direct naar inhoud van 5.8 Veiligheid
Plan: Bestemmingsplan Laapersboog
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.15bp01laapersboog-oh01

5.8 Veiligheid

5.8.1 Externe veiligheid

Externe veiligheid beschrijft de risico's die ontstaan als gevolg van opslag of handelingen met
gevaarlijke stoffen. Dit kan betrekking hebben op inrichtingen (bedrijven) of transportroutes. Op beide categorieën is verschillende wet- en regelgeving van toepassing. Het huidige beleid voor inrichtingen
is afkomstig uit het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi), het Besluit risico's zware ongevallen (Brzo), het Vuurwerkbesluit en de Circulaire opslag van ontplofbare stoffen voor civiel gebruik. Het externe veiligheidsbeleid voor transport van gevaarlijke stoffen staat in de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (cRvgs).

De provincie Noord-Holland heeft de risicofactoren inzichtelijk gemaakt op de provinciale risicokaart (zie onderstaande figuur).

In de directe omgeving van het plangebied bevinden zich geen bedrijven die onder het Bevi, Vuurwerkbesluit of Brzo vallen en dus afstandseisen met zich meebrengen. Ook zijn in of in de directe omgeving van het plangebied geen transportleidingen gelegen met een hogere druk dan 20 bar. In en nabij het plangebied ligt wel een aantal kwetsbare objecten zoals woningen en onderwijsinstellingen. Met deze bestemmingsplanwijziging worden echter slechts woningen en ondergeschikt maatschappelijke voorzieningen mogelijk gemaakt en dus geen nieuwe risicobronnen.

Het plangebied ligt niet als zodanig aan een route voor het transport van gevaarlijke stoffen, dat hiervoor veiligheidsberekeningen dienen te worden uitgevoerd. Een deel van de Diependaalselaan is wel aangewezen als een doorgaande route voor gevaarlijke stoffen. De projectlocatie ligt echter buiten het invloedsgebied van 200 meter, namelijk 215 meter. De afstand tot de spoorlijn Amsterdam-Amersfoort (waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd) bedraagt zo'n 860 meter. Dit ligt weliswaar binnen het invloedsgebied van deze spoorlijn - die is gesteld op 4 km -, maar in het kader van externe veiligheid is het stellen van nadere maatregelen niet mogelijk. Over de dichterbij gelegen spoorlijn Amsterdam-Utrecht is geen vervoer van gevaarlijke stoffen mogelijk, waardoor deze spoorlijn in dit kader niet relevant is.

Gezien het bovenstaande is er geen reden tot het uitvoeren van verdere onderzoeken, omdat de externe veiligheidsaspecten de realisatie van het bestemmingsplan niet in de weg staan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0402.15bp01laapersboog-oh01_0007.png"

Figuur 7: risicokaart plangebied (bron: www.risicokaart.nl)