Plan: | Kerngebied De Gijsbrecht |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.14pbp01kerngijsbre-oh01 |
Voor het winkelgebied De Gijsbrecht is in de vergadering van 13 mei 2015 door de gemeenteraad het voorbereidingsbesluit Gijsbrecht genomen. Met het nemen van het voorbereidingsbesluit heeft de raad besloten de bestaande mogelijkheden voor gebruikswijzigingen naar horeca, dienstverlening en kantoren te bevriezen. In het voorbereidingsbesluit is verklaard dat een herziening van het bestemmingsplan Bosdrift met betrekking tot het kernwinkelgebied Gijsbrecht wordt voorbereid.
De stichting Ondernemersfonds Gijsbrecht heeft een integrale visie op de toekomst van de Gijsbrecht van Amstelstraat opgesteld. De 'Visie winkelgebied de Gijsbrecht' is door het college van B&W (d.d. 15 maart 2016) vastgesteld en in het bestemmingsplan verwerkt. De ‘Visie winkelgebied De Gijsbrecht d.d. oktober 2015’ vormt de basis voor de ruimtelijke onderbouwing.
Het voorbereidingsbesluit en de 'Visie winkelgebied de Gijsbrecht' hebben geleid tot voorliggend ontwerpbestemmingsplan 'Kerngebied De Gijsbrecht'. Het bestemmingsplan is een zogeheten paraplubestemmingsplan. Het voorliggende (paraplu)bestemmingsplan 'Kerngebied De Gijsbrecht' voorziet in een regel voor het maximale toegestane gebruik voor de functies kantoren, dienstverlening en horeca. Het vult de huidige regeling in het bestemmingsplan Bosdrift (vastgesteld 13 mei 2013) aan. Het bestemmingsplan Bosdrift blijft voor al het overige onverminderd van kracht.
Het doel van het bestemmingsplan is het tot stand brengen van een actueel planologische regeling die voorwaarden schept voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van het plangebied. Het bestemmingsplan is een toetsingskader voor omgevingsvergunningen.
Het voorzien van een regel voor het maximale toegestane gebruik voor de functies kantoren, dienstverlening en horeca in het winkelgebied 'De Gijsbrecht'. Het voorliggende (paraplu)ontwerpbestemmingsplan “Kerngebied De Gijsbrecht' voorziet in deze regel en vult de huidige regeling uit het bestemmingsplan Bosdrift aan.
Dit bestemmingsplan fungeert als een plan dat als een paraplu over het bestemmingsplan Bosdrift heen hangt. De bestemming en bijbehorende regels in dit bestemmingsplan zijn van toepassing op gedeelten van bestemmingsplan Bosdrift. Het onderliggende bestemmingsplan Bosdrift blijft gelden; alleen dat wat in dit paraplubestemmingsplan wordt geregeld, komt in de plaats van de regelingen in het bestemmingsplan Bosdrift.
Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding (kaart), regels en een toelichting. De verbeelding en de regels vormen tezamen het juridische plan. De plantoelichting heeft geen rechtskracht. De regels omvatten de omschrijving van de in het plan vervatte bestemming, waarbij de doeleinden worden aangegeven.
Een bestemmingsplan wordt met de daarbij behorende toelichting langs elektronische weg vastgelegd. Het bestemmingsplan wordt in die vorm vastgesteld. Een volledige papieren versie van het bestemmingsplan wordt gelijktijdig vastgesteld. Indien de inhoud van het langs elektronische weg vastgelegde bestemmingsplan na vaststelling en die van de papieren versie daarvan tot een verschillende uitleg aanleiding geeft, is de eerstbedoelde inhoud beslissend.
De toelichting is opgebouwd uit zes hoofdstukken. In het inleidende hoofdstuk is al ingegaan op de aanleiding, doelstelling en functie van het bestemmingsplan. In hoofdstuk 2 wordt aangegeven waar het plangebied ligt en wat de exacte plangrenzen zijn. De hoofdstukken 3-5 vormen de kern van de toelichting. In hoofdstuk 3 worden de karakteristieken van het plangebied beschreven. Dit is een beschrijving van de bestaande situatie. Relevante beleidskaders staan centraal in hoofdstuk 4. De voorgestane ruimtelijke ontwikkelingen wordt behandeld in hoofdstuk 5. In hoofdstuk 6 wordt ingegaan op de bestemmingsregeling, de (economische) uitvoerbaarheid, de inspraak en het ambtelijk overleg, en op de externe communicatie. Er wordt aangegeven hoe de regels gelet op de toelichting gelezen moeten worden en hoe bij de formulering van de bestemming en de regels rekening wordt gehouden met de handhaafbaarheid daarvan. Deze paragraaf vormt de relatie tussen het juridische plan en de toelichting. De ten behoeve van het bestemmingsplan verrichte onderzoeken en ook de 'watertoets' zijn als bijlage opgenomen.
Het winkelgebied 'De Gijsbrecht' (zie figuur 1) ligt tussen de Bosdrift en Neuweg aan de zuidzijde van Hilversum. De Gijsbrecht van Amstelstraat vormt hiervan de ruggengraat. Een gedeelte van de Hilvertsweg, grenzend aan de Gijsbrecht, maakt eveneens deel uit van het winkelgebied De Gijsbrecht. De kern van de Gijsbrecht ligt tussen de Neuweg en de Hilvertsweg. Dit gedeelte wordt wel de buik van De Gijsbrecht genoemd. In dit gedeelte zijn uitsluitend winkels op de begane grond gevestigd. Op de verdieping wordt her en der gewoond.
Figuur 1: Begrenzing plangebied/besluitgebied 'Kerngebied 'De Gijsbrecht'
Voor het plangebied is het volgende bestemmingsplan van kracht, te weten:
Bestemmingsplan | Vaststelling Raad | Onherroepelijk |
Bosdrift | 15 mei 2013 | 5 juli 2013 |
In de vergadering van 13 mei 2015 heeft de gemeenteraad het voorbereidingsbesluit Gijsbrecht van Amstelstraat (zie bijlage 1) genomen. Met het nemen van het voorbereidingsbesluit heeft de raad besloten de bestaande mogelijkheden voor gebruikswijzigingen naar horeca, dienstverlening en kantoren te bevriezen. Aanvragen om gebruikswijzigingen naar horeca, dienstverlening of kantoren worden aangehouden. Het voorbereidingsbesluit geldt voor het kerngebied Gijsbrecht van Amstelstraat.
Méérvestiging van horeca, dienstverlening en kantoren is niet wenselijk in het kerngebied Gijsbrecht. Dit gaat ten koste van de trekkracht (winkels) van het kerngebied en geeft overlast. Om verdere ongewenste ontwikkelingen te voorkomen is gevraagd om een maximumstelsel op te nemen in het bestemmingsplan. De geldigheidsduur van het voorbereidingsbesluit is één jaar. Het ontwerpbestemmingsplan dient voor 13 mei 2016 ter inzage te liggen en neemt dan de zogenoemde voorbereidingsbescherming over totdat het bestemmingsplan in werking treedt.
Voordat het gebied bebouwd werd bestond het uit bouwland en heide. De infrastructuur in het plangebied bestond destijds uit heidewegen en enkele wegen vanuit de kom naar de engen toe. In het huidige plangebied zijn nog steeds voorbeelden van die wegen aanwezig, namelijk Bosdrift, de Loosdrechtseweg en de Vreelandseweg.
Door het van kracht worden van de Woningwet (1901) en door de snelle bevolkingsgroei, werden er vanaf 1911 volkswoningbouwcomplexen in het gebied aangelegd, met name in de buurt Oosterstraten en tussen de Gijsbrecht van Amstelstraat, Eikbosserweg, Diependaalselaan en Bosdrift.
De oudste bebouwing ligt in het noorden, terwijl de jonge bebouwing, waarvan een deel pas na de Tweede Wereldoorlog is gerealiseerd, zich bevindt aan de zuidzijde. Het zuidwestelijke deel tussen de Eikbosserweg, Diependaalselaan en Bosdrift is aangelegd naar een in 1915 door Dudok gemaakte wijziging op het uitbreidingsplan van 1905.
Karakteristieke bebouwing binnen dit stadsdeel zijn de vele gemeentelijke en door particuliere woningbouwverenigingen gebouwde volkswoningbouwcomplexen, waarbij veelal de bijbehorende openbare gebouwen als scholen of een badhuis, het complex een meerwaarde verschaffen.
Het plangebied Kerngebied De Gijsbrecht is gelegen in de Bloemenbuurt.
Gebied in hoofdlijnen
Dit aan de zuidzijde van Hilversum gelegen gebied bestaat overwegend uit volkswoningbouwcomplexen en middenstandswoningen en is een in 1912-1935 tot stand gekomen planmatige stadsuitbreiding met architectonische samenhangende bebouwing. In het noordelijk deel van het gebied komen ook arbeiderswoningen voor. De Bloemenbuurt sluit aan op de arbeiderswoningen die ten behoeve van de opkomst van de industrie aan het begin van de twintigste eeuw aan de rand van het centrum gebouwd zijn en loopt tot aan de rand van de stad. Het gebied wordt begrensd door de Bosdrift, Hilvertsweg, Gijsbrecht van Amstelstraat, Eikbosserweg en Kolhornseweg. De Bloemenbuurt wordt gestructureerd door een aantal lange lijnen met deels een historische oorsprong. In oost/west richting lopen de Gijsbrecht van Amstelstraat, Neuweg, Diependaalselaan, Kolhornseweg en in noord/zuid richting Bosdrift, Hilvertsweg en Eikbosserweg. De overgang tussen bebouwing en het landschap is met de groene insteken Bosdrift, Hilvertsweg en Lijsterbeslaan vormgegeven. Tussen de structurerende lijnen lopen de verschillende buurtjes geleidelijk in elkaar over waarbij de grenzen veelal over de achterterreinen lopen. Bij de ensembles en complexen sluiten het openbare gebied, de stedenbouwkundige opzet en de architectuur van de bebouwing op elkaar aan, waarbij de bijbehorende openbare gebouwen als een kerk, een school of een badhuis het complex of ensemble een meerwaarde verschaffen. Door de verkaveling en de vele zichtlijnen op deze openbare gebouwen te richten fungeren deze hiervan als herkennings- en oriëntatiepunt in het gebied.
Langs de Gijsbrecht van Amstelstraat komen veel winkels en horeca voor. Door de luifels, uithangborden, etalage puien en reclame is het beeld heel afwisselend. De binnenstad is de belangrijkste detailhandelslocatie van Hilversum. Samen met De Gijsbrecht is het een trekker voor regionaal publiek. Naast bezoekers uit Hilversum en de regio weten ook bezoekers (toeristen) van daarbuiten, Hilversum en omliggende regio steeds beter te waarderen. In en buiten het centrum zijn de overnachtingsmogelijkheden uitgebreid en zijn toeristische trekkers (media, monumenten, groen) met elkaar verbonden.
De rijks-, provincale- en gemeentelijke beleidskaders uit het bestemmingsplan Bosdrift zijn nog steeds van kracht. De gemeentelijke 'Uitwerkingsnota Detailhandel en Horeca' is van kracht, er wordt gewerkt aan een herziening van dit beleidskader.
Voor het winkelgebied 'De Gijsbrecht' is de 'Visie winkelgebied De Gijsbrecht' opgesteld.
De detailhandelsstructuur van Hilversum kent een vrij heldere opzet met de binnenstad als regionaal verzorgend hoofdwinkelcentrum en diverse ondersteunende centra. De Gijsbrecht kan worden gekarakteriseerd als binnenstedelijke winkelstraat.
De Gijsbrecht
De winkelstraat De Gijsbrecht is een begrip. Door omvang (ruim 10.000 m² wvo) en samenstelling van het aanbod trekt het winkelgebied niet alleen consumenten uit Hilversum Zuid, maar ook van elders in Hilversum en daarbuiten. In de huidige situatie kan De Gijsbrecht met de combinatie van boodschappen doen en meer recreatief gericht aanbod het beste worden getypeerd als binnenstedelijke winkelstraat. Dit profiel is ook het uitgangspunt voor de toekomst. De Gijsbrecht heeft daarentegen een omvangrijk aanbod op het vlak van recreatief winkelen. Waar het karakter van De Gijsbrecht als exclusieve winkelstraat door de jaren heen wat is afgenomen, is nog steeds sprake van een bijzondere winkelstraat. De Gijsbrecht dient zich dan ook te positioneren als binnenstedelijke winkelstraat, met een combinatie van boodschappen en recreatief winkelen. Er kunnen een aantal prioriteiten worden benoemd.
Op De Gijsbrecht en in buurt- en wijkwinkelcentra zijn diverse horecabedrijven met een buurt- of wijkverzorgende functie gevestigd. Het gaat hierbij om daghoreca (lunchroom) en avondhoreca (snackbar, chinees restaurant). Dergelijke horecavoorzieningen zijn ondersteunend aan de winkelfunctie en vormen geen concurrentie voor de binnenstad optimalisatie is mogelijk, een substantiële uitbreiding van het horeca-aanbod is echter niet gewenst.
De integrale visie ‘Visie winkelgebied De Gijsbrecht’ is opgesteld door de stichting Ondernemersfonds Gijsbrecht. Deze visie (zie bijlage 2) is gericht op de toekomst van de Gijsbrecht van Amstelstraat en vormt mede de basis van dit bestemmingsplan. Doordat de aantrekkingskracht van het winkelgebied De Gijsbrecht in het winkelaanbod zit, is een ruimtelijke onderbouwing opgenomen ten aanzien van het maximale toegestane gebruik voor de functies kantoren, dienstverlening en horeca.
De relevante zaken ten aanzien van dit (paraplu)bestemmingsplan Kerngebied De Gijsbrecht zijn uitgewerkt in hoofdstuk 5. In dit hoofdstuk wordt aandacht geschonken aan de stedenbouwkundige structuur en de thema's wonen, werken en voorzieningen.
De Gijsbrecht kenmerkt zich door een dorpse sfeer. De winkels zijn grotendeels gehuisvest in panden uit de 20-er en 30-er jaren, daartussen staan panden van na de oorlog, uit de jaren 70/80, etc. Soms wordt boven de winkels gewoond. Al met al biedt dit een levendig, warm en dorps beeld. Winkelen, werken en wonen gaan hand in hand. Aan de uitlopers van De Gijsbrecht staan er woningen tussen de winkels, of beter: winkels tussen de woningen. Deze winkelpanden staan vaker én langer leeg.
Voor de sfeer en levendigheid van de straat, de combinatie van wonen, werken en winkelen is het van groot belang dat de woningen (bewoning) boven de winkels behouden blijven. Waar mogelijk zouden bovenverdiepingen omgebouwd kunnen worden tot woningen.
In de straat staan nog een aantal fraaie bomen. De winkeliers doen er alles aan om het straatbeeld mooi te houden met bloembakken in de zomer, feestverlichting en vuurkorven 's winters. Binnen de toegestane meter voor de winkel kan de ondernemer buiten zijn producten etaleren. Dit zorgt voor een gezellig dorpse sfeer. De buitenuitstalling dient er alleen te zijn voor een verlenging en promotie van de winkel maar mag zeker geen verlenging van het magazijn of vuilnisplek zijn. Dit komt de uitstraling van de straat natuurlijk niet ten goede.
Het winkelpubliek.
De Gijsbrecht van Amstelstraat loopt dwars door een aantal woonwijken, van eenvoudig tot ronduit luxe. Hierdoor zie je mensen uit verschillende lagen van de bevolking. Dit geeft de straat een divers en levendig karakter. Deze bewoners doen hun dagelijkse boodschappen in het winkelgebied 'De Gijsbrecht'. Maar ook voor hun andere aanschaffen, funshoppen en horeca kunnen ze op de Gijsbrecht terecht bij de meer dan 100 speciaalzaken. Dat aanbod trekt kopers en bezoekers uit de omliggende dorpen. Ondanks de verschillende bevolkingslagen die je op de Gijsbrecht ziet, heeft het merendeel van de bewoners van Hilversum Zuid meer dan modaal te besteden en hechten aan kwaliteit, variatie en service.
De winkels van De Gijsbrecht.
Zo'n 15% van de winkels richt zich op de dagelijkse boodschappen: bakkers, slagers, kruideniers, kaaszaken etc., 40-50% van de winkels presenteert mode, luxe, lifestyle en beauty. Daarnaast zijn er nog een aantal speciaalzaken: verf, kookwinkel, speelgoed enz. Plus een aantal horeca aanbieders. 10% van de winkels zijn ketens: AH, HEMA, Etos, Kruitvat, Blokker, Bruna. Dat betekent dat de overige 90% zelfstandige winkeliers zijn. Dat draagt zeer sterk bij aan het speciale karakter van het winkelgebied. Immers, de ondernemer staat zelf in de winkel, kent zijn klanten en hun wensen, adviseert vakkundig en legt de lat hoog qua service. Nieuw te openen winkels dienen aanvullend te zijn en passen bij het profiel van de Gijsbrecht. Dus hoogwaardige, kwalitatieve, servicegerichte ondernemingen waarbij de klant centraal staat.
De aantrekkingskracht van De Gijsbrecht zit in het winkelaanbod. Andere functies kunnen daaraan ondersteunend zijn, maar verzwakken het winkelgebied wanneer deze in aantal te groot worden. Het gaat om diverse functies. In de afgelopen periode is het aantal horecabedrijven van 8 toegenomen tot 11. De winkelstraat is tevreden met de kwaliteit van deze horeca, maar meer horeca doet afbreuk aan de kracht van het winkelgebied en de leefbaarheid van de buurtbewoners. Het opnemen van een maximumstelsel van maximaal 11 horeca-ondernemingen doet recht aan de leefbaarheid. Indien een horecaonderneming sluit dan dient gestreefd te worden naar een nieuwe horeca-onderneming die aansluit bij winkelopeningstijden, kwaliteit en uitstraling van het winkelgebied.
Voor kantoren (al dan niet met baliefunctie) wordt een maximum van 1 als wenselijk ervaren. Voor de dienstverlening met baliefunctie wordt het maximum van 12 hoofdgebouwen gehanteerd. Er is behoefte aan een grotere supermarkt, met de grote aanzuigende werking die daarvan uitgaat. Een locatie hiervoor is niet aan te wijzen.
De verkeers- en parkeersituatie in het winkelgenioed blijft ongewijzgd. De Gijsbrecht van Amstelstraat is een belangrijke lokale verkeersader. Het winkelgebied de Gijsbrecht is en blijft een 30-kilometerzone. Op de Gijsbrecht van Amstelstraat en de aanpalende straten geldt betaald parkeren.
De regelgeving, zoals opgenomen in het Besluit ruimtelijke ordening, biedt de gemeente de mogelijkheid tot het opstellen van bestemmingsplannen met een grote mate van flexibiliteit en globaliteit. Planvormen kunnen zodanig worden gekozen dat ingespeeld kan worden op zich wijzigende omstandigheden en op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen, zodat in veel gevallen het bestemmingsplan minder vaak behoeft te worden aangepast.
Het bestemmingsplan is een zogeheten paraplubestemmingsplan. Het voorliggende paraplubestemmingsplan voorziet in een eenduidige regel voor het maximumstelsel en vervangt de huidige regelingen in de diverse bestemmingsplannen (vandaar dus de term 'paraplu'). Het bestemmingsplan Bosdrift (vastgesteld 13 mei 2013) blijft voor al het overige onverminderd van kracht.
Een bestemmingsplan bestaat uit drie delen: de toelichting, de regels en een verbeelding. De verbeelding en de daarin aangewezen bestemmingen en regels vormen tezamen het juridische plan. De toelichting heeft geen rechtskracht. In de toelichting worden de achtergronden en beweegredenen aangegeven die hebben geleid tot de bestemmingen. De regels omvatten de omschrijvingen van de in het plan vervatte bestemmingen, waarbij per bestemming het doel wordt aangegeven. In deze paragraaf wordt ingegaan op de juridische opbouw van het plan. Aan de orde komen onder meer de opbouw van de regels, de relatie tussen regels en kaarten en de beschrijving van de in de regels vastgelegde bestemmingen.
Met behulp van kleuren, letteraanduidingen en/of arceringen zijn de verschillende gebieds- en functionele bestemmingen op de verbeelding weergegeven. De bestemmingsbegrenzingen volgen zoveel mogelijk geografische, topografische en/of kadastrale grenzen. Daar waar dat niet mogelijk bleek, is gekozen voor een meer praktische benadering. Bij de opzet van de verbeelding is aangesloten bij de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP2012). De verbeelding is opgesteld conform DURP (Digitaal Uitwisselbare Ruimtelijke Plannen).
De regels bevatten de juridische regeling voor het gebruik van de gronden, bepalingen over de toegelaten bebouwing en een regeling over het gebruik van bebouwing. De regels, die zijn onderverdeeld in paragrafen, worden hierna (indien nodig) toegelicht. Bij de opzet van de regels is aangesloten bij de SVBP2012 en de bepalingen van het Besluit ruimtelijke ordening. De artikelen bevatten bepalingen over de specifieke bestemmingen in het plan. De opbouw van deze artikelen is steeds gelijk, conform de eisen van de SVBP2012. Voor een nadere uitleg wordt verwezen naar de SVBP2021, te raadplegen via de website van het ministerie van IenM, onderdeel standaarden. Hier kan men terecht voor een uitgebreidere uitleg over dubbelbestemmingen, voorlopige bestemmingen en aanduidingen.
Voor de leesbaarheid en raadpleegbaarheid zijn de regels in hoofdstukken geplaatst. Daarbij is aangesloten bij de SVBP2012, te weten:
In dit artikel zijn bepalingen (begrippen) opgenomen welke in het algemeen spraakgebruik onvoldoende vastliggen en waarbij verschillen in interpretatie bij toepassing van de planregels mogelijk zijn. Ten opzichte van het bestemmingsplan Bosdrift worden twee begrippen toegevoegd. Deze begrippen bepalen de naamgeving en de officiele benamingvan dit bestemmingsplan.
Met een bestemming wordt tot uitdrukking gebracht welke gebruiksdoelen of functies, met het oog op een goede ruimtelijke ordening, zijn toegekend aan de in het plan begrepen gronden. Niet iedere functie leent zich voor een eigen bestemming. Dit hangt af van de ruimtelijke relevantie ofwel van de mate waarin de bewuste functie invloed heeft op zijn omgeving of daaraan eisen stelt. Behalve om functies, gaat het bij bestemmingen altijd om concreet ruimtegebruik of om fysiek aanwezige ruimtelijke objecten. De bestemmingsomschrijving vormt het eerste toetsingskader voor (bouw)initiatieven. Als een initiatief niet past in die omschrijving, moet deze worden beschouwd als zijnde strijdig met het bestemmingsplan.
Artikel 5 Gemengd - 1
In het vigerende bestemmingsplan 'Bosdrift 2013' zijn de gronden bestemd als 'Gemengd - 1' zonder maximumstelsel. Het voorliggende bestemmingsplan Kerngebied De Gijsbrecht regelt voor de gronden in het winkelgebied aan de Gijsbrecht van Amstelstraat het maximaal toegestaan gebruik voor de functies kantoren, dienstverlening en horeca. De visie ‘Visie winkelgebied De Gijsbrecht’ heeft bepaald dat in het winkelgebied zich ten hoogste 1 kantoor, al dan niet met baliefunctie kan vestigen. Het aantal ten behoeve van dienstverlening met baliefunctie is vastgesteld op ten hoogste 12 hoofdgebouwen. Voor horeca-ondernemingen, behorende tot ten hoogste categorie B is het aantal bepaald op ten hoogste 11 hoofdgebouwen. Ten aanzien van de functies wonen en detailhandel wijzigt er niets.
Bij de daarbij behorende voorzieningen moet in ieder geval gedacht worden aan:
Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels
In de regels van het bestemmingsplan wordt in de 'Slotregel' aangegeven op welke wijze de regels van het bestemmingsplan kunnen worden aangehaald. Deze regels worden aangehaald als de regels van het bestemmingsplan ´Kerngebied De Gijsbrecht´ van de gemeente Hilversum.
Bijlage bij Regels
Bijlage 1 Staat van Horeca-activiteiten
Als bijlage bij de regels is een 'Staat van Horeca-activiteiten' opgenomen. Hierin wordt onderscheidt gemaakt tussen de verschillende categorieën van horeca-activiteiten.
Met de Wet ruimtelijk ordening beschikt de gemeente over mogelijkheden voor kostenverhaal op particuliere ontwikkelaars in een plangebied. Zijn de kosten van de ontwikkeling niet op een andere manier verzekerd (bijvoorbeeld door het sluiten van overeenkomsten met grondeigenaren over de kosten van de ontwikkelign) dan kan de gemeente een exploitatieplan vaststellen, waarin die kosten worden benoemd. Het exploitatieplan loopt mee met de procedure van het bestemmingsplan.
Daarmee wordt een exploitatieplan mede een toetsingsgrond bij omgevingsvergunningen. De gemeenteraad kan evenwel bij vaststelling van het bestemmingsplan besluiten om géén exploitatieplan vast te stellen. Dat kan de raad alleen doen, indien de kosten dus op een andere wijze zijn verzekerd en er verder geen extra eisen aan locaties hoeven te worden gesteld.
Ten aanzien van dit bestemmingsplan
Voor dit bestemmingsplan is afgezien van een exploitatieplan, aangezien er geen sprake is van kostenverhaal. Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe bouwmogelijkheden mogelijk. Er is geen sprake van kosten zoals bedoeld in artikel 6.13 Wro tweede lid onder b en c (bouwrijp maken gronden, aanleg nutsvoorzieningen etc.). De raad hoeft dan ook geen exploitatieplan voor dit bestemmingsplan vast te stellen. De economische uitvoerbaarheid is niet in het geding.
Het ontwerp van het bestemmingsplan Kerngebied De Gijsbrecht met de hierbij behorende stukken heeft van vrijdag 29 april tot en met donderdag 9 juni 2016 (zes weken) ter visie gelegen in de Burgerleeskamer.
Gedurende de periode van ter visie ligging zijn er geen zienswijzen over het ontwerpbestemmingsplan naar voren gebracht. Het bestemmingsplan Kerngebied De Gijsbrecht is gereed voor vaststelling.
Na de vaststelling van het bestemmingsplan wordt dat besluit bekendgemaakt op de gebruikelijke manier (in de Gooi- en Eembode, op de internetpagina van de gemeente en op een landelijke pagina).
Gedurende 6 weken wordt het vastgestelde bestemmingsplan ter inzage gelegd. Binnen deze termijn is het instellen van beroep (door belanghebbenden) bij de ABRS mogelijk. Het bestemmingsplan treedt in principe in werking daags na die beroepstermijn. Dat is alleen anders als tijdens de termijn naast een beroepschrift tevens een verzoek om een voorlopige voorziening (soort kort geding) bij de Afdeling wordt ingediend. Gebeurt dat dan treedt het bestemmingsplan niet eerder in werking dan nadat over dat verzoek is beslist door de Raad van State.