Plan: | Hoofdwinkelcentrum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0406.BPHWC2011-VG02 |
Het voorontwerpbestemmingsplan heeft voor een ieder ter inzage gelegen van 17 oktober 2011 tot en met 7 november 2011. Op 1 november 2011 is er daarnaast een inspraakavond georganiseerd. Het verslag van deze inspraakavond is opgenomen als bijlage 9 bij de toelichting.
Inspraakavond
Zoals uit het verslag van de inspraakavond valt op te maken, kunnen deze reacties samengevat worden in:
Ten aanzien van deze reacties wordt in de eerste plaats verwezen naar hetgeen tijdens de avond door de vertegenwoordigers van de gemeente, de architect en de projectontwikkelaars is geantwoord.
Toegezegd is dat er nog een afzonderlijk overleg met de betrokken ondernemers zal worden gevoerd om de meest passende oplossing voor hun situatie te bespreken. Dat geldt ook voor overleg dat door de projectontwikkelaar met individuele rechthebbenden/bewoners over gebruikswijzigingen/vervangende voorzieningen zal worden gevoerd.
De geopperde hogere bebouwing aan de Tuinstraat is geen optie vanwege de gewenste aansluiting bij omringende dorpsbebouwing. Op de exacte plek en vormgeving van de uitgang van de parkeergarage in de Kerkstraat wordt nog gestudeerd. Inzet is deze uitgang zo dicht mogelijk bij de toekomstige rotonde te situeren en een zorgvuldige inpassing in het als voetgangersgebied in te richten openbaar gebied, te verzekeren. De mogelijk hogere bebouwing op de hoek Kerkstraat/ Keucheniusstraat is zeker niet bedoeld als volledige bouwlaag maar het geven van een “hoogteaccent” om een referentiebeeld met een stuk Huizer historie te realiseren.
Inspraakreacties
Samengevat wordt hierin twijfel geuit over de werkelijke ambitie van de gemeente met dit plan en de financieel/economische haalbaarheid daarvan; gevraagd wordt naar de onafhankelijkheid van het onderzoekbureau, de uitgevoerde geluidberekening ook in relatie tot het perceel Arie de Waalstrraat 3, de te treffen maatregelen voor koelcondensators en ventilatoren; maatregelen tegen horeca-overlast en hangjongeren bij parkeergarage; maatregelen tegen overlast tijdens de bouw; mogelijk instellen van eenrichtingsverkeer op de Arie de Waalstraat; doortrekken bestaande hoge begroeiing langs begraafplaats tot Arie de Waalstraa; inhoud en hantering beeldkwaliteitsplan ook t.a.v. de op- en afritten parkeerdek en geluidwerende schermen en de betekenis van de verruiming van de gebruiksmogelijkheden voor het perceel Kwik Fit.
Reactie Gemeente
Doelstelling en uitgangspunten van het bestemmingsplan zijn nauwkeurig geformuleerd. Via de samenwerkingsovereenkomst met de ontwikkelaars is de daadwerkelijke realisatie verzekerd. Er zijn geen serieuze aanwijzingen dat aan de daadwerkelijke haalbaarheid van de plannen moet worden getwijfeld. De gemeente heeft daarvoor ook wat de eigen inbreng betreft de nodige budgettaire reserveringen gedaan. De uitgevoerde geluidberekeningen zijn in opdracht van de gemeente door een onafhankelijk deskundig bureau uitgevoerd. Conform de wettelijke voorschriften wordt voor de geluidbelasting uitgegaan van de berekende waarde. De wettelijke geluidzone van de Ceintuurbaan is hierin meegenomen. De aangehouden berekeningswijze voor toename van de geluidbelasting bij toename van de verkeersomvang is een alom aanvaarde en op ervaring gebaseerde methodiek. Het perceel Arie de Waalstraat 3 valt buiten de geluidzone en is daarom niet in deze berekening meegenomen. Er is geen rechtsgrond om voor dit perceel maatregelen te nemen. Te nemen geluidwerende maatregelen voor bedoelde koelcondensators en ventilatoren worden op bouwplanniveau op basis van het Activiteitenbesluit voorgeschreven. De aangehouden venstertijd voor de bevoorrading is gebaseerd op de milieuwetgeving. Maatregelen t.a.v. de openbare orde (horeca-overlast/overlast hangjongeren) kunnen op het geëigende moment zeker overwogen worden. In acht te nemen maatregelen worden niet via het bestemmingsplan getroffen. Vermijden van overlast tijdens de bouw zal te zijner tijd nadrukkelijk punt van aandacht zijn en op effectieve wijze in de vorm van een uitvoeringsplan gestalte krijgen. Voor het doortrekken van de hoge begroeiing langs de begraafplaats wordt op voorhand geen duidelijke aanleiding gezien. Het treffen van bedoelde verkeersmaatregel voor de Arie de Waalstraat zal in een later stadium worden bezien zoals het verkeersonderzoek suggereert. Het bestemmingsplan staat hieraan niet in de weg.
Het beeldkwalitieitsplan beoogt de gemeentelijke visie op dit punt op hoofdlijnen weer te geven waarbij op bouwplanniveau aan de hand van de welstandstoetsing nog een nadere beoordeling zal plaatsvinden. Verdere detaillering is in dit stadium ten aanzien van de aangegeven plangedeelten bezwaarlijk te geven. Intentie is hier wel tot goed bij het dorpsbeeld passende oplossingen te komen. Brandpreventieve eisen komen op bouwplanniveau specifiek aan de orde. Bij de bedoelde ruimere gebruiksfuncties voor het perceel van Kwik Fit gaat het niet om zwaardere bedrijfsfuncties maar om functies als kantoren, dienstverlening en wonen.
Conclusie
Deze reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het voorontwerp bestemmingsplan.
Samengevat worden hierin bedenkingen geuit tegen de voorgestelde planopzet die o.a. voorziet in een supermarkt op de verdieping met noodzakelijke ontsluiting via een hellingbaan, de impact daarvan voor het woonklimaat en de consequenties daarvan voor de verkeersintensiteit en verkeersveiligheid op de Ceintuurbaan, de milieurisico 's door verslechtering van de luchtkwaliteit en verlies van uitzicht vanuit de woning.
Reactie gemeente
Onderkend wordt dat uitvoering van de plannen zeker grote impact heeft voor de woonsituatie van bewoners aan de Tuinstraat en Ceintuurbaan. Op basis van eerder geformuleerde planologische kaders o.a. bij de structuurvisie Uitbreiding hoofdwinkelcentrum, is uitgegaan van een planopzet zoals thans voorzien. Wel is op basis van uitgebreid onderzoek onderbouwd dat de consequenties daarvan op verkeerskundig gebied maar ook wat betreft geluid en luchtkwaliteit in voldoende mate kunnen worden beheerst middels te treffen maatregelen en voorzieningen of dat overigens ook aan de geldende normen kan worden voldaan. Verwezen zij op dit punt naar de overgelegde onderzoeksrapporten en het uitgebreide overleg dat ook binnen de klankbordgroep over de te treffen verkeersmaatregelen (verkeersontsluiting, bevoorrading) is gevoerd. Met de uitvoering van de in het verkeersonderzoek aanbevolen maatregelen, waarmee ook de gemeenteraad heeft ingestemd, kan een goede en veilige verkeersafwikkeling op de Ceintuurbaan worden verzekerd. De verkeersintensiteit op de Tuinstraat zal in de nieuwe situatie zeker wat betreft het vrachtverkeer, aanmerkelijk verminderen.
Wat betreft de afscherming van de hellingbaan en het parkeer- en expeditiedek zal zeker naar een esthetisch passende oplossing worden gezocht. Voor de hellingbaan wordt daarbij ook gedacht aan passende begroeiing waarmee het beeld van een groene wand zal ontstaan. Ook wordt bezien of door bepaalde bouwkundige oplossingen zoals overbouwing of inpassing van bebouwing aan de zuidkant van deze hellingbaan, deze toegang maximaal aan het oog kan worden onttrokken. Zoals aangegeven op bladzijde 15 van het verkeersrapport is het mogelijk 2 vrachtauto's op te stellen in de expeditiezone.
In het geldende bestemmingsplan is ter plaatse van het voormalige kaaspakhuis een (bouw)hoogte van 9.5 meter toegestaan. Benutting van de geldende bouwmogelijkheid op deze locatie zou ook een beperking van het vrije uitzicht vanuit het perceel Tuinstraat 24 betekenen.
Conclusie
Deze reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het voorontwerp bestemmingsplan Hoofdwinkelcentrum.
Samengevat wordt gesteld dat er onvoldoende marktruimte is voor de beoogde winkeluitbreiding. Het DPO materiaal is verouderd en onvoldoende onderbouwd. Met negatieve effecten zoals internetaankopen en de huidige crisis is geen rekening gehouden. Ook ontbreekt de afstemming met gewestelijke DPO-afspraken en de Kamer van Koophandel. Van inpassing binnen het karakter van het dorp qua maat en schaal en functies is geen sprake hetgeen met een aantal voorbeelden wordt geïllustreerd. De relatie met het voorontwerpbestemmingsplan Dorp wordt niet duidelijk gemaakt ook wat betreft het versterken van de historische kwaliteiten en de relatie met de omgeving.
Voor de verkeersgevolgen van het plan zijn slechts geforceerde aanpassingen bedacht. Het beeldkwaliteitsplan en het bestemmingsplan zijn onvoldoende op elkaar afgestemd. Het bestemmingsplan laat te veel ruimte voor minder gewenste oplossingen. Het beeldkwaliteitsplan kent referentiebeelden die teveel uitgaan van een stadse uitstraling.
In de financiële haalbaarheid van het plan wordt onvoldoende inzicht gegeven. Ramingen voor bijkomende kosten voor ondergrondse infrastructuur en eventueel extra archeologisch onderzoek zijn niet bekend.
Reactie gemeente
Er is geen enkele reden aan de actualiteit van de gehanteerde DPO gegevens te twijfelen die ook de onderbouwing zijn geweest voor de door de raad vastgestelde structuurvisie Uitbreiding hoofdwinkelcentrum. Er is in Huizen al jarenlang sprake van een structurele onderbewinkeling en een te sterke koopkrachtafvloeiing naar de regio. Het gewest en de Kamer van Koophandel hebben geen reactie gegeven op het voorontwerp in het kader van het vooroverleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening.
Er is onmiskenbaar sprake van een verdichting van de bebouwing in het Keucheniusstraatgebied. Gegeven de centrumfunctie heeft het dorpshart per definitie een wat minder kleinschalig karakter dan de overige delen van het oude Dorp. Dat is ook in het geldende bestemmingsplan reeds vastgelegd. Ten aanzien van de aangehaalde negatieve voorbeelden valt op te merken dat de uitgang van de parkeergarage in de Kerkstraat bijzondere aandacht zal krijgen waarbij een harmonische inpassing in dat deel van het openbaar voetgangersgebied voorop zal staan. Bij de als landmark aangeduide bebouwing gaat het om een accent en niet om een volledige bouwlaag zoals ten onrechte wordt gesuggereerd
De straatversmallende bebouwing op de plek van de SNS bank is reeds opgenomen in het nog zeer recent vastgestelde bestemmingsplan Raadhuisstraat e.o. (Partieel herzieningsplan van het geldende bestemmingsplan centrumgebied Dorp). Voor de overgangen van de Keucheniusstraat is vooral de hoogte bepalend. De breedte voor de bevoorradingsovergang moet voldoende ruimte laten voor 2 passerende vrachtauto's. Het creëren van een bij een winkelpassage passend aangenaam beeld van deze overgangen is uitdrukkelijk uitgangspunt. Bij de geluidwerende schermen aan de kant van de Tuinstraat worden optimale bouwkundige oplossingen nagestreefd, eventueel door gedeeltelijke overbouwing of inpassing van tussenliggende bebouwing. Voor de bewoners van de aangrenzende woningen aan de Tuinstraat staat tenminste het creëren van een groene wand voor ogen. Door een beoogde aanpassing van het voormalige gebouw van de KPN zal de entree van het Dorp juist een veel betere uitstraling krijgen. Middels contractuele afspraken zal het bedoelde pleintje na realisatie van de parkeerkelder voor het te bouwen appartementencomplex een openbaar en groen karakter behouden.
De relatie met het voorontwerpbestemmingsplan Dorp mag blijken uit het doorlopen van het beschermd Dorpsgezicht op een gedeelte van het plangebied (gebied rondom Elleboogstraat en Burgemeester Munnikhuizenstraat). Verder is buiten het Keucheniusstraatgebied voor de rest van het plangebied sprake van een consoliderend plan waarbij voor een aantal lokaties sprake is van een pandsgewijze en niet aaneengesloten bebouwing.
Inzake de verkeersgevolgen van het plan zij verwezen naar de uitvoerige onderbouwing van de voorgestelde oplossingen in het verkeersplan. Ook de verkeersveiligheid (conflictsituatie met voetgangersverkeer) heeft daarin alle aandacht gehad ook middels de keuze voor een gedeeltelijk tweezijdig fietspad aan de westzijde van de Ceintuurbaan. De parkeerberekening in de plantoelichting toont aan dat in voldoende mate in de behoefte aan parkeerplaatsen zal worden voorzien.
Met de visie op de beeldkwaliteit zoals in het bijgevoegde plan weergegeven zal beslist niet lichtvaardig worden omgegaan. Ook in de afspraken met de ontwikkelaars zal hieraan binnen de grenzen van het haalbare maximaal de hand worden gehouden. Enkele wat meer stedelijke referenties zullen uit dit plan worden verwijderd.
De overeenkomst met de betrokken ontwikkelaar en de gemeentelijke budgettaire reserveringen voor de planrealisatie wettigen het vertrouwen dat het plan financieel haalbaar is. Met de kosten voor de ondergrondse infrastructuur en mogelijk noodzakelijk aanvullend archeologisch onderzoek is wel degelijk rekening gehouden. Hiervoor mag ook worden verwezen naar de bij het ontwerp bestemmingsplan nog over te leggen ontwerp exploitatieplan.
Conclusie
Deze reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het voorontwerp bestemmingsplan.
Samengevat zien deze insprekers de goot-/ en nokhoogte en de grootte van de bouwvlek op de hoek Kerkstraat-Middenweg graag teruggebracht tot de mogelijkheden van het geldende bestemmingsplan. Zij kunnen zich evenmin vinden in de in het voorontwerp opgenomen parkeerbepaling.
Reactie gemeente
Met uitzondering van het Keucheniusstraatgebied is het nieuwe bestemmingsplan voor het overige deel van het centrumgebied niet op ontwikkeling gericht. Beleid is dan ook om de bouwvlekken qua omvang en hoogte af te stemmen op bestaande hoofdgebouwen en overige bebouwing. Dat betekent dat daarvoor de regeling die geldt voor bebouwing binnen de bouwvlek van toepassing is. Op één onderdeel is aanleiding voor aanpassing, te weten verhoging van de nokhoogte van 8,5 naar 9 meter conform de bestaande woning.
De parkeerregeling die standaard voor alle bestemmingsplannen is opgenomen, blijft gehandhaafd. Bij de bouwplanuitwerking kan overigens wel naar maatwerkoplossingen voor het parkeren worden gezocht en indien daar afdoende reden voor is, gebruik worden gemaakt van de afwijkingsregeling.
Conclusie
Deze reactie geeft aanleiding tot planaanpassing v.w.b. wijziging van de hoogte tot 9 meter en leidt voor het overige niet tot planaanpassing.
Na de inspraak en het vooroverleg wordt het bestemmingsplan als ontwerp ter inzage gelegd. Belanghebbenden worden dan in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen.
Ten behoeve van het overleg is het voorontwerpbestemmingsplan Hoofdwinkelcentrum voorgelegd aan verschillende instanties. De overlegreacties zijn hieronder samengevat en beantwoord. De resultaten van het overleg zijn verwerkt in het bestemmingsplan.
Van de aangeschreven instanties is een tweetal reacties ontvangen, te weten van Waternet en de Brandweer Gooi en Vechtstreek.
In deze reactie wordt gevraagd om een actualisering van het waterbeleid in de plantoelichting conform het nu geldende beleid. Verder wordt gewezen op de zogenaamde compensatieplicht in verband met de toename van verharding ten gevolge van de uitvoering van het winkeluitbreidingsplan.
Reactie gemeente
Zoals reeds met vertegenwoordigers van waternet besproken, is zogenaamde afkoppeling in dit gebied niet gewenst. Als compenserende maatregel wordt door de gemeente de toepassing van open verharding voorgesteld in het aanpalend gebied te weten de komende herinrichting van Trompstraat en de Ruyterstraat (rond jaarwisseling 2011/2012) waarbij waterpasserende stenen worden toegepast over een oppervlak van 3700 m2. In een wat verder gelegen gebied te weten de Zeeheldenbuurt is in 2012 voorzien in de herinrichting van enkele straten waarbij voor een oppervlakte van circa 4500 m2 waterpasserende stenen zullen worden toegepast. Recent is nog het direct aangrenzend gebied, de Arie de Waalstraat, geheel heringericht waarbij over een oppervlak van 2000 m2 waterpasserende stenen (open verharding) zijn toegepast. Middels deze recent gerealiseerde en binnenkort uit te voeren herinrichtingsmaatregelen wordt in voldoende mate aan de vereiste compensatie voldaan.
In deze brief wordt gevraagd om een bredere beschrijving van het beleid ten aanzien van externe veiligheid. Verder wordt gevraagd de risicobronnen in de directe omgeving te benoemen en de afstanden tot het plangebied te beschrijven.
Reactie gemeente
Er wordt in de plantoelichting duidelijk aangegeven dat er in het kader van de Externe Veiligheid geen risicobronnen binnen het plangebied aanwezig zijn. Dit is evenmin het geval in de omgeving van het bestemmingsplangebied. Een nadere beschrijving zoals hier gevraagd, wordt voor dit bestemmingsplan dan ook niet relevant geacht.