direct naar inhoud van 3.3 Verkeer
Plan: Van Riebeeck/Bonairelaan
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.17bp00riebbon-oh01

3.3 Verkeer

3.3.1 Autoverkeer

In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). Door de categorisering te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe. In het plangebied zijn alle doorgaande wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Deze wegen hebben een doorstroomfunctie, terwijl de gelijkvloerse kruispunten uitwisseling van verkeer mogelijk maken met lagere orde wegen. De maximum snelheid op deze wegen is 50 km/u. De interne wegen in de wijken van het plangebied hebben een verblijfsdoel. Deze wegen hebben als functie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De bestemmingsfunctie staat centraal zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/u.

3.3.1.1 Integrale Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. (IBP)

In 2005 is door de gemeenteraad van Hilversum het Integrale Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. vastgesteld. Het doel van het IBP is te komen tot een uitgebalanceerd pakket verkeersmaatregelen waarmee op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer kan worden behaald. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid in de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket zoals voorgesteld in het IBP richt zich niet alleen op de bereikbaarheid per auto, maar verbetert ook de mogelijkheden voor openbaar vervoer en fiets. In 2010 heeft de gemeenteraad besloten om de volgende projecten binnen onderhavig bestemmingsplan uit te voeren.

Kruising Oostereind / Soestdijkerstraatweg

Dit kruispunt had een verkeersregelinstallatie. Het maatregelenpakket voorziet in een dubbelstrooks rotonde met de doorgaande route (de buitenring) in een tunnel onder het kruispunt door. De rotonde heeft dubbelstrooks toeritten vanuit zuidelijke en oostelijke richting en een dubbelstrooks afrit in oostelijke richting. Met deze maatregel ontstaat er een snelle verbinding voor het verkeer op de route A27 - Media Park. Dit verkeer kan namelijk onder de rotonde door en ontlast daarmee het kruispunt. Hierdoor is de capaciteit van de voorgestelde rotonde op dit punt voldoende.

afbeelding "i_NL.IMRO.0402.17bp00riebbon-oh01_0008.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0402.17bp00riebbon-oh01_0009.png"

Figuur 8: de nieuwe situatie op de Oostereind (bron: www.hilversumbeterbereikbaar.nl/)

Soestdijkerstraatweg / Surinamelaan

Momenteel is het ziekenhuis ontsloten via de Van Riebeeckweg. Door de uitbreiding van het zorgpark Monnikenberg is opnieuw bekeken wat de beste ontsluitingsstructuur is. Hieruit blijkt dat een in/uitgang op de Soestdijkerstraatweg gecombineerd met een ingang via de Van Riebeeckweg de meest gunstige situatie is. Dit is dan ook in het maatregelenpakket opgenomen.

3.3.2 Parkeren

Binnen het plangebied zijn verschillende vormen van parkeren aanwezig. Zo zijn er in het grootste deel van het plangebied vormen van langsparkeren en parkeergelegenheid op eigen terrein aanwezig. Op enkele delen van het plangebied zijn garageboxen aanwezig, veelal op de kenmerkende binnenterreinen.

3.3.3 Openbaar vervoer

Door het plangebied lopen meerdere openbaar vervoersroutes. Door de ligging nabij het station Hilversum Sportpark zijn bij dit station de lijnen 3, 59, 70, 100, 103 en 156 gelegen. In de richting van het Tergooi Ziekenhuis loopt lijn 3 verder door het Van Riebeeckkwartier. De lijnen 59 en 70 gaan op de Soestdijkerstraatweg verder en zorgen voor een aansluiting vanuit het West-Indiëkwartier.

3.3.4 Langzaam verkeer

Fietser

Naast het autoverkeer geeft het plangebied volop ruimte voor het gebruik van de fiets. De doorgaande wegen (Soestdijkerstraatweg, Oostereind en Oosterengweg) kennen een vrijliggend fietspad, waardoor op deze drukke wegen geen of nauwelijks conflicten kunnen ontstaan met het overige verkeer. De overige wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen, waarop gemengd verkeer plaatsvindt. Bij het station Hilversum Sportpark aan de Soestdijkerstraatweg is eveneens een fietsenstalling aanwezig voor de gebruikers van de trein.

Voetganger

Voor voetgangers zijn geen bijzondere voorzieningen getroffen. Voetgangers kunnen gebruik maken van de aanwezige stoepen.