Plan: | Bestemmingsplan Media Park |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.05bp00mediapark-oh01 |
In paragraaf 3.9 is uiteengezet dat voor het Media Park een veiligheidsconvenant is gesloten tussen politie, brandweer en de grote eigenaren van het Media Park. In het verlengde daarvan is ook een calamiteitenplan opgesteld, waarbij rekening is gehouden met de beoogde uitbreiding van het Media Park.
Ook de fysieke veiligheid in de toekomstige situatie krijgt de nodige aandacht. De te treffen maatregelen zijn gericht op het verbeteren van de bestaande voorzieningen op dat punt, zoals hekken, hagen en de waterpartijen die een afscheiding vormen tussen het Media Park en de omgeving (met name het niet toegankelijke gedeelte).
Zoals is aangegeven in paragraaf 3.9, vindt in het plangebied over het spoor transport van gevaarlijke stoffen plaats. Omdat de beoogde ontwikkeling van het Media Park een toename van activiteiten met zich brengen, heeft dit gevolgen voor de externe veiligheid.
Autonome ontwikkeling
In onderstaande tabel is de marktverwachting voor het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor in Hilversum in 2020 weergegeven.
Tabel: Aantal transporten van gevaarlijke stoffen over spoor traject Amsterdam - Hilversum, 2020
Stofcategorie | Omschrijving | Aantal transporten | Type trein |
A.... | Brandbare gassen | 2600 | SKW druk bont |
B2 | Giftige gassen | 180 | SKW druk bont |
B3 | Zeer giftige gassen | 200 | SKW druk blok |
C3 | Zeer brandbare vloeistoffen | 1120 | SKW vloeistof |
D3 | Giftige vloeistoffen | 180 | SKW zeer giftige vloeistof |
D4 | Zeer giftige vloeistoffen | 100 | SKW zeer giftige vloeistof |
Beoordeling externe veiligheid
Om de effecten van de ontwikkelingen op het Media Park in kaart te brengen, zijn twee situaties onderzocht. In de eerste plaats is de toekomstige ruimtelijke situatie in combinatie met het huidige vervoer in beeld gebracht. Daarnaast is de toekomstige ruimtelijke situatie met het toekomstige vervoer in de beschouwingen betrokken.
Toekomstige ruimtelijke situatie en huidig vervoer
In deze situatie ondergaat het plaatsgebonden risico (PR) geen wijziging, omdat de mate van het vervoer niet verandert. Het PR wordt immers bepaald door de vervoersintensiteit.
Na realisatie van de nieuwe gebouwen neemt het groepsrisico (GR) ten opzichte van de huidige situatie licht toe.
Uitgaande van de toekomstige transporten en de toekomstige bebouwing is geen PR 10-6 contour gevonden. Op basis hiervan kan worden geconcludeerd dat hieruit voor de ruimtelijke ontwikkelingen
op het Media Park geen beperkingen voortvloeien.
Toekomstige ruimtelijke situatie en toekomstig vervoer
Realisatie van de in het plan voorziene bebouwing zal -met inachtneming van het toekomstig vervoer van gevaarlijke stoffen- leiden tot een grotere overschrijding van de oriëntatiewaarde en daarmee van een toename van het GR.
Uitgaande van de toekomstige transporten en de toekomstige bebouwing is er geen PR 10-6 contour te verwachten. Gelet daarop vloeien hieruit voor de ruimtelijke ontwikkelingen op het Media Park geen beperkingen voort.
Conclusie
Het bestemmingsplan Media Park voorziet in het toevoegen van bebouwing op open gedeelten en in vervanging van bestaande bebouwing door grotere gebouwen. Dit leidt tot een aanmerkelijke toename van het aantal personen in het gebied.
Plaatsgebonden risico (PR)
De norm voor het PR blijkt in geen enkele situatie te worden overschreden, er is geen PR10-6 contour gevonden. Gelet daarop vloeien uit het PR voor de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen geen beperkingen voort.
Groepsrisico (GR)
Zowel in de huidige situatie als na realisering van de plannen is er sprake van een overschrijding van de oriëntatiewaarde van het GR. De verwachte ontwikkelingen van het vervoer in 2020 hebben een aanmerkelijke stijging van het GR tot gevolg. De grootste toename wordt veroorzaakt door de verwachte groei in het vervoer per spoor, voor met name brandbare gassen. De uitbreidingsplannen voor het plangebied gaan gepaard met een kleine verhoging ten opzichte van bedoelde stijging door toedoen van de verwachte toename van de vervoersintensiteit voor het spoor.
Door het treffen van maatregelen kan het GR worden beperkt, waarbij valt te denken aan:
Bij de totstandkoming van een bestemmingsplan is de gemeente verplicht om expliciet aan te geven, hoe de diverse veiligheidsaspecten zijn beoordeeld en het nemen van eventuele maatregelen is afgewogen. Dit is gebeurd. Een uitgebreide beschrijving hiervan is opgenomen in bijlage 3. In deze paragraaf wordt volstaan met de gemeentelijke 'verantwoording' van de risico's die, in relatie met de beoogde uitbreiding van het Media Park, samenhangen met de externe veiligheid.
In het kader van bedoelde verantwoording is het volgende overwogen:
Het gemeentebestuur van Hilversum is gekend in de risico's en onderschrijft het belang van het treffen van de bovengenoemde risico- en effectreducerende maatregelen. Het bestuur is zich bewust van de resterende risico's, maar acht deze voor de bevolking verantwoord, mede gezien in het licht van nut en noodzaak van het realiseren van het bestemmingsplan.
Vanwege de aanwezigheid van risicoreducerende omstandigheden (infrastructuur) en de mogelijkheid tot het treffen van effectgerichte maatregelen, is de gemeente van mening dat, ondanks de toename van het groepsrisico en een overschrijding van de oriëntatiewaarde, de voorziene ontwikkelingen in het plangebied toelaatbaar zijn, dit onder de volgende voorwaarden:
Blusvoorzieningen ten behoeve van de externe veiligheid
Het is nodig dat op het gebied van externe veiligheid maatregelen worden genomen, onder meer op het punt van bluswatervoorzieningen, opstelplaatsen, aanrijroutes, vluchtroutes en gebouwontwerpen. Dergelijke maatregelen, zoals het voorzien in bluswater, vijvers en bluswaterriolen, zijn binnen het plangebied vormgegeven.
Een doeltreffende bluswatervoorzieningen voor het bestrijden van spoorincidenten dient te voldoen aan bepaalde eisen. Voor het voorkomen van een warme BLEVE (Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion, maatgevend scenario) is een watervoorziening nodig met een capaciteit van minimaal 360 m³/uur gedurende vier uur. Daarbij dient het bluswater snel beschikbaar te zijn. De waterleiding kan slechts een fractie van de vereiste capaciteit leveren en biedt daarom geen soelaas.
De bluswatervoorziening dient in de directe omgeving van het spoor beschikbaar te zijn, omdat aanvoer van bluswater over een afstand van meer dan 160 meter ten koste gaat van snelheid en capaciteit. Bij het aanleggen van een adequate bluswatervoorziening valt te denken aan de volgende (combinaties van) mogelijkheden:
De bereikbaarheid van de incidentlocatie en de directe omgeving ervan moet zijn gegarandeerd, waarbij rekening moet worden gehouden met vluchtende mensen. Daarnaast is het nodig dat de bluswatervoorzieningen goed bereikbaar zijn. Kortom, er dienen garanties te zijn voor zowel de toegankelijkheid van het gebied als de opstelplaatsen voor de hulpdiensten.