direct naar inhoud van 2.4 Verkeer
Plan: HMS-terrein
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0450.BPHMSterrein-VS01

2.4 Verkeer

Ontsluiting

Het HMS-terrein wordt in de huidige situatie ontsloten vanaf de provinciale weg N203. De N203 behoort tot de regionale hoofdstructuur en vormt de centrale ontsluitingsas van Uitgeest. Aan de oostzijde ontsluit de N203 de kern Uitgeest vanaf de A9 (Alkmaar-Amsterdam Zuid Oost). In noordwestelijke richting loopt de N203 in de richting van Alkmaar. In de toekomst zal de N203, vanaf het viaduct over de Westergeestervaart tot de Middelweg, worden omgelegd. De N203 zal dan parallel langs het spoor komen te lopen. Deze verlegging wordt met dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt.

Het plangebied wordt ontsloten via een ringonsluiting, die nabij het kruispunt van de Middelweg en de Burgemeester van Roosmalenstraat aantakt op de bestaande infrastructuur. Deze eenrichting ontsluitingsweg, bedoeld voor het verkeer dat de wijk inkomt, loopt tussen de nieuwe ontwikkeling en de provinciale weg N203 en takt vervolgens aan op de hoek Burgemeester van Roosmalenstraat - De Terp.

Het verkeer dat de wijk verlaat zal via de bestaande woonwijk ten noorden van het plangebied worden afgewikkeld. Daarbij zal het deel van de Burgemeester van Roosmalenstraat tussen de Westergeest en de Middelweg als eenrichtingsweg blijvengehandhaafd.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Door de bouw van 145 woningen zal er een bijdrage van ongeveer 725 mvt/etmaal bijkomen, gebaseerd op 5 mvt/etmaal per woning. Deze verkeersgeneratie zal bij de verkeersintensiteit van de verschillende wegen worden opgeteld. De intensiteit op de bestaande buurt- en wijkwegen bedraagt ongeveer 300 mvt/etmaal. De intensiteit zal met de nieuwe woningen toenemen, maar blijft voor een erftoegangsweg nog steeds gering. Op erftoegangswegen is een verkeersintensiteit van 4.000 tot 6.000 mvt/etmaal aanvaardbaar. De bestaande wegen zijn toereikend om ook het extra verkeer te verwerken.

Fietsontsluiting

Het fietsverkeer maakt in de huidige situatie gebruik van een vrijliggend, in twee richtingen bereden, (brom)fietspad langs de N203. In de toekomstige situatie zal alleen aan de zuidzijde van de N203 een fietspad worden gerealiseerd.

Het nieuw te realiseren woongebied wordt voor het langzaam verkeer ontsloten via de bestaande woonstraten ten noorden van de locatie. Hier geldt een 30 km/h-regime en kan het verkeer gemengd met het autoverkeer worden afgewikkeld. Er is sprake van een goede ontsluiting naar de kern.

Openbaar vervoer

De ontsluiting per openbaar vervoer geschiedt per trein. De afstand tot het dichtstbij gelegen NS-station (Uitgeest) bedraagt maximaal circa 700 m. Hier stoppen de treinen in de richting Amsterdam, Haarlem en Alkmaar. De ontsluiting per openbaar vervoer kan derhalve goed worden genoemd. Tevens is er een busdienst die Uitgeest en Alkmaar en Beverwijk met elkaar verbindt en vertrekt vanaf het station.

Parkeren

In de parkeerbeleidsnota voor Uitgeest zijn parkeernormen opgenomen op grond van het in het beleid beschreven onderzoek en het ASVV 2004 (CROW). In dit beleid wordt uitgegaan van een norm van 1,5 parkeerplaats per woning voor woningen in het middensegment en 1,3 parkeerplaats per woning voor woningen in het goedkope segment.

In onderstaande tabel is voor de bovenbeschreven verkaveling, waarbij 141 woningen worden gerealiseerd, het aantal parkeerplaatsen doorgerekend.

parkeerbehoefte HMS     norm   behoefte  
blok A1   35 woningen   midden   1,5   52,5  
blok A2   11 woningen   midden   1,5   16,5  
blok A3   16 woningen   midden   1,5   24  
blok A4   8 woningen   midden   1,5   12  
blok B1   29 appartementen   goedkoop   1,3   37,7  
blok B2   22 appartementen   goedkoop   1,3   28,6  
blok B3   20 appartementen   midden   1,5   30  
         
        202  

Hieruit blijkt dat voor de nieuw te bouwen woningen 202 parkeerplaatsen dienen te worden gerealiseerd. In de planvorming wordt uitgegaan van 239 parkeerplaatsen die binnen de ontwikkeling gerealiseerd worden. Deze parkeerplaatsen worden voor een groot deel in het openbare gebied gerealiseerd. Ongeveer 15 parkeerplaatsen worden gerealiseerd in een stallinggarage onder bouwblok B3. Daarnaast worden circa 30 parkeerplaatsen gerealiseerd op eigen terrein (in achtertuinen). Hierbij dient te worden opgemerkt dat parkeerplaatsen die op eigen terrein gerealiseerd worden, als 0,8 parkeerplaats meetellen.

De 38 extra te realiseren parkeerplaatsen compenseren de parkeerplaatsen die verdwijnen als gevolg van de herinrichting van de Burgemeester van Roosmalenstraat en komen anderzijds ten goede aan de parkeervraag uit de noordelijk gelegen woonwijk.

Indien het maximumaantal van 145 woningen wordt gerealiseerd, zal op basis van het te realiseren programma en met inachtneming van deze parkeernormen, worden voorzien in voldoende extra parkeergelegenheid.