Plan: | Over ´t Spoor |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.07bp00overtspoor-oh01 |
In het verkeersplan ´Plan Wegen/Verder met Wegen´ is het Hilversumse wegennet verdeeld in verkeersstraten (gebiedsontsluitingswegen; 50 km/uur) en woonstraten (erftoegangswegen; 30 km/uur). Alle verkeersstraten vormen een systeem van een centrumring, een buitencircuit en radialen die de centrumring en het buitencircuit verbinden.
De de Johannes Geradtsweg, de Larenseweg/Noorderweg en de Simon Stevinweg zijn reeds ingericht als verkeersstraat door middel van een 50 km/uur rijbaan met vrijliggende of aanliggende veilige fietsvoorzieningen. De overige wegen zijn ingericht als woonstraat.
Sinds 2001 wordt het parkeren in alle wijken rondom het centrum gereguleerd door middel van het systeem van fiscaal betaald parkeren gecombineerd met vergunninghoudersparkeren.
Parkeren wordt bij ontwikkelingslocaties in Hilversum standaard gekoppeld aan het eigen terrein. Binnen de industriële typologie is wel ruimte voor incidenteel parkeren op de grotere groenvlakken. Het zou kunnen gaan om laden en lossen en eventueel gastparkeren. Om illegaal parkeren op de gras- en verhardingsvlakken tegen te gaan worden inrichtingsmaatregelen genomen. De herinrichting van de Larenseweg is deels gericht op het realiseren van extra parkeerplaatsen.
Door het plangebied lopen verschillende busroutes (lijn 1, 2, 136 en 137). Het treinstation Hilversum en het busstation grenzen aan het plangebied. De busremise is gelegen aan de Larenseweg.
Het plangebied wordt door middel van een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor en stationsgebouw door dichter bij het centrum gebracht. De `grote` spoorwegovergang bij het spoor zal na realisatie van de fietstunnel in zijn geheel verdwijnen en daarmee ook de lange wachttijden voor de spoorbomen. Alternatief voor de gesloten ´grote´ spoorbomen zijn de 225 meter noordelijke gelegen ´kleine´ spoorbomen of de 300 meter zuidelijk gelegen ´prinses Beatrixtunnel´. De verkeersstraten zijn voorzien van vrij- of aanliggende fietsvoorzieningen en voetpaden.