direct naar inhoud van 4.2 Detailhandel
Plan: Bestemmingsplan Vijfhoek en Hazepolder 2013
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPVH2013-va01

4.2 Detailhandel

Purmerend is het koopcentrum voor Purmerend en omgeving en kan worden getypeerd als een regionaal centrum. De binnenstad is de plaats waar publiekaantrekkende detailhandel, horeca, cultuur, kleinschalige en grootschalige vermaakelementen thuis horen. In de hiërarchie van de detailhandelvoorzieningen in Purmerend neemt de binnenstad een bijzondere en prominente positie in. In de binnenstad zijn de belangrijkste functies gebundeld en geconcentreerd, met het accent op winkels (non-food), horeca en cultuur. Zo ook in de Vijfhoek.

In de Hazepolder is er geen detailhandel.

4.2.1 Winkelaanbod

Ruim 37,5% van het winkelaanbod van Purmerend is gevestigd in de binnenstad. Het winkelaanbod beslaat een oppervlakte van circa 42.040 m2 wvo verspreid over circa 279 verkooppunten in het plangebied. Dit ligt lager dan het aanbod dat gemiddeld aanwezig is in centra met vergelijkbaar inwonertal (ca. 53.000 m2 wvo). In de binnenstad ligt een sterk accent op de niet-dagelijkse artikelensector. De verhouding dagelijks / niet-dagelijks is 8% / 92% (landelijk 13% / 87%). De mate van concentratie van het aanbod in de binnenstad is ten opzichte van het totale aanbod in de dagelijkse sector 12% en niet dagelijkse sector 47%. In de meeste hoofdbranchegroepen in de niet dagelijkse artikelensector, de warenhuisbranche en mode, heeft de binnenstad minder meters dan gemiddeld.

Dagelijkse artikelen

Er zijn geen winkels in dagelijkse artikelen in het plangebied.

Niet-dagelijkse artikelen

Het aantal winkels in niet dagelijkse artikelen in de Vijfhoek bedraagt 6 en beslaat een omvang van circa 900 m2 wvo. Ze bevinden zich geconcentreerd in de Vijfhoek. Er zijn geen winkels in niet-dagelijkse artikelen in de Hazepolder.

4.2.2 Beleid

Detailhandelsvisie binnenstad Purmerend (2011)

In 2011 is een nieuw detailhandelsvisie voor de gemeente Purmerend opgesteld. De detailhandelsvisie biedt de kaders voor de gewenste ruimtelijk-economische ontwikkeling van de binnenstad.

Voor versterking van de detailhandel in de binnenstad zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

• De ambitie is om de recreatieve functie te versterken, meer (jonge) consumenten uit Purmerend zelf aan de binnenstad te binden en meer consumenten uit de omliggende gemeenten te trekken.

• Hiervoor is het gewenst om met name het recreatieve winkelaanbod uit te breiden. Mede door de (verwachte) bevolkingsgroei is uitbreidingspotentie aanwezig van 5.000 à 10.000 m² wvo.

• Bij voorkeur wordt met deze uitbreiding van het winkelaanbod het A1-winkelmilieu vergroot, zodat meer ruimte ontstaat voor sterke filiaalbedrijven.

• De historische kwaliteiten in het assenkruis kunnen een grotere rol spelen bij het onderscheidend vermogen van de binnenstad en worden bij voorkeur beter betrokken bij het kernwinkelgebied.

• Om meer consumenten (uit Purmerend zelf en de omgeving) te trekken is een betere doorstroming op de verkeersring gewenst. Ook zijn betere stallingsmogelijkheden voor fietsers gewenst.

• Ambities en maatregelen kunnen worden ondersteund met marketingactiviteiten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0439.BPVH2013-va01_0005.png"

Afbeelding 8: Detailhandelsvisiekaart. Bron: Detailhandelsvisie binnenstad Purmerend, 2011.

Verder wordt aan de randzones van de binnenstad (Nieuwstraat, Westerstraat, Gedempte Singelgracht, Gedempte Where) het winkelaanbod bij voorkeur niet verder uitgebreid. Naar verwachting zal het aanbod als gevolg van diverse trends in de detailhandel (o.a. schaalvergroting, internet, vergrijzing ondernemers) hier de komende jaren afnemen. De straten rondom de binnenstad zijn wel van belang als 'poort' van de binnenstad. Door de goede bereikbaarheid en zichtbaarheid zijn deze straten wel geschikt als vestigingsmilieu voor andere voorzieningen, zoals doelgericht bezochte en dienstverlenende bedrijvigheid. Door de vestiging van dergelijke functies en voorzieningen kan structurele leegstand voorkomen worden.

De Detailhandelsvisie binnenstad Purmerend vormt het een toetsingskader waaraan bestaande en toekomstige initiatieven van marktpartijen worden getoetst.