Plan: | Huizermaat Zuidwest 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0406.BPHZRMTZW2010-OH01 |
Het uitgangspunt van dit bestemmingsplan is consolidatie van het bestaande gebruik met behoud (en waar mogelijk versterking) van de waarden in het gebied. Hiertoe is gekozen voor een gedetailleerde bestemmingsregeling die is afgestemd op de vigerende regeling en het bestaande gebruik. Zo zijn de goot- en bouwhoogten afgestemd op de daadwerkelijke hoogten, zijn de bouwvlakken gedetailleerd opgenomen en zijn de groene gebieden als zodanig bestemd. Op deze wijze blijven de karakteristieken van het gebied behouden.
Daarnaast is voor specifieke onderwerpen een aantal keuzes gemaakt.
Garageboxen
De mogelijkheden voor garageboxen die in dit bestemmingsplan zijn opgenomen, zijn gebaseerd op de feitelijk aanwezige garageboxen. In het vigerende bestemmingsplan is op een aantal extra plaatsen de mogelijkheid opgenomen voor garageboxen. De locaties waarom het gaat zijn in het algemeen op de openbare weg gelegen. De gemeente heeft er echter voor gekozen om de garageboxen die niet zijn gerealiseerd ook niet in dit bestemmingsplan op te nemen. Dit vanwege de negatieve uitstraling (zowel in beeld als gebruik) van garageboxen. Daarnaast is het gemeentelijk beleid erop gericht om deze grond niet meer uit te geven voor garageboxen. Een bestemmingslegging overeenkomstig het feitelijke gebruik (in het algemeen openbare weg) ligt daarom meer voor de hand.
Parkeren en groen
Het groene karakter van het gebied is mede een gevolg van het veelvuldig parkeren op het eigen terrein. Hierdoor zijn in het openbare gebied relatief weinig parkeerplaatsen nodig. Het uitgangspunt van de gemeente is dat parkeren zo veel mogelijk op het eigen terrein moet gebeuren. Het is daarnaast echter onvermijdelijk dat in het openbaar gebied ook wordt geparkeerd. In het bestemmingsplan wordt daarom de mogelijkheid opgenomen om in het groen eveneens te parkeren. Dit parkeren kan uitsluitend gebeuren in een strook met een diepte van 6 m (de diepte van een parkeerplaats). In het vorige bestemmingsplan was dit uitsluitend mogelijk na ontheffing in het woongroen en niet in het overige groen.
Ontwikkelingen en bestaande bouwmogelijkheden
Locaties maatschappelijke voorzieningen
In het vigerende bestemmingsplan is op een aantal locaties de mogelijkheid opgenomen om maatschappelijke voorzieningen te realiseren. Een aantal van deze locaties is niet ingevuld en vervult nu een functie als speelvoorziening of groen. De gemeente acht een aantal van deze locaties niet langer geschikt voor maatschappelijke voorzieningen. Deze locaties liggen ingeklemd tussen bestaande bebouwing en/of relatief achteraf vanaf de openbare weg. Daarnaast vervullen de huidige speelvoorzieningen op twee locaties een belangrijke functie in de buurt als speelvoorziening en is het groene karakter van de locaties van belang, dat ontwikkeling hiervan niet wenselijk is.
Vanwege de veranderende samenstelling van de bevolking en de verandering in de vraag naar onderwijs-, zorg- en welzijnsvoorzieningen die daarmee samenhangt, acht de gemeente het wel wenselijk dat voor de overige locaties de bouwmogelijkheden open blijven. Deze locaties zijn gezien de ligging ten opzichte van de bestaande bebouwing geschikt voor (kleinschalige) ontwikkeling. Op één locatie zijn in de huidige situatie speelvoorzieningen gerealiseerd. Voor deze locatie geldt dat er pas gebouwd mag worden, nadat er op een andere locatie (binnen een straal van 250 m) een vervangende speelvoorziening is gerealiseerd.
Nieuwe woningen Hinde
In het vigerende bestemmingsplan is aan de Hinde (ten westen van de Gazelle) de mogelijkheid opgenomen voor het realiseren van een aantal nieuwe woningen. Van deze mogelijkheid is vooralsnog geen gebruikgemaakt. Aangezien niet aannemelijk is dat van deze mogelijkheid gebruik wordt gemaakt en omdat de realisatie van woningen een ruimtelijke impact met zich meebrengt voor de naastgelegen woningen, wordt deze mogelijkheid niet meer opgenomen in dit bestemmingsplan.
Carports
In de vigerende bestemmingsregeling is op een aantal plekken de mogelijkheid opgenomen om carports aan de voorzijde van de woning te realiseren. Dit betreft in alle gevallen carports die in het verlengde van en tegen de uitbouw aan de voorkant van de woning kunnen worden gebouwd. In een beperkt aantal gevallen is van die mogelijkheid al gebruik gemaakt, voor de overige locaties blijft die mogelijkheid in het bestemmingsplan gehandhaafd.
Andere carports aan de voorzijde van de woning, bijvoorbeeld die gerealiseerd zijn in de periode dat dat vergunningvrij kon, zijn niet als zodanig bestemd. Carports zijn binnen de bestemming Wonen toegestaan, zolang zij vallen binnen de algemene regels voor erfbebouwing. In het algemeen is de bestemming Wonen echter opgenomen vanaf 3 m achter (het verlengde van) de voorgevel. In dit bestemmingsplan wordt voorts opgenomen dat carports (zonder eigen wanden) toegestaan zijn direct in en achter het verlengde van de voorgevels. Deze carports zijn wel aan een aantal voorwaarden verbonden: de oppervlakte bedraagt ten hoogste 20 m2, de bouwhoogte bedraagt ten hoogste 3 m en de carport wordt aan een gebouw gebouwd. Hiermee wordt gewaarborgd dat er geen carports volledig los van de woningen gerealiseerd kunnen worden en de ruimtelijke impact hiervan aanvaardbaar is.
Uitbreiding woningen voorzijde
Over het algemeen is het in dit bestemmingsplan uitgesloten om de woning aan de voorzijde uit te breiden. De reden is dat incidentele uitbreidingen aan de voorkant voor een onrustig stedenbouwkundig beeld zorgen.
Op twee plaatsen, te weten aan Eland en Edelhert, bestaat die mogelijkheid wel in het bestemmingsplan. Het gaat daar om een eenlaagse platte uitbouw.
Een dergelijke uitbreiding is eerder gerealiseerd bij de woningen Edelhert 17-23. De gemeente heeft daar toen aan meegewerkt, omdat die uitbreiding in één keer bij alle vier de woningen werd gerealiseerd. Daarmee was er geen sprake van een onrustig stedenbouwkundig beeld. Omdat het vigerende bestemmingsplan deze mogelijkheid ook op die twee andere plaatsen kent, is die mogelijkheid voor uitbreiding aan de voorzijde in dit bestemmingsplan gehandhaafd.