direct naar inhoud van 6.2 Functionele uitgangspunten
Plan: Bestemmingsplan Vijfhoek en Hazepolder 2013
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPVH2013-va01

6.2 Functionele uitgangspunten

Het uitgangspunt bij het maken van dit bestemmingsplan is een voor vele partijen en in vele opzichten sterke, betere en toekomstbestendige binnenstad van Purmerend. In de voorgaande hoofdstukken is het plangebied functioneel, historisch en ruimtelijk geanalyseerd en is aangegeven met welke aspecten vanuit het milieu en economie rekening moet worden gehouden. In deze paragraaf wordt het functioneel-ruimtelijke beleid zoals neergelegd in de Structuurvisie en relevant voor het deelgebied Vijfhoek weergegeven. De Structuurvisie beschrijft de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de stad tot 2020 waaronder de ontwikkeling van de binnenstad.

Om de binnenstad te versterken kunnen, naast het toevoegen van nieuwe functies, bestaande functies en voorzieningen versterkt worden. In de binnenstad is ruimte voor meer detailhandel, horeca en woningen.

Daarnaast is de huidige winkelroute minder avontuurlijk dan die zou kunnen zijn, een beetje dwalen door de steegjes en je daardoor laten verrassen, is nauwelijks aan de orde. De binnenstad heeft in potentie wel dat dwaalmilieu, want er zijn vele stegen. Een van de manieren om dit dwaalmilieu tot uiting te laten komen is kleinschaligheid van het winkelaanbod. In de Structuurvisie wordt voorgesteld om het nu geldende maximum voor het winkeloppervlak van 400 m2 te verruimen naar 500 m2. De Structuurvisie onderkent een groeiende behoefte aan grotere winkels maar constateert ook dat dit ten koste kan gaan van de fijnmazige ruimtelijke structuur van de binnenstad. De historische kwaliteit van de binnenstad moet - als één van de onderscheidende kwaliteiten - beschermd worden. Incidenteel kunnen grotere winkels mogelijk worden gemaakt (grotere oppervlakte of meerdere verdiepingen).

6.2.1 Uitgangspunten

Detailhandel

De binnenstad van Purmerend wil zich ontwikkelen tot aantrekkelijk recreatief koopcentrum van de regio Waterland. Hiertoe is in 2011 de Detailhandelsvisie binnenstad Purmerend vastgesteld waarin de volgende uitgangspunten centraal staan:

  • 1. De ambitie is om de recreatieve functie te versterken, meer (jonge) consumenten uit Purmerend zelf aan de binnenstad te binden en meer consumenten uit de omliggende gemeenten te trekken.
  • 2. Hiervoor is het gewenst om met name het modisch recreatieve winkelaanbod uit te breiden. Mede door de (verwachte) bevolkingsgroei is uitbreidingspotentie aanwezig van 5.000 à 10.000 m² winkelvloeroppervlak.
  • 3. Bij voorkeur wordt met deze uitbreiding van het winkelaanbod het A1-winkelmilieu vergroot, zodat meer ruimte ontstaat voor sterke filiaalbedrijven.
  • 4. De historische kwaliteiten in het assenkruis kunnen een grotere rol spelen bij het onderscheidend vermogen van de binnenstad en worden bij voorkeur beter betrokken bij het kernwinkelgebied.
  • 5. Om meer consumenten (uit Purmerend zelf en de omgeving) te trekken is een betere doorstroming op de verkeersring gewenst. Ook zijn betere stallingmogelijkheden voor fietsers gewenst.
  • 1. Ambities en maatregelen kunnen worden ondersteund met marketingactiviteiten.

Om de gewenste winkelstructuur te bereiken wordt ingezet op uibreiding van het A1-winkelgebied. Het Eggert winkelcentrum en de historische winkelstraten moeten meer als één geheel gaan functioneren. Daarom wordt ingezet op een versterking van het 'rondje' Breedstraat, Dubbele Buurt, Eggertstraat, Koestraat, Eggert winkelcentrum, Strada en Hoogstraat. De aanloopstraten moeten vooral gespecialiseerd aanbod huisvesten, in het bijzonder zelfstandige ondernemers.

Uitbreiding van het winkelaanbod aan de randzones (Nieuwstraat, Westerstraat, Gedempte Singelgracht, Gedempte Gracht van de binnenstad is bij voorkeur niet gewenst. Naar verwachting zal hier het winkelaanbod de komende jaren afnemen als gevolg van vergrijzing, schaalvergroting en internet).

De straten rondom de binnenstad zijn van belang als 'poort' van de binnenstad. Door de goede bereikbaarheid en zichtbaarheid zijn deze straten wel geschikt als vestigingsmilieu voor andere voorzieningen dan winkels, zoals doelgericht bezochte dienstverlening. Door vestiging van dergelijke functies en voorzieningen kan structurele leegstand worden voorkomen.

Belangrijke randvoorwaarden voor versterking van het winkelmilieu in de binnenstad zijn optimalisatie van de verkeersdoorstroming door tweerichtingsverkeer op de ring rondom de binnenstad, bronpunt voor autoparkeren in het noordelijk deel van de binnenstad en bronpunten door fietsparkeren.

Naast detailhandelsbeleid voor de binnenstad, wordt ook beleid voorbereid ten behoeve van grootschalige en perifere detailhandel en beleid ten behoeve van de dagelijkse winkelstructuur, met name waar het gaat om de wijk- en buurtwinkelcentra.

Wonen

Het aanbod voor wonen in de binnenstad wordt vergroot. Het programma wonen boven winkels speelt hierbij een rol. Het aanbod van woningen wordt ook in kwalitatieve zin - in lijn met de marktontwikkelingen - waar mogelijk verbreed. De schil rond het kerngebied blijft ook volgens de Structuurvisie een woongebied.

Horeca

Het beleid ten aanzien van de horeca is dat het zwaartepunt van de dag- en avondhoreca blijft liggen rond de Koemarkt. En er is nog ruimte in het kerngebied voor daghoreca.