direct naar inhoud van 3.6 Specifieke locaties
Plan: Buitenwijken
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0406.BPBUITENWK2012-VG01

3.6 Specifieke locaties

3.6.1 Blindeninstituut Visio-Novum

Stichting Novum is eigenaar van het terrein gelegen aan de Amersfoortsestraatweg 180 te Huizen. Koninklijke Visio is de voornaamste huurder op dit terrein. Niet alleen het bestuursbureau van Koninklijke Visio is op deze locatie gevestigd, maar ook woonfaciliteiten voor de cliënten evenals een onderwijsvoorziening.

Binnen het ca. 85.000 m2 grote terrein van stichting Novum mag volgens het voorgaande bestemmingsplan ongeveer 20.000 m2 worden bebouwd.

Dat betreft het zuidwestelijke gedeelte van het terrein waar de grens van het bouwvlak is opgenomen. Stichting Novum heeft haar bebouwingsmogelijkheden binnen het bestaande bouwvlak nog niet volledig benut. Het is bekend dat Stichting Novum de nog niet benutte bebouwingsmogelijkheden op het terrein graag verder wil benutten.

Bestaande situatie

Eerdere plannen betroffen het realiseren van service woningen, groepswoningen en algemene voorzieningen op het gedeelte van het perceel waar nu geen bebouwing aanwezig is. Dit gedeelte valt voornamelijk buiten het bouwvlak uit het voorgaande bestemmingsplan (ter plaatse van het sportveld).

Over deze plannen is enkele keren overleg gepleegd met de gemeente en tussen Stichting Novum en omwonenden. Uit recent overleg tussen gemeente en Stichting Novum is gebleken dat er geen concreet zicht is op een ontwikkeling op korte termijn zodat het bestemmingsplan daar nu geen rekening mee kan houden.

Aangezien in de toekomst een ontwikkeling is te voorzien, zijn in deze toelichting alvast enkele aandachtspunten opgenomen die onderdeel zullen uitmaken van het planologische kader waaraan de gemeente eventuele plannen zal toetsen.

Standpunt Gemeente Huizen

De gemeente heeft tot nu toe geen definitief standpunt ingenomen over het al dan niet wijzigen van (delen van) de bestemming van het terrein ten behoeve van woningen en ook niet over het bouwen buiten het bestaande bouwvlak. De gemeente heeft altijd aangegeven het standpunt van de buurt als direct belanghebbenden zwaar mee te willen wegen. De gemeente kan zich eventueel voorstellen dat de toegestane oppervlakte aan bebouwing ten behoeve van woningen ook buiten de bebouwingsgrenzen (buiten het bouwvlak) wordt verspreid. Daarbij zal dan, als compensatie voor het bouwen buiten de bebouwingsgrenzen, een deel van de totale toegestane oppervlakte moeten worden gereduceerd.

Daarnaast moet in elk geval met onderstaande zaken rekening worden gehouden:

  • 1. Het huidige gebouwencomplex heeft wat betreft de historische stedenbouwkunde een hoge waarde. Hiermee moet met de opzet van de bebouwing rekening worden gehouden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de orthogonale opzet van het hoofdgebouw moet worden gevolgd. Het kan ook betekenen dat de opzet zich daarvan juist distantieert, mits die afwijkende opzet door een voldoende afstand of anderszins is te motiveren;
  • 2. De hoogte van de nieuwe bebouwing mag niet meer bedragen dan de hoogte van de bestaande bebouwing. Dat wil zeggen dat er een maximale bouwhoogte van 14,5 meter is toegestaan;
  • 3. Bij de bebouwingsopzet / verkaveling moet rekening gehouden worden met de (nog nader te inventariseren) bestaande landschappelijke en ecologische kwaliteiten van het bestaande complex en het onbebouwde gedeelte en met de bestaande woningen in de buurt;
  • 4. Daarnaast dient een goede verkeersonsluiting gerealiseerd te worden en mag de ontwikkeling niet leiden tot parkeerproblemen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0406.BPBUITENWK2012-VG01_0010.png"

Figuur 3.8: Ligging terrein Visio-Novum

Conclusie en vervolg

Gelet op de huidige stand van zaken is er voorlopig geen zicht op een concreet plan voor een herontwikkeling van dit terrein. In het voorliggend bestemmingsplan zijn de bebouwingsmogelijkheden uit het vorige bestemmingsplan als zodanig overgenomen. Gelet op de verschillende maatschappelijk gerelateerde functies op het terrein is een bredere maatschappelijke bestemming voor het terrein opgenomen.

Op het moment dat de plannen voor het terrein meer concreet worden, dan wordt eerst beoordeeld of de gemeente mee wil werken en vervolgens welke procedure gevoerd moet worden om de ontwikkelingen mogelijk te maken. Dat kan een herziening van het bestemmingsplan zijn, maar ook een afzonderlijke vergunning voor de locatie. In alle gevallen is sprake van uitgebreide inspraakmogelijkheden.

3.6.2 Revalidatiecentrum Trappenberg

Het bestuur van Revalidatiecentrum De Trappenberg is per 1 januari 2007 gefuseerd met het bestuur van de Koepel Behandelcentra Chronisch Zieken (KBCZ) in Hilversum (Behandelcentrum Heideheuvel en Astmacentrum Davos). Het is de bedoeling beide bestaande centra samen te voegen in één nieuw complex in Hilversum. De met De Trappenberg verbonden Mytylschool gaat eveneens over naar Hilversum. In figuur 3.9 is een luchtfoto van de Trappenberg weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0406.BPBUITENWK2012-VG01_0011.jpg"

Figuur 3.9: Ligging van de Trappenberg

Het bestuur van De Trappenberg heeft de gemeente gevraagd naar de ontwikkelingsmogelijkheden van de locatie. De locatie is gelegen aan de Crailoseweg 116/120 en heeft een oppervlakte van ruim 66.000 m². Conform het voorgaande bestemmingsplan Buitenwijken heeft het de bestemming Bijzondere doeleinden I, waaronder wordt verstaan: gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening, onderwijs, cultuur en religie. Van het terrein is 16.500 m² bebouwbaar. Naast het Revalidatiecentrum De Trappenberg biedt de locatie ruimte aan de met het revalidatiecentrum verbonden Mytylschool, een kinderdagverblijf en het logeerhuis De Kreek van Sherpa. Het gebouw van het kinderdagverblijf is eigendom van de gemeente Huizen. Het logeerhuis De Kreek is door Sherpa gerealiseerd op basis van een tijdelijke bouwvergunning. De grond is eigendom van De Trappenberg. Tot slot staat er op het terrein, tussen het kinderdagverblijf en logeerhuis De Kreek, nog een hoge mast voor gsm-antennes. Het revalidatiecentrum heeft voor Huizen betekenis als functioneel revalidatiecentrum en als werkgever. Daarnaast heeft het centrum een bredere betekenis, namelijk de naamsbekendheid van de gemeente.

Het is bekend dat De Wipneus door de ligging aan een uitvalsweg, zeer goed draait en wil uitbreiden. Daarvoor zien zij na samenvoeging van De Trappenberg en Heideheuvel mogelijkheden in het zeer geschikte, dan leegstaande gebouw van de Mytylschool. Voortzetting van het gebruik van het gebouw van de Mytylschool kan echter een belemmering zijn voor een goede herontwikkeling van de locatie.

Het logeerhuis De Kreek (onderdeel van Sherpa) zal naar verwachting in gebruik blijven. Wanneer De Trappenberg naar Hilversum wordt verplaatst lijkt het meegaan van dit logeerhuis logisch. Handhaving van het logeerhuis, respectievelijk voortzetting van het gebruik kan een belemmering zijn voor een goede herontwikkeling van de locatie.

Standpunt gemeente Huizen

Door de forse bebouwingsmogelijkheden en de opvallende ligging aan een belangrijke toegangsweg naar Huizen is er veel voor te zeggen om bij een nieuwe invulling uit te gaan van een functie die 'Huizen op de kaart zet of houdt'. Eigenlijk net als de bestaande invulling met een regionale of bovenregionale functie. In beginsel hoeft daarvoor geen enkele functie te worden uitgesloten, mits deze geen afbreuk doet aan het omliggende natuurgebied. Het behoud van werkgelegenheid kan eveneens als belang van de gemeente worden aangemerkt en hoog op de agenda van herinvulling/herontwikkeling worden geplaatst.

De huidige bestemmingsregeling biedt een breed scala aan mogelijke ontwikkelingen. Aspecten die bij een oordeel over enkele mogelijke ontwikkelingen moeten worden gewogen zijn onder andere de ligging en bereikbaarheid, het op de kaart zetten/houden van Huizen, de mogelijke grondopbrengst (als belang van de huidige eigenaar), de werkgelegenheid, de druk op het gebied, de planologische inpassing en de realiteitswaarde.

Conclusie en vervolg

Uit het voorgaande blijkt dat er eigenlijk geen redenen zijn om niet aan een herontwikkeling mee te werken. In beginsel staat de gemeente positief tegenover een mogelijke herontwikkeling van deze locatie. Gelet op de huidige stand van zaken is er voorlopig geen zicht op een concreet plan voor herontwikkeling van dit terrein.

In het voorliggend bestemmingsplan zijn de bebouwingsmogelijkheden uit het vorige bestemmingsplan als zodanig overgenomen.

Als er gedurende de bestemmingsplanprocedure meer concrete herontwikkelingen bekend worden, dan kan daar in het bestemmingsplan op ingespeeld worden. Ook bestaat de mogelijkheid om voor dit onderdeel het bestemmingsplan in een later stadium specifiek te herzien, dan wel een specifieke vergunningprocedure te doorlopen. In beide gevallen is er sprake van uitgebreide inspraakmogelijkheden.

Om nu te wachten op mogelijke herontwikkelingen brengt bovendien het risico met zich mee dat het gehele bestemmingsplan niet tijdig geactualiseerd is.

3.6.3 Camping de Woensberg

De Paasheuvelgroep heeft voor camping de Woensberg de wens geuit om op het terrein recreatie-bungalows te realiseren. Samen met de bouw van de bungalows wordt een kwaliteitsslag van het gehele terrein nagestreefd. Dit betekent dat er gekeken wordt naar de inrichting van het terrein en de aanwezige accommodaties. Vanuit de bijzondere (natuur-)waarden van het gebied – het ligt in de ecologische hoofdstructuur – dient de wens nadrukkelijk te worden bezien in relatie tot die (natuur-) waarden. Er wordt nader onderzoek verricht naar de mogelijkheden voor camping de Woensberg.

Conclusie en vervolg

Als uit dat onderzoek blijkt dat extra activiteiten toelaatbaar zijn, volgt nadere besluitvorming gevolgd door de uitwerking van de plannen. Gelet op de huidige stand van zaken is er voorlopig geen zicht op een concreet plan voor een herontwikkeling van dit terrein. In het voorliggende bestemmingsplan is de bestemmingsregeling uit het vorige bestemmingsplan daarom als zodanig overgenomen.

Op het moment dat de plannen voor het terrein meer concreet worden, dan wordt eerst beoordeeld of de gemeente mee wil werken en vervolgens welke procedure gevoerd moet worden om de ontwikkelingen mogelijk te maken. Dat kan een herziening van het bestemmingsplan zijn, maar ook een afzonderlijke vergunning voor de locatie. In alle gevallen is sprake van uitgebreide inspraakmogelijkheden.

3.6.4 Kwekerij de Limieten

Tussen de eigenaar van de Kwekerij de Limieten aan de Naarderstraat 298a en de gemeente zijn de afgelopen jaren gesprekken gevoerd over de bedrijfsvoering van de kwekerij en de door de eigenaar gewenste uitbreiding ervan. De Kwekerij was in het voorontwerp- en ontwerpbestemmingsplan bestemd. Recent heeft de kwekerij in een brief verzocht om de bestemming van de gronden buiten het bestemmingsplan te laten.

Op het moment dat er overeenstemming is tussen buurtbewoners en de Kwekerij kan een passende procedure worden gestart.

3.6.5 Zomerhuisje Oud-Bussummerweg 16a

Op het perceel Oud Bussummerweg 16a is een opstal aanwezig dat al lange tijd gebruikt wordt als zomerhuisje maar in het geldende bestemmingsplan niet als zodanig is bestemd. De eigenaar heeft verzocht om deze opstal overeenkomstig het feitelijke gebruik als recreatiewoning in het nieuwe bestemmingsplan te bestemmen.

De aanwezige recreatiewoning is sinds 1949 in het kadaster geregistreerd als zomerhuis en de huidige situatie van het huisje is in ieder geval sinds 19 oktober 1969 niet gewijzigd. In het geldende bestemmingsplan is de bestemming van de gronden 'Tuin II' zonder bouwvlak. Dit betekent dat er geen bouwmogelijkheden rusten op het perceel en dat het zomerhuisje niet als zodanig gebruikt zou kunnen worden.

Alhoewel de gemeente al geruime tijd op de hoogte was van de aanwezigheid van het zomerhuisje is er geen prioriteit gegeven aan handhaving van het geldende bestemmingsplan. Dat de gemeente geruime tijd op de hoogte was van de aanwezigheid blijkt uit de volgende aspecten. Het huisje is, verplicht door de gemeente, aangesloten op de riolering. Het zomerhuisje heeft een huisnummer toegekend gekregen door het College van B&W. Bovendien is het zomerhuisje sinds 1996 vermeld in de gemeentelijke basisadministratie met de woonbestemming. Bovendien worden alle gebruikelijke aanslagen (zoals WOZ, riolering etc.) opgelegd en voldaan en zijn er sinds in ieder geval 1969 openbare nutsvoorzieningen aanwezig.

Meewerken aan het verzoek betekent feitelijk dat een bijgebouw in het nieuwe bestemmingsplan als recreatiewoning wordt bestemd. Gelet op deze uitzonderlijk situatie waarbij het gebruik als zodanig al geruime tijd bekend is bij de gemeente kan er bij een positieve bestemming geen precedentwerking ontstaan. Temeer ook omdat er geen enkele vergelijkbare situatie bekend is bij de gemeente.

De bestemming van het zomerhuisje als zodanig wordt ruimtelijk aanvaardbaar geacht. Er wordt geen uitbreiding van het zomerhuisje mogelijk gemaakt en het gebruik dient zich te beperken tot periodiek gebruik door recreanten die elders hun hoofdverblijf hebben. Een dergelijk gebruik van een klein huisje leidt niet tot onevenredige overlast voor de directe omgeving. Bovendien heeft de gemeente niet eerder handhavend opgetreden en daarmee lijkt de instandhouding van het huisje niet ter discussie te staan. De gemeente kan niet anders dan het huisje als zodanig positief te bestemmen.

3.6.6 Hondenpension Oud Blaricummerweg 20

In 2011 is een aanvraag ingediend voor een hondenhotel aan de Oud Blaricummerweg. Vooruitlopend op vaststelling van het nieuwe bestemmingsplan is hiervoor een vergunningprocedure doorlopen. In deze paragraaf wordt een samenvatting van de ruimtelijke onderbouwing ten behoeve van deze functie weergegeven. De ruimtelijke onderbouwing is als bijlage 4 bij de toelichting opgenomen.


Ligging perceel

Het perceel valt in een gebied dat gekenmerkt wordt door natuur en verspreid door het gebied op grote kavels woonfuncties en het SAS instituut. De bestaande functies zijn als zodanig bestemd. Het perceel is omringd door gebied met de bestemmingen natuur, bodembeschermingsgebied en grondwaterbeschermingsgebied.

Het beleid is conserverend van aard, ter bescherming van de aanwezige waarden en ter uitvoering van de provinciale structuurvisie.

Bestaande situatie

Op het perceel bevindt zich een woning en verschillende bijgebouwen. De woning en de bijgebouwen zijn als zodanig in gebruik. Het perceel bevindt zich in het buitengebied, een natuurgebied en deels een bodembeschermingsgebied met woningen met grote, ruim opgezette kavels. De meest nabij gelegen woningen, aan de Oud Bussummerweg 52 en 50, staan op ruim 51 resp. 53 meter, loodrecht gerekend vanuit de perceelsgrens. De kortste afstand tussen het aangevraagde verblijf voor de honden en de dichtstbijzijnde woning (nr. 52) is 102 meter.

Inhoud aanvraag

De aanvrager is vanuit de insteek als hobby een hondenuitlaatservice gestart. De wens bestaat om bij de woning, met gebruikmaking van één van de bestaande bijgebouwen een hondenhotel starten. Het gaat om maximaal 25 honden waarvan de dag en eventueel ook de nachtopvang wordt verzorgt. De aanvraag bestaat enkel uit een gewijzigd gebruik van een deel van de opstallen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0406.BPBUITENWK2012-VG01_0012.png"

Figuur 3.10 Terrein hondenpension

Relevante sectorale aspecten

In de ruimtelijke onderbouwing zijn de verschillende sectorale aspecten beoordeeld. Hieruit blijkt dat vanuit verkeersaspecten geen sprake is van noemenswaardige effecten.

Wat betreft geluid is een nader akoestisch onderzoek verricht (bijlage 5). Omdat na het treffen van de benodigde maatregelen voldaan wordt aan de strengste richtwaarden van de Handreiking industrielawaai en vergunningverlening (VROM 1998) en in de aanvraag is opgenomen dat de honden 's nachts in het nachtverblijf blijven, wordt er voldoende beschermingsniveau geboden aan de omgeving, zodat de aangevraagde activiteit toelaatbaar is.

Overige sectorale aspecten zijn in het kader van deze aanvraag niet relevant. Gelet op bovenstaande aspecten is de ontwikkeling ruimtelijk aanvaardbaar.

Bestemmingsregeling

In het voorliggend bestemmingsplan zijn de gronden van het perceel Oud Blaricummerweg 20 voorzien van de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf – hondenuitlaat (opvang-)service'. In de regels van het bestemmingsplan is opgenomen dat hier sprake is van een tijdelijke opvangplaats van maximaal 25 huisdieren.