direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Hoofdwinkelcentrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0406.BPHWC2011-VG02

2.5 Gemeentelijk beleid

Toekomstvisie Huizen

In de toekomstvisie, 'een levendig dorp aan het water', ambieert de gemeente Huizen een levendig woon- en leefklimaat met een sfeervol en gezellig dorpscentrum. Er wordt gestreefd naar een veelkleurig dorp, waarin ouderen maar ook jonge mensen en gezinnen zich thuis voelen. Geconstateerd wordt dat de fysieke grenzen van de groei voor Huizen zijn bereikt, ingeklemd tussen bestaande stedelijke gebieden, natuurgebieden en het water. Dit betekent dat de gerichtheid op groei moet plaatsmaken voor consolidatie, een pas op de plaats. Daarnaast zullen vergrijzing en wegtrekken van jongeren effect hebben op de vraag en het aanbod van onderwijs-, sport-, zorg- en welzijnsvoorzieningen. In het onderwijs is de trend al jaren zichtbaar en heeft een groot aantal schoollocaties al een andere bestemming gekregen inclusief kinderopvang.

In die toekomstvisie 'een levendig dorp aan het water' wordt onder andere gepleit voor:

  • een levendige gemeenschap voor alle leeftijdscategorieën;
  • het op peil brengen en houden van een bij Huizen passend niveau van detailhandel;
  • ontwikkelen van een attractieve verbinding tussen de havens en het centrum.

In dit bestemmingsplan is rekening gehouden met de uitgangspunten van de Toekomstvisie door middel van het faciliteren van de versterking van het hoofdwinkelcentrum.

Nota toerisme Huizen 2011

Deze nota is een vervolg op de 'Nota toerisme en recreatie' uit 2008 welke op haar beurt een nadere uitwerking is van de Toekomstvisie. Een afgeleid belang voor dit bestemmingsplan is het project om een logistieke verbinding tussen haven en Oude Dorp te realiseren.

De afstand tussen de haven en het centrum is te ver om te voet te kunnen afleggen. Het is daarom voor bezoekers niet interessant om beide gebieden te bezoeken. Er zal daarom gekeken moeten worden naar mogelijkheden om deze drempel te verlagen en bezoekers van de haven te verleiden om naar het centrum te gaan en andersom. De gemakkelijkste manier om dit te bereiken is om vormen van vervoer tussen de beide gebieden aan te leggen. De aantrekkelijkheid van het hoofdwinkelcentrum, die middels de geplande uitbreiding wordt versterkt, draagt bij aan de doelstellingen van de Nota toerisme. Inmiddels werkt de gemeente aan een andere inrichting van de Havenstraat, de verbinding tussen het havengebied en het Oude Dorp.

Structuurvisie Huizen 'Haven van 't Gooi'

Als kader voor de lokale ruimtelijke ontwikkeling heeft de gemeente Huizen een structuurvisie voor de gehele gemeente opgesteld. De gemeenteraad zal deze structuurvisie op 10 november 2011 vaststellen.

De structuurvisie geeft geen geheel nieuwe thema's, visies of ontwikkelingen aan. Temeer niet omdat Huizen geen mogelijkheden meer heeft om uit te breiden en er ook binnen het gebouwde gebied geen grote inbreimogelijkheden zijn, anders dan die al in voorbereiding of ontwikkeling zijn. Voor de ruimtelijke structuur van Huizen zijn het Oude Dorp als levendig en historisch hart, de kustzone met de havens als recreatieve trekker en de nog te ontwikkelen verbinding daartussen essentieel.

Deze gebieden met hun onderlinge samenhang vormen de dragende structuur voor de ambitie van Huizen om 'een levendig dorp aan het water' te zijn (zie ook de toekomstvisie).

Onder het motto 'Huizen krijgt een kloppend hart' zet de structuurvisie wat betreft het centrum van het Oude Dorp concreet in op de volgende thema's:

  • a. Versterken historische kwaliteiten.
  • b. Verlevendiging dorpshart.
  • c. Versterken relaties met omgeving.

De uitbreiding van het hoofdwinkelcentrum past geheel binnen de ambities en maatregelen die de structuurvisie voor het Oude Dorp aangeeft.

Structuurvisie Uitbreiding Hoofdwinkelcentrum

Na de realisatie van de Oostermeent is in 1994 een studie (Kolpron Consultants) verricht naar de toekomst van het winkelgebied in het Oude Dorp. Uit deze studie bleek dat het winkelgebied in potentie kan uitgroeien tot het hoofdwinkelcentrum dat door dit bestemmingsplan wordt mogelijk gemaakt. Op basis van deze conclusie is vervolgens verder onderzocht hoe deze uitbreiding vorm moest krijgen. In een reeks onderzoeken in de periode 1994-2009 is een programma geformuleerd dat past bij de uitbreiding van het hoofdwinkelcentrum.

Het bovenstaande heeft geresulteerd in de Structuurvisie Uitbreiding Hoofdwinkelcentrum in 2009. In de structuurvisie is nader onderzocht en onderbouwd waarom de uitbreiding nodig is. Een belangrijk onderdeel van de onderbouwing en daarmee van de structuurvisie is het allesomvattende distributie-planologisch onderzoek van adviesbureau Bro (Huizen, ontwikkelingsmogelijkheden detailhandel februari 2009) waarin wordt geconcludeerd dat er voldoende distributieve ruimte is voor toevoeging van 8600 m² detailhandel en dat de gekozen locatie zal leiden tot een versterking van de routing in en de ruimtelijk-functionele structuur van het centrum.

In het rapport (Huizen, ontwikkelingsmogelijkheden centrum, Bro 2010) wordt de actualiteit van het eerdere distributie planologisch onderzoek onderbouwd. De meest recente gegevens van onder andere het in regionaal verband uitgevoerde koopstromen onderzoek (Koopstromenonderzoek 2011 I&O Research) bevestigen dat de geplande uitbreiding van het kernwinkelapparaat van Huizen verantwoord is.

Ook waar de uitbreiding moet plaatsvinden is onderzocht en onderbouwd. De keus is daarbij op het gebied rondom de Keucheniusstraat gevallen. De structuurvisie beschrijft verder de planologische onderbouwing van de uitbreiding van het hoofdwinkelcentrum.

afbeelding "i_NL.IMRO.0406.BPHWC2011-VG02_0002.jpg" 

Figuur 2.1 Uitsnede Structuurvisie Uitbreiding Hoofdwinkelcentrum

Welstandsnota (2009)

Bij de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen wordt onder andere getoetst aan het welstandsbeleid. Van de 24 gebieden die in Huizen worden onderscheiden in de welstandsnota is op basis van een korte beschrijving de waardering voor het gebied geformuleerd. Dit is de grondslag voor het welstandsniveau, waarbij tevens de hoofdpunten voor de beoordeling worden genoemd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0406.BPHWC2011-VG02_0003.jpg"

Figuur 2.2 Uitsnede welstandsnota

Vervolgens zijn er welstandscriteria geformuleerd, onderverdeeld in criteria betreffende de relatie met de omgeving van het bouwwerk, de bouwmassa, de architectonische uitwerking, materiaal en kleur. De welstandsnota onderscheidt in het plangebied de deelgebieden 1b en 1f. Hiervoor gelden de volgende welstandsregimes:

Hoofdwinkelcentrum Oude Dorp gebied 1b

Ten opzichte van de rest van het dorp is de bebouwing in dit gebied over het algemeen hoger en bestaat uit een mix van traditionele, vrijstaande bebouwing in een open verkaveling, winkels en complexmatige winkelbebouwing. De bebouwing is sterk op de openbare ruimte gericht. Voor het te ontwikkelen hoofdwinkelgebied wordt een beeldkwaliteitplan opgesteld. Daarbij wordt naast kleinschaligheid en zoveel mogelijk individualiteit van de afzonderlijke panden ook ingezet op het terugbrengen van historische beelden uit het centrum, zoals bijvoorbeeld van het oude postkantoor.

Verder geldt er een bijzonder welstandsregime, waarbij de inzet het handhaven van de schaal en maat zoals nu aanwezig is en het versterken van de openbare ruimte.

Beschermd dorpsgezicht Oude Dorp gebied 1f

Het gebied heeft binnen de gemeente het hoogste niveau van welstandtoetsing. Inzet voor de welstandtoetsing is het handhaven en versterken van het historische karakter van de beschermde gezichten, zowel in de verkaveling, inrichting van de openbare ruimte en tuinen, de bebouwingskarakteristiek, materiaaltoepassing, detaillering en kleurgebruik.

In het bestemmingsplan is bij de nieuwe ontwikkelingen daar waar mogelijk rekening gehouden met de welstandscriteria. Voor het overige vindt toetsing plaats via de welstandtoets.

Op 30 juni 2011 heeft de gemeenteraad de motie 'vereenvoudiging welstandstoezicht' aangenomen. Daarbij is overigens in elk geval het beschermd dorpsgezicht uitgezonderd. Zoals het er nu naar uitziet zal het gehele gebied van het hoofdwinkelcentrum binnen het bijzondere welstandstoezicht blijven.

Groenstructuurplan

Binnen de gemeente Huizen is een groenstructuurplan opgesteld waarbij de volgende hoofddoelstelling is gehanteerd: 'vastlegging groene hoofdstructuur voor behoud, herstel, ontwikkeling en verbetering van de stedelijke groenvoorziening'. Een herziening van het groenstructuurplan is overigens in voorbereiding.

In het huidige groenstructuurplan zijn de volgende afgeleide doelstellingen geformuleerd:

  • visie op inrichting en beheer;
  • basisplan voor uitwerking beheerplannen;
  • uitwerking boomstructuurplan per buurt;
  • uitgifte/verkoop niet structureel groen en/of herbestemming;
  • basisplan voor (groen)renovaties openbare ruimte.

Op basis van deze uitgangspunten/doelstellingen is het groen in de gemeente Huizen in kaart gebracht. Er is een onderverdeling gemaakt in groen op stedelijk, wijk-, buurt- en blok/woningniveau. Per categorie is het groen onderverdeeld in structureel groen en 'overig' groen.

Structureel groen zoals opgenomen in het Groenstructuurplan is specifiek als groen bestemd. In dit bestemmingsplan gaat het alleen om het parkje aan de voorzijde van de Oude Kerk. Voor het overige is er uitsluitend sprake van verkeersbegeleidend groen op wijk- en buurtniveau. Dit type groen is mogelijk binnen de bestemming Verkeer en Verkeer - Verblijfsgebied. Een nieuw groenstructuurplan is in voorbereiding, de uitgangspunten voor ruimtelijke plannen blijven grotendeels hetzelfde.

Klimaatbeleid

De gemeente Huizen voert een voorlopend klimaatbeleid. Om die reden worden ruimtelijke ontwikkelingen beoordeeld op energieaspecten. Hierbij hanteert de gemeente Huizen een voorkeursvolgorde bij het beoordelen van bouwplannen, die met privaatrechtelijke medewerking van de gemeente worden ontwikkeld.

Wat betreft het niveau van de ruimtelijke ordening luidt de volgorde als volgt:

  • 1. het verminderen van de vraag naar energie; hierbij moet worden gedacht aan compact bouwen, zongerichte verkaveling en zongericht bouwen;
  • 2. gebruik van duurzame energiebronnen; ruimtelijke consequenties zijn hier bijvoorbeeld de benodigde oriëntatie en hellingshoeken van daken in verband met plaatsing van PV-panelen en zonneboilers;
  • 3. het inzetten van energie-efficiënte technieken; ruimtelijke consequenties zijn hier bijvoorbeeld benodigde bodemopslagcapaciteit bij warmte/koudeopslag.

Voor het ontwikkelingsgebied vormen de duurzaamheidsmaatregelen onderdeel van het privaatrechtelijke traject. Voor het overige vindt toetsing plaats aan de hand van concrete bouwplannen.