direct naar inhoud van 5.4 Luchtvaartlawaai en andere milieuaspecten Schiphol
Plan: HMS-terrein
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0450.BPHMSterrein-VS01

5.4 Luchtvaartlawaai en andere milieuaspecten Schiphol

Beleid/normstelling

Luchthavenindelingbesluit

Het rijksbeleid ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling van Schiphol is geformuleerd in de Wet tot wijziging van de Wet Luchtvaart die op 20 februari 2003 in werking is getreden (verder gewijzigde Wet Luchtvaart genoemd). De gewijzigde Wet Luchtvaart is gericht op het tot stand brengen van een wettelijke grondslag voor het nieuwe regime voor de luchthaven Schiphol. Deze wet vormt de grondslag voor twee uitvoeringsbesluiten: het Luchthavenverkeersbesluit en het Luchthavenindelingbesluit. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen in overeenstemming te zijn met het Luchthavenindelingbesluit.

De ruimtelijke consequenties van de gewijzigde Wet Luchtvaart worden weergegeven in het Luchthavenindelingbesluit. In dit Besluit wordt een beperkingengebied aangegeven. Hierin worden beperkingengebieden ten aanzien van Schiphol weergegeven met betrekking tot externe veiligheid, geluidsbelasting, hoogtebeperkingen en vogelaantrekkende werking.

Daarnaast is voor de omgeving van Schiphol nog de 26 LAeq-nachtcontour van belang (zoals opgenomen op de tekening 19-572 'Geluidscontouren aanwijzing S5P (vijfbanenstelsel), 26 LAeq, d.d. 01-10-1996') in verband met isolatieverplichtingen voor woningen.

Nota Ruimte

In de Nota Ruimte wordt aangegeven dat Schiphol voor de toekomst ruimte nodig heeft om uit te breiden. Derhalve is op een PKB-kaart de zogenoemde 20 Ke-contour opgenomen. Binnen deze contouren mogen geen nieuwe uitleglocaties2 ten behoeve van woningbouw worden ontwikkeld. Herstructurering en intensivering in bestaand gebouwd gebied zijn binnen de 20 Ke-contour nu en in de toekomst wel mogelijk (hiermee wordt het zogenoemde 'bestaand stedelijk gebied 2000' bedoeld).

Revitalisering, herstructurering en transformatie van bestaande woon- en werkgebieden is volgens de Nota Ruimte cruciaal om de gestelde ruimtelijke doelen te kunnen bereiken.

Onderzoek/conclusie

Het plangebied ligt buiten het beperkingengebied van het luchtvaartterrein Schiphol en ook buiten de 26 LAeq-nachtcontour. Derhalve vormt de ontwikkeling geen belemmering voor de Luchthaven Schiphol en vice versa.

Het plangebied ligt binnen de 20 Ke-contour zoals opgenomen in de Nota Ruimte. De beoogde ontwikkeling betreft de transformatie van bestaand stedelijk gebied (woningbouw ter plaatse van voormalig bedrijf) en past daarmee binnen de ruimtelijke opgave van de Nota Ruimte.

Concluderend vormt dit aspect geen belemmering voor de voorgenomen ontwikkeling.