Plan: | Bestemmingsplan Laapersboog |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.15bp01laapersboog-oh01 |
In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). Door de categorisering te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe.
De doorgaande wegen zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op gebiedsontsluitingswegen wordt, in het belang van het functioneren van de stad als geheel, aan de stroomfunctie van het verkeer een hoger belang toegekend dan aan de verblijfsfunctie. Gelijkvloerse kruispunten maken een uitwisseling van verkeer met wegen van een lagere orde mogelijk. De maximum snelheid op deze wegen is 50 km/u. De gebiedsontsluitingswegen vormen ook de hoofdroutes voor nood- en hulpdiensten.
De Utrechtseweg en de Diependaalselaan zijn gebiedsontsluitingswegen en de maximumsnelheid bedraagt dan ook 50 km/uur. De Utrechtseweg is gelegen op circa 125 meter en de Diependaalselaan op circa 200 meter.
De interne wegen in de wijken van het plangebied hebben een verblijfsdoel. Deze wegen hebben als hoofdfunctie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De verblijfsfunctie staat centraal en de verkeersbelasting is beperkt. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/u. Het Laapersveld en Laapersboog zijn de interne wegen rondom het plangebied .De Laapersboog betreft een zogenaamde ´lusweg´, welke begint en eindigt op het Laapersveld. Het betreft een éénrichtingsweg.
In de huidige situatie met de scholen aan de straatkant is er op piekmomenten behoorlijke overlast van auto's ten behoeve van het halen en brengen van de scholieren. Ook is er overlast van bezoekers en werkers van het Arenapark aan de andere kant van het spoor, die hun auto parkeren op het Laapersveld. De overlast uit zich in de vorm van het bezet houden van (openbare) parkeerplaatsen en rijen wachtende auto's ten behoeve van het halen en brengen van kinderen die van en naar school gaan. Met het naar achteren verplaatsen van de scholen wordt de overlast van het halen en brengen van scholieren grotendeels opgeheven.
Langs de Laapersboog zijn de parkeervoorzieningen gelegen ten behoeve van de onderwijshuisvestingen. Het parkeren voor de woningen in het plangebied wordt op eigen terrein opgelost. De parkeernormen zijn vastgelegd in de ´Beleidsregels Parkeernormen Hilversum 2009´
Even ten noorden van het plangebied is het station Hilversum Sportpark gelegen. Buslijn 58 heeft een bushalte op de Utrechtseweg, deze is circa 150 meter van het plangebied gelegen.
Parallel aan de spoorlijn ligt een vrijliggend fietspad. Het fietspad ligt geheel in het groen. De leerlingen van de scholen hebben op deze wijze een veilige route. Langs het Laapersveld ligt aan weerszijde een voetpad.