen vastgelegd. Knelpunten en mogelijke oplossingen worden besproken. Doelstelling van het LVVP is het vergroten van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid.

Voldoende parkeergelegenheid voegt extra kwaliteit toe aan woningen en voorkomt parkeerproblemen, zowel nu als in de toekomst. Op 17 december 2009 is door de Velsense Gemeenteraad de notitie 'Parkeernormen Gemeente Velsen 2009' vastgesteld. Hierin is een overzicht opgenomen van het aantal parkeerplaatsen dat in Velsen gerealiseerd dient te worden bij nieuwbouw, uitbreiding of functiewisseling. De mogelijkheid bestaat dat de Velsense Gemeenteraad tijdens de looptijd van dit Bestemminmgsplan de parkeernormen aanpast.

3.7.6 Milieubeleid

In het milieubeleidsplan 2008-2012 is aangegeven dat de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk gebruikt dient te worden. Waar mogelijk wordt meervoudig ruimtegebruik toegepast, waarbij ondergronds bouwen, gestapeld bouwen en het combineren van functies belangrijke elementen zijn. Bij het herinrichten van terreinen dan wel bij uitbreidingswensen wordt uitgegaan van het mengen van functies als wonen, detailhandel, horeca en niet hinderlijke bedrijvigheid. Binnen de gemeente is in navolging van de milieuvisie een beleidsplan duurzaam bouwen vastgesteld. In dit beleidsplan worden de ambities beschreven op het gebied van duurzaam bouwen in relatie tot bouwprojecten en de openbare ruimte. Het toepassen van meervoudig ruimtegebruik is één van de ambities.

3.7.7 Groenbeleid

Het plan, Ruimte voor Groen genaamd, vervangt het groenstructuurplan. De gemeenteraad heeft dit in 2009 vastgesteld. De bijbehorende groenclassificatiekaarten betreffen het stedelijk groen en zijn niet van invloed geweest op bestemmingskeuzes van het bestemmingsplan Zeezicht.

3.7.8 Economisch beleid

Economische Agenda 2011-2014

In deel III van de economische agenda 2011-2014 wordt het collegeprogramma 2010-2014 vertaald naar de toeristische en recreatieve agenda van Velsen. De drie stranden van de gemeente Velsen vormen een belangrijk onderdeel van deze agenda. De kust is ook het belangrijkste bezoekmotief voor (dag)toeristen. De relevante zaken die in de agenda worden genoemd zijn:

  • Geef ondernemers de ruimte om te kunnen ondernemen o.a. door; regelgeving waar mogelijk te verminderen, termijnen te verkorten en bestemmingen te globaliseren.
  • Onderschat het commerciële belang van recreatie niet en koppel het vaker aan horeca.
  • Ontwikkel de stranden verder voor wind- en watersport en houd daarbij vast aan de verschillende profielen per strand.
  • Uitbreiden en verbreden verblijfsmogelijkheden, als acties staat o.a. aangegeven: Onderzoeken of in het nieuwe bestemmingsplan ruimte geboden kan worden aan toeristisch overnachten op het strand.
  • Hét avontuurlijke strand van de metropoolregio Amsterdam; globaler bestemmen zodat de ondernemers op nieuwe ontwikkelingen en trends in kunnen spelen en het seizoen verlengd kan woorden, realisatie kustvisie 2006.
  • in het nieuwe bestemmingsplan ruimte bieden voor wind en watersportlocaties van waaruit les kan worden gegeven en spullen kunnen worden opgeslagen.
  • Cultuurhistorisch erfgoed behouden en toeristisch beter benutten; behoud van historisch erfgoed door ontwikkeling.

Het bestemmingsplan Zeezicht geeft uitvoering aan deze agenda door:

  • Globaler te bestemmen, dus geen bouwvlak per horecavestiging maar per cluster. De functie horeca is breder geworden.
  • Horeca een vaste plaats op het (recreatie)strand te geven met op de scheiding tussen activiteitenstrand en recreatiestrand mogelijkheden voor opslag van materialen ten behoeve van strandactiviteiten
  • De activiteitenstranden worden zo veel mogelijk vrijgehouden van bebouwing

Horecanota 2009

De centrale doelstelling van de horecanota is:'Het bevorderen van een zodanige ontwikkeling van de horeca dat deze de attractie en leefbaarheid van het wonen, werken en verblijven in de gemeente Velsen versterkt'.

Horecabeleid 2008-2015: Strand IJmuiden aan Zee en Kennemerboulevard:

  • De Kennemerboulevard en omgeving ruimte bieden voor het genoemde programma (Kustvisie IJmuiden aan Zee 2006). Op het moment dat de kustvisie wordt gerealiseerd vervalt het horecaconcentratiegebied in het kader van de wet milieubeheer voor de Kennemerboulevard.
  • Voor het strand ruimte bieden aan de schaalvergroting voor de strandpaviljoens. Ook na realisatie van de kustvisie zal het horecaconcentratiegebied hier in stand blijven.

Het strand bij de Noordpier is vanaf 1996 in ontwikkeling gekomen als unieke locatie voor wind en watersporters. Nu zijn er drie paviljoens (waarvan 1 wind- en watersportcentrum) in het seizoen gevestigd en het hele jaar door een restaurant nabij de pier. In het Bolwerk langs de Reyndersweg is ondersteunende horeca gekoppeld aan de culturele functie. Voor de paviljoens op het strand wordt jaarrond exploitatie nagestreefd door de gemeente.

Horecabeleid 2008-2015: Uitbreiding bestaande horeca mogelijk ter ondersteuning van de lokale winkel- en woonfunctie en de versterking van het toerisme. In principe geen nieuwe vestiging.

Evenementenbeleid in Velsen

In 2007 is een uitnodigend evenementenbeleid vastgesteld door het college en de Raad. In het voorwoord staat opgenomen: Onze ambitie is Velsen en IJmuiden aan Zee beter op de kaart te zetten. Met het profiel van een veelzijdige gemeente met een ruim breed strand gecombineerd met de havens, sluizen en pieren waar het hele jaar door wat te doen is. Evenementen die bijdrage aan deze profilering en aan seizoensverlenging willen wij stimuleren.

Met het uitnodigende beleid worden de volgende doelen nagestreefd: het vergroten van de economische spin off van evenementen, Velsen/ IJmuiden aan Zee beter op de kaart zetten met behulp van evenementen, de profilering van Velsen/ IJmuiden aan Zee versterken met behulp van evenementen en het zomerseizoen te verlengen door evenementen buiten het seizoen te stimuleren.

Het brede strand van Velsen wordt als een van de evenementenlocaties genoemd.

3.7.9 Windturbinebeleidsplan

De doelstelling van het gemeentelijke windturbinebeleidsplan is meerledig. De belangrijkste voor dit bestemmingsplan zijn:

  • De te plaatsen turbines moeten, op diverse schaalniveaus, een duidelijk herkenbare samenhangende ruimtelijke structuur vertonen. Er wordt hiervoor een ruimtelijk kader geschetst waarbinnen de plaatsing van windturbines mogelijk is. Lokaties en minimum en maximum masthoogten worden aangegeven.
  • Verankering in relevante bestemmingsplannen bij actualisering en in de structuurvisie

In het windturbinebeleidsplan wordt het Noordzeekanaal als belangrijkste ‘drager’ voor de opstelling van windturbines op land uit het regionale toetsingsplan overgenomen. Wat niet terugkomt is de noord-zuid gerichte accentuering van de tunnels en rijkswegen, omdat dit in de ogen van de gemeente afbreuk doet aan de herkenbaarheid en continuïteit van de lijnopstelling langs het Noordzeekanaal

De locaties waar binnen de gemeente Velsen medewerking kan worden verleend aan de plaatsing van windturbines vallen feitelijk in drie deellocaties uiteen:

  • het Noordzeekanaal
  • de Reyndersweg
  • een clusteropstelling binnen de gemeentelijke wateren van de Noordzee ten noorden van het Noordzeekanaal

De gemeente Velsen kiest ervoor om de windturbines op de noordoever van het Noordzeekanaal te plaatsen. Het kanaal is een zeer sterke en belangrijke as in het landschap. Door middel van windturbines kan deze lijn verder worden geaccentueerd. De herkenbaarheid en ligging van het kanaal in het gebied zal toenemen, ook van ver af. Windturbines passen bij de schaal van dit gebied en de daar gelegen bedrijventerreinen.

De kustlijn kan worden geaccentueerd door langs de Reyndersweg een tweede lijnopstelling mogelijk te maken. Tussen de meest westelijke windturbine aan het kanaal en de turbines aan de Reyndersweg dient hemelsbreed tenminste 1000 meter afstand aangehouden te worden. Dit in verband met de gewenste landschappelijke loskoppeling van de turbines evenwijdig aan het kanaal en de windturbines evenwijdig aan de Noordzeekust. Deze lijnopstelling kan worden voortgezet tot aan de gemeentegrens met Beverwijk. Op ongeveer 1 kilometer ten noorden van de noordpier ligt de primaire zeekering aan de westzijde van de Reyndersweg. Hiermee dient bij eventuele plaatsing van windturbines rekening gehouden te worden.

Uitgangspunt bij de plaatsing van windturbineparken dient te zijn dat het landschap duidelijker leesbaar en begrijpbaar wordt. Bij het plaatsen van windturbineparken in groepen of lijnen is het niet alleen belangrijk dat de plaats van de turbines aansluiting vindt bij het onderliggende landschap. Ook belangrijk is de verhouding tot het totale landschap en andere windturbineparken in de omgeving. De diverse parken dienen de ruimtelijke structuur te verduidelijken, te versterken. Voorkomen moet worden dat te veel verschillend georiënteerde windturbineparken in elkaars nabijheid de verschijningsvorm en karakteristiek van het landschap aantasten.