Plan: | Bestemmingsplan Noord |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.06bp00noord-oh01 |
Over het voorontwerpbestemmingsplan is overeenkomstig de gemeentelijke inspraakverordening gelegenheid tot inspraak geboden. Op 10 oktober 2007 heeft een inspraak/informatie middag/avond plaatsgevonden in het Vierkerkenhuis te Hilversum. Ook is uitvoerig in de huis-aan-huis blad over het voorontwerp geïnformeerd en is een uitgebreide weergave van het voorontwerpbestemmingsplan Noord op de gemeentelijke website geplaatst.
Het voorontwerpbestemmingsplan Noord heeft daarnaast vanaf 21 september 2007 gedurende zes weken ter inzage gelegen met de gelegenheid tot indiening van reacties. Daarvan is door een aantal personen (c.q. rechtspersonen) gebruik gemaakt. De reacties en de gemeentelijke beantwoording daarop zijn in Bijlage 5 Inspraakreacties bij deze toelichting opgenomen. Voor zover er wijzigingen uit de reacties voortvloeien, zijn deze in het bestemmingsplan verwerkt.
Het gemeentebestuur overlegt bij de voorbereiding van een bestemmingsplan met betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Ook andere instanties kunnen bij het vooroverleg worden betrokken.
Het voorontwerpbestemmingsplan Noord is aan diverse instanties toegezonden. Het betrof:
De ingekomen reacties zijn in Bijlage 6 Overlegreacties bij deze toelichting opgenomen. De gemeentelijke reactie volgt hieronder.
Ad 1. Gewest Gooi en Vechtstreek
Geen reactie.
Ad 2. Gemeente Bussum
Geen opmerkingen ten aanzien van het voorontwerpbestemmingsplan Noord.
Reactie gemeente
Deze opmerking wordt voor kennisgeving aangenomen.
Ad 3. VROM inspectie regio Noord-West
Reactie gemeente
Alle bijlagen behorende bij het luchtonderzoek worden opgenomen in de bijlage van het bestemmingsplan. Daarnaast is het luchtkwaliteitsonderzoek geactualiseerd en daarbij wordt aangesloten bij de laatste regelgeving.
Reactie gemeente
Er is inmiddels een watertoets gedaan door de waterbeheerder (waternet). Het advies zal als Bijlage 2 Watertoets worden opgenomen in het bestemmingsplan. Daarnaast is de waterparagraaf waar nodig aangepast.
Reactie gemeente
Het akoestisch onderzoek is geactualiseerd op basis van de Wet geluidhinder.
Reactie gemeente
In feite betreft het hier retentiebassin voor regenwater en maakt als zodanig deel uit van het regenwaterrioleringsstelsel. Volgens de Keur van het Hoogheemraadschap heeft de bedoelde vijver de kwalificatie “primaire watergang”. Waarschijnlijk zal zijn bedoeld: “primair water”, omdat de vijver een belangrijke rol speelt in de hemelwateraanvoer, -afvoer en -berging. De doorstroomprofielen zijn derhalve gekoppeld aan het gebruik als rioleringstechnisch werk. De regeling hiervan valt buiten de scope van het bestemmingsplan.
Ad 4. Rijkswaterstaat
Geen reactie.
Ad 5. Ministerie LNV
Geen reactie.
Ad 6. Ministerie van Economische Zaken
Geen reactie.
Ad 7. Provincie Noord-Holland
Reactie gemeente
Het woningbestand neemt met netto 150 woningen toe. In de oorspronkelijke plannen was er sprake van een toename van 250 woningen, nadien zijn een aantal plannen aangepast in die zin dat er minder woningen gebouwd zullen gaan worden. Bij het onderzoek naar de externe veiligheid is nog gerekend met het `oude` aantal van 250 woningen. Minder woningen toevoegen in het plangebied levert in ieder geval geen slechter beeld op in het kader van exterene veiligheid.
Reactie gemeente
Het verzoek zal worden gehonoreerd. De actualisatie van de paragraaf luchtkwaliteit in het bestemmingsplan Hilversum-Noord is uitgevoerd. Vanwege de inwerkingtreding van de Wet luchtkwaliteit is de beoordelingswijze gewijzigd. Omdat het ontwerpbestemmingsplan nog niet is vastgesteld, valt het bestemmingsplan onder het regime van de Wet luchtkwaliteit. Onderzoek naar de luchtkwaliteit is geactualiseerd.
Reactie gemeente
Een overzicht van de ligging van de diverse deelgebieden is opgenomen in de legenda van de plankaart.
Ad 8. Rijksdienst voor de Monumentenzorg
Geen reactie.
Ad 9. Connexxion
Op bladzijde 65 wordt in paragraaf 11.2 een beschrijving van het openbaar vervoer in de wijk Noord gegeven. Deze is echter onjuist. Het plangebied wordt alleen aangedaan door stadsbuslijn 2 die een lus rijdt in de wijk.
Reactie gemeente
De toelichting is aangepast.
Ad 10. GAD
Geen reactie.
Ad 11. GNR
Geen reactie.
Ad 12. Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gooiland
Geen reactie.
Ad 13. KPN Telecom Rayon Midden
Geen reactie.
Ad 14. KPN Telecom
KPN geeft aan dat er wel straalpaden lopen over het bestemmingsplangebied maar dat de maximale bouwhoogte in het bestemmingsplan 20 meter bedraagt en voor het gebied een maximale bouwhoogte van 80 meter geldt voor de straalpaden.
Reactie gemeente
Deze opmerking wordt voor kennisgeving aangenomen.
Ad 15. LNO-UTN, afdeling Straalpaden
Geen reactie.
Ad 16. Nederlandse Gasunie
Gasunie heeft aangegeven dat er in het bestemmingsplangebied geen leidingen of stations aanwezig zijn.
Reactie gemeente
Deze opmerking wordt voor kennisgeving aangenomen.
Ad 17. NUON Regio Noord-Holland
Geen reactie.
Ad 18. Hydron Midden Nederland N.V.
Geen reactie.
Ad 19. Provinciaal Waterleiding Bedrijf
Geen reactie.
Ad 20. Waternet
Reactie gemeente
Het Waterbeheersplan van AGV kent geen rechtstreekse werking. Deze zou neergelegd moeten zijn in Keur en de daarbij behorende uitvoeringsrichtlijnen (hier: “lozen regen- grond- en leidingwater”). Echter het afkoppelen van regenwater is niet dwingend voorgeschreven. Dat is ook niet het geval in het streekplan Noord-Holland zuid dat op zijn beurt weer verwijst naar het Provinciaal Waterplan.
Er is dus geen reden om in dit bestemmingsplan het streekplan te volgen nu in een aparte uitwerking (het provinciale Waterplan) is voorzien. De nieuwe Waterwet geeft gemeenten wel de mogelijkheid om voor een regeling via het bestemmingsplan te kiezen of dat te doen via het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) zoals dat door de Wet Milieubeheer dwingend is voorgeschreven. Afkoppelen is in het GRP Hilversum als uitgangspunt gekozen.
Nu het beleid al binnen gemeentelijk beleid is vastgelegd (GRP) en er verder geen juridische planologische mogelijkheden bestaan kan niet aan dit verzoek tegemoet worden gekomen. Zie ook het antwoord op vraag 5.
Reactie gemeente
Wat bekend is over de bouwlocaties is opgenomen in het bestemmingsplan. Voor sommige bouwlocaties zijn al concrete bouwplannen bekend. Daarvoor is een directe bestemming opgenomen. Waar een hoofdgebouw mag komen is via een bouwvlak aangegeven. Daarnaast is aangegeven hoeveel m2 er aan bijgebouwen en aan- of uitbouwen mag komen. Bij de ontwikkelingslocaties waar nog geen directe bestemming kan worden opgenomen omdat de bouwplannen simpelweg nog niet concreet genoeg zijn, is in de uit te werken bestemming een bebouwingspercentage genoemd. Daaruit blijkt hoeveel vierkante meter bebouwing er mag komen.
Reactie gemeente
Het is niet mogelijk toekomstige plannen op voorhand te regelen in het bestemmingsplan. Wel voorziet het bestemmingsplan nu al in infiltratieplekken (zie vraag 5) en een hemelwaterafvoersysteem dat infiltreert in het eerste watervoerende pakket dat onder de bebouwde kom van Hilversum ligt. In de waterparagraaf zal de betreffende zin over “alleen hemelwater van dakoppervlakken” worden genuanceerd. Echter, ook dit aspect wordt geregeld in het GRP.
Reactie gemeente
In het plan zijn locaties aangewezen voor infiltratie van wateroverschot. Derhalve is een regeling in dit bestemmingsplan niet noodzakelijk. In het bestemmingsplan zijn de groenstroken rondom de Berlagevijver reeds mede aangemerkt voor waterinfiltratie en waterberging (zie tevens antwoord op vraag 5).
Reactie gemeente
Aan de bestemmingsomschrijving van Tuin is de functie waterberging en waterinfiltratie toegevoegd.
Reactie gemeente
Dit advies wordt meegenomen bij de uitwerking van bouwplannen maar valt niet te regelen in het bestemmingsplan. Het wateradvies van Waternet wordt letterlijk (Waternet, Bestemmingsplan Hilversum noord voorontwerp, 9 november 2007, kenmerk 2007.025587) opgenomen in de bijlagen van het bestemmingsplan.
Reactie gemeente
Hieraan wordt momenteel gewerkt (Actieplan Diffuse Bronnen, uitvloeisel Wvo-vergunning voor rioolstelsel). Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit Actieplan opgenomen in het GRP. Derhalve is een regeling in dit bestemmingsplan niet noodzakelijk.
Reactie gemeente
Idem als antwoord op vraag 6.
Ad 21. Stichting Gooisch Natuurreservaat
Reactie gemeente
Het verzoek wordt gehonoreerd. De gronden van GNR krijgen de bestemming Natuur. Tevens hebben de gronden die betrekking hebben op het aardkunidg monument een extra bescherming meegekregen middels de dubbelbestemming Waarde - Geomorfologie.
Reactie gemeente
Het verzoek wordt gehonoreerd. Het is van belang dat er voor een en het zelfde natuurgebied dezelfde regels gelden. Er zal een aanlegvergunningstelsel worden opgenomen, zoals hieronder is aangegeven.
12.3 Aanlegvergunning
12.3.1. Verboden werkzaamheden
Het is verboden zonder of in afwijking van een schriftelijke vergunning van burgemeester en wethouders (aanlegvergunning) de volgende werken, geen bouwwerken zijnde en werkzaamheden uit te voeren:
12.3.2. Toegestane werkzaamheden
Het in het vorige lid vervatte verbod is niet van toepassing op werken of werkzaamheden welke:
Ad 22. STRO
Geen reactie.
Ad 23. Regionale brandweer
Reactie gemeente
Voor het ontwerpbestemmingsplan is door Oranjewoud het onderzoek "Bestemmingsplan 'Hilversum Noord' 2009 Onderzoek Externe veiligheid Update, projectnr. 19706, revisie 02, april 2009" geactualiseerd. In de vernieuwde rapportage van het bureau Oranjewoud is bij de berekeningen uitgegaan van de geprognosticeerde vervoersstromen over het jaar 2007. In de huidige situatie het groepsrisico fors overschreden. Dit ligt ook geheel in de lijn der verwachting. Er is immers sprake van een gegroeide situatie waarbij zowel de vervoersstromen zijn gegroeid evenals de woningbouw na WO II.
Het invoeren van veiligheidsberekeningen op enig moment in de tijd zonder dat hiervoor wettelijke grondslagen en saneringsregelingen bestaan, leidt er toe dat de huidige bebouwing geaccepteerd moet worden. Dit impliceert tevens dat toenamen van de vervoersstromen en de mogelijke uitwerking daarvan niet kan worden afgewenteld op de zittende bevolking. De gemeente is daarvan geen probleemhouder maar het Rijk.
Daarnaast doen zich implicaties voor ten aanzien van het voorkomen en bestrijden van ongevallen met LPG. Ten eerste is dat de zelfredzaamheid niet kan worden vergroot dan wel worden afgedwongen er is immers sprake van een bestaande situatie. Ook de aanrijroutes, en -tijden voor de hulpverleningsdiensten kunnen geen onderdeel vormen van het bestemmingsplan. Het wegbestemmen van de woningbouw is geen optie. Daarnaast geldt nog steeds het gegeven dat er altijd sprake zal zijn van overgangsrecht. Mocht hieruit een knelpunt ontstaan dan zal het Rijk zich hiervan rekenschap dienen geven en oplossingen moeten aandragen. Daarbij zullen bronmaatregelen aan het spoor voor de hand liggend zijn. Wel kan met het transport rekening worden gehouden in het kader van de rampenbestrijding (rampenplan) en het voor alle gemeenten sinds 1-8-2008 verplicht zijnde Integraal Veiligheidsplan (Gemeentewet).
Bij herstructurering (die gevolg is van verouderde bebouwing) kan maatwerksgewijze aandacht worden besteed aan de veiligheid van de vervangende nieuwbouw.