direct naar inhoud van 3.3 Verkeer
Plan: Kerkelanden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.12bp00kerkelanden-va01

3.3 Verkeer

3.3.1 Autoverkeer

In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). Door de categorisering te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe. In het plangebied zijn alle doorgaande wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op gebiedsontsluitingswegen wordt, in het belang van het functioneren van de stad als geheel, aan de stroomfunctie van het verkeer een hoger belang toegekend dan aan de verblijfsfunctie. Gelijkvloerse kruispunten maken een uitwisseling van verkeer met wegen van een lagere orde mogelijk. De maximum snelheid op deze wegen is 50 km/u. De gebiedsontsluitingswegen vormen ook de hoofdroutes voor nood- en hulpdiensten. De interne wegen in de wijken van het plangebied hebben een verblijfsdoel. Deze wegen hebben als hoofdfunctie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De verblijfsfunctie staat centraal en de verkeersbelasting is beperkt. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/u.

3.3.1.1 Integrale Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. (IBP)

De huidige infrastructuur van Hilversum was bij het opstellen van het IBP niet (meer) toegerust op de bestaande mobiliteit en de toekomstige groei daarvan. Verkeersmodellen laten zien dat (zonder het nemen van maatregelen) de huidige situatie zou verslechteren, zodat zowel de bereikbaarheid van belangrijke bestemmingen zoals het Media Park als de leefbaarheid langs routes en aanpalende wijken onacceptabel wordt.

Het doel van het IBP was te komen tot een uitgebalanceerd pakket verkeersmaatregelen waarmee op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo optimaal mogelijk) doorstroming van het verkeer kan worden behaald. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid in de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket zoals voorgesteld in het IBP richt zich niet alleen op de bereikbaarheid per auto, maar verbetert ook de mogelijkheden voor openbaar vervoer en fiets. In het IBP staan geen projecten op de planning gelegen binnen onderhavig bestemmingsplan. De aanleg van de rotonde op de kruising Diependaalselaan, Zeverijnstraat en Kerkelandenlaan is reeds voltooid en is opgenomen in onderhavig bestemmingsplan.

3.3.2 Parkeren

Binnen het plangebied zijn verschillende vormen van parkeren aanwezig. Zo zijn er in het grootste deel van het plangebied vormen van langsparkeren en parkeergelegenheid op eigen terrein aanwezig. Op enkele delen van het plangebied zijn garageboxen aanwezig. Daarnaast kennen de flats aan de Kapittelweg en Bonifaciuslaan een parkeergarage.

3.3.3 Openbaar vervoer

Door het plangebied loopt één openbaar vervoersroute, namelijk lijn 1. Deze lijn loopt vanaf het station Hilversum door de stad naar Kerkelanden via de Kloosterlaan en de Kerkelandenlaan weer terug naar het station.

3.3.4 Langzaam verkeer

Fietser

Naast het autoverkeer geeft het plangebied volop ruimte voor het gebruik van de fiets. De doorgaande wegen (Vreelandseweg, Kerkelandenlaan en Diependaalselaan) kennen een vrijliggend fietspad, waardoor op deze drukke wegen geen of nauwelijks conflicten kunnen ontstaan met het overige verkeer. De overige wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen, waarop gemengd verkeer plaatsvindt.

Voetganger

Voor voetgangers zijn geen bijzondere voorzieningen getroffen. Voetgangers kunnen gebruik maken van de aanwezige trottoirs.