direct naar inhoud van 4.6 Verkeer
Plan: De Gors e.o. 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPGORS2010-va01

4.6 Verkeer

4.6.1 Openbaar vervoer

In het noorden van het gebied bevindt zich het NS-station Purmerend. Hier stoppen op regelmatige tijden treinen naar onder andere Amsterdam, Schiphol, Zaandam en Hoorn. Bij dit station wordt ook gehalteerd door enkele lijnbusdiensten die het gebied goed ontsluiten. Het betreft zowel stadsbussen als streekbussen die verbinding geven met onder andere Amsterdam, Edam/Volendam en Monnickendam. Alle bussen halteren eveneens op het Tramplein dat voor veel lijndiensten de eindhalte is. Binnen het plangebied wordt op meerdere plaatsen en door meerdere lijnen gehalteerd, zodat de afstand tot een halte eigenlijk nergens meer bedraagt dan circa 400 m. Het gebied is dan ook goed door het openbaar vervoer ontsloten. Via de busbaan langs de Jaagweg is het gebied uitstekend verbonden met Amsterdam CS.

4.6.2 Ontsluiting langzaam verkeer

Langs de gebiedsontsluitingswegen zijn vrijwel overal (vrijliggende) fietspaden aanwezig. Dit is conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Op de overige wegen in het gebied, met een maximumsnelheid van 30 km/h, wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. De volgende wegen zijn sinds kort ingericht als 30 km/h-gebied: Wolthuissingel, Julianastraat, Wilhelminalaan en Herengracht.

Behalve de fietsstroken en fietspaden, bevindt zich ook binnen de 30 km/h-gebieden een aantal fietsverbindingen van regionaal en lokaal belang.

Overal in het gebied zijn voetpaden aanwezig langs de wegen voor het autoverkeer. Daarnaast bevinden zich in de woongebieden en daartussen nog enkele voetpaden.

4.6.3 Ontsluiting autoverkeer

Het plangebied wordt ontsloten door een aantal wegen dat in de wegencategorisering van de gemeente Purmerend is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg dan wel erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h. Het betreft de in het gebied gelegen Jaagweg, Verzetslaan, Laan der Continenten, Linnaeuslaan, Dijckscampenlaan, Bovenlandsestraat, Veenweidestraat, Gorslaan, Waterlandlaan, Weteringstraat, Beatrixplein, Wielingenstraat en de Purmersteenweg. De overige wegen in het gebied zijn ingericht als verblijfsgebied of kennen een 30 km/h-regime. Aan de noordwestzijde van het plangebied geeft de Purmersteenweg via de Gedempte Where aansluiting op de A7 (Zaandam-Hoorn). Aan de zuidwestzijde wordt het gebied via de Laan der Continenten ontsloten op de A7. De Waterlandlaan en de Gorslaan zijn de belangrijkste wegen in het plangebied met verkeersintensiteiten van respectievelijk circa 22.000 en 18.600 mvt/etmaal en behoren daarmee tot de drukste wegen van Purmerend.

4.6.4 Parkeren

Het parkeren in de wijk vindt plaats op openbare straatparkeerplaatsen en op privé-terreinen van bedrijven. De parkeernormen en de parkeerdruk variëren in het gebied ten gevolge van de ligging van de functionele voorzieningen en de aanwezigheid van het NS station Centrum.

4.6.5 Verkeersveiligheid

In 2007 is het verkeersveiligheidsplan vastgesteld. In de analyse komt naar voren dat er in het plangebied drie gevaarlijke locaties zijn: Gorslaan/Waterlandlaan, Gorslaan/Veenweidestraat/ Weteringstraat en Landsmeerstraat/Waterlandlaan/Wielingenstraat. De komende jaren wordt onderzocht of de verkeersveiligheid op deze locaties kan worden verbeterd.

Op basis van de bovenstaande analyse en het vigerende beleid kunnen de volgende uitgangspunten voor de gebiedsvisie worden geformuleerd:

  • behouden en versterken verkeersstructuur;
  • verbeteren van de verkeersveiligheid.