direct naar inhoud van 4.3 Gemeente
Plan: Bestemmingsplan Media Park
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.05bp00mediapark-oh01

4.3 Gemeente

Toekomstvisie Hilversum 2015

De Toekomstvisie Hilversum 2015 (vastgesteld in november 1999) geeft onder meer een beeld van de rol van de multimedia stad Hilversum. De vaststelling ven de visie ging gepaard met het aanvaarden van een motie over het handhaven en versterken van de bereikbaarheid van Hilversum als integraal onderdeel van de Toekomstvisie Hilversum 2015. Hilversum wordt gezien als het centrum van de multimedia-industrie van Nederland. In totaal werken er in de gemeente ongeveer 15.000 mensen in de multi-mediasector. Aanvankelijk was Hilversum de radiostad als gevolg van de aanwezigheid van de seintoestellenfabriek van Philips. De komst van de televisie zorgde ervoor dat naast de radio de audiovisuele industrie een belangrijke bedrijfstak werd. In de jaren '90 zorgde de groei van de informatietechnologie en de telecommunicatie tot een nieuwe fase, waarbij in samenhang met de radio- en audiovisuele industrie een multimedia-industrie ontstond.

De multimedia-industrie vormt, naast de dienstverlening en het topsegment van de kantorenmarkt en de lichte industriële en verzorgende bedrijvigheid met lokale en regionale binding, de belangrijkste bedrijfssector. Tevens beschikt Hilversum over belangrijke kennis- en opleidingsinstituten, zoals de Media Academie en de Faculteit Kunst, Media en Technologie van de Hoge School voor de Kunsten Utrecht. Ook beschikt Hilversum over een nieuw bedrijvenpark (Arenapark), met hierin een verzameling van kantoren, ICT-bedrijven, telecom- en sport- en recreatiebedrijven.

Hoofduitgangspunt van de visie is het behouden en waar mogelijk versterken van bestaande kwaliteiten. Dit mondt uit in vijf beleidsdoelstellingen met daarbij behorende sleutelprojecten die dat moeten bewerkstelligen. Die beleidsdoelstellingen zijn:

  • 1. Het handhaven en versterken van de positie van Hilversum als centrumgemeente
  • 2. Het handhaven en versterken van Hilversum als woongemeente
  • 3. Het handhaven en versterken van Hilversum als werkgemeente en multimedia stad
  • 4. Het handhaven en versterken van de bereikbaarheid van Hilversum
  • 5. Het handhaven en versterken van de hoogwaardige stedenbouwkundige, architectonische en landschappelijke kwaliteiten van Hilversum.

Economische Visie 2007-2020

Op 9 mei 2007 heeft de gemeenteraad van Hilversum de economische visie `Kenniscentrum Hilversum` vastgesteld. Samen met bedrijven, bewoners, de regio Gooi- en Vechtstreek en andere gemeenten uit de Noordvleugel, wenst Hilversum de economische ontwikkeling te stimuleren en te begeleiden. In de komende jaren biedt Hilversum met name de multimedia, de zorg en het toerisme ruimte om zich verder te ontwikkelen. Deze sectoren en hun schone werkgelegenheid passen goed bij het karakter en de fysieke eigenschappen van de stad en zijn daarom speerpunten van het economisch beleid. Bovendien kunnen zij elkaar versterken. De multimedia is en blijft de belangrijkste economische sector van Hilversum. De sector bevat enkele zeer grote bedrijven (zoals omroepen), maar ook vele zelfstandige ondernemers zonder personeel. Daarnaast is in Hilversum de HKU/KMT gevestigd: een Europees topinstituut op het gebied van kunst, media en technologie. Deze krachtige multimediasector is ook de motor voor verdere versterking van de innovatie in de gemeente en de regio.

Niet alleen de traditionele media maar ook de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van multi- en crossmedia dienen in Hilversum een plaats te krijgen. Om de ontwikkeling van de multimediasector in Hilversum te faciliteren, is het zaak dat het Media Park de komende jaren wordt getransformeerd en uitgebreid tot een modern, hoogwaardig terrein voor multimediabedrijven.

De economische visie richt zich (dus) ook op toerisme en recreatie. In het kader van de visie en de uitwerkingen daarvan is gebleken dat Hilversum een groot aandeel heeft in de totale hotelcapaciteit in de Gooi- en Vechtstreek, maar dat in verhouding met het aantal inwoners het aantal hotelbedden juist gering is. Doestelling van het gemeentelijke én regionale beleid is om de toeristische bestedingen in zowel Hilversum als in de regio fors te laten groeien. In regionaal verband is het doel gesteld op een groei van 6% á 10% per jaar. Dat kan door verbindingen aan te gaan met andere sectoren als zorg en media.

Multimedia landt

De gemeenteraad van Hilversum heeft op 15 maart 2006 de gemeentelijke visie ´Multimedia Landt` vastgesteld. In die visie wordt de multimedia sector gedefinieerd als de sector die producten en diensten levert op het gebied van beeld, geluid en data met gebruikmaking van radio, televisie, internet, mobiel, print en events in cross sectoraal verband. Hilversum heeft de mogelijkheden en de kansen om zich te ontwikkelen tot het kristallisatiepunt van de multimedia-industrie in Nederland en daar buiten. Door de aanwezigheid van in eerste instantie de publieke omroepen en later de commerciële omroepen vindt de productie van content al decennia lang in Hilversum plaats. Deze aanwezigheid biedt een stimulans en afzetmarkt voor nieuwe ideeën en producten. Er zijn echter bedreigingen binnen de traditionele AV-media. In de eerste plaats zijn dit de negatieve financiële ontwikkelingen binnen de publieke omroepen. Ten tweede zijn de ontwikkelingen op het gebied van de integratie van televisie en computer en de mogelijkheden die dat biedt, onzekerheden voor zowel de commerciële als publieke omroepen.

Toch zijn er door de sterke aanwezigheid van de content productie en distributie veel kansen voor een sterke toekomst voor de multimedia sector in de gemeente Hilversum. De aanwezigheid van creativiteit met bijbehorende productie biedt veel mogelijkheden. Op dit moment zien we nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan met als doel de ontwikkeling van kansrijke en innovatieve producten en diensten door een cross sectorale aanpak, waar ook voor de omroepen kansen liggen.

In Hilversum komen ideeën en productie samen, waardoor er voor de aanwezige industrie mogelijkheden worden geboden voor ontwikkelingen op het gebied van de multimedia industrie en Hilversum het kristallisatiepunt hiervan te maken. De gemeente zal hierbij een faciliterende, stimulerende en regisserende rol spelen.

Infraplanning 2000-2010

De uit het verkeersplan voortvloeiende infrastructurele projecten zijn geïntegreerd met overeenkomstige projecten, gerelateerd aan ontwikkelingen van gebieden zoals het Media Park, in de Infraplanning 2000-2010. Deze planning, waarin de fasering en financiering van de projecten is opgenomen, is in 2001 vastgesteld. In deze planning is onder andere de nieuwe aansluiting van het Media Park op de Sumatralaan/Mies Bouwman Boulevard opgenomen en verbetering van de aansluiting van het Media Park aan de noordzijde.

Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (7 december 2005)

De huidige infrastructuur van Hilversum was niet (meer) toegerust op de bestaande mobiliteit en de toekomstige groei (zie hoofdstuk 5) daarvan. Verkeersmodellen lieten zien dat (zonder het nemen van maatregelen) de huidige situatie zal verslechteren, zodat zowel de bereikbaarheid van belangrijke bestemmingen als het Media Park, als de leefbaarheid langs de routes en aanpalende wijken onacceptabel wordt.

Na een lange periode van overleg, onderzoek etc. is op 7 december 2005 het Integraal Bereikbaarheidsplan (IBP) vastgesteld. Het doel van het IBP is te komen tot een zodanig uitgebalanceerd pakket van maatregelen, dat op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo goed mogelijke) doorstroming van het verkeer kan worden bereikt. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid van de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket zoals voorgesteld in het IBP, beperkt zich niet tot de bereikbaarheid per auto, maar is ook gericht op het verbeteren van de mogelijkheden voor openbaar vervoer en fiets.

Stedenbouwkundig Programma van Eisen Media Park (SPvE 4 oktober 2006)

In opdracht van TCN, de NOS en de gemeente Hilversum heeft het stedenbouwkundig adviesbureau KCAP het Stedenbouwkundig Programma van Eisen Media Park (SPvE) opgesteld. In het rapport wordt richting gegeven aan de gewenste uitbreidingsopgave en worden inrichtingsschetsen gepresenteerd van de beoogde situatie na uitbreiding van het Media Park.

In het SPvE wordt de ontsluiting van het plangebied als centraal te verbeteren uitgangspunt voor het Media Park gezien. Vervolgens is ingezoomd op de voorgestane aanzichten van het Media Park vanuit diverse richtingen. In de visie wordt per deelgebied in stedenbouwkundig opzicht een vernieuwde presentatie van het gebied gegeven. Hierbij wordt uitvoerig ingegaan op de mogelijkheden van intensief ruimtegebruik. Voor de toegankelijkheid van het totale gebied is een verbeteringsplan opgenomen, inclusief een overzicht van de parkeervoorzieningen.

In hoofdstuk 5 wordt het SPvE verder toegelicht.

Monumenten van zorg tot kans (30 oktober 2007)

Om monumenten voor de lange termijn te behouden en te behoeden voor verval en aantasting, is beleid op gemeentelijk niveau noodzakelijk. Dit beleid is recent verwoord in de nota `Van zorg tot kans, Hilversums erfgoed bron van dynamiek'. In de nota wordt aangegeven dat Hilversum streeft naar een gemeentelijk dekkend beleid voor cultuurhistorie, van bestemmingsplan tot objectniveau. In de nota worden criteria voor monumenten benoemd; bovendien geeft de nota een aanzet tot het project 'Aanwijzingen gemeentelijke monumenten'.

Het uitgangspunt van het Hilversumse monumentenbeleid is: 'gebruik is sleutel tot behoud'. Volgens de Monumentenverordening 2001 dient rekening te worden gehouden met het gebruik. In deze verordening staan de regels over onder andere de aanwijzing en de monumentenvergunning die gelden voor de gemeentelijke monumenten. Voor Rijksmonumenten geldt de Monumentenwet 1988.

In Hilversum is het inmiddels gemeengoed dat bij gebiedsontwikkelingen de cultuurhistorie in een vroeg stadium wordt meegewogen. Ook in dit bestemmingsplan wordt rekening gehouden met de cultuurhistorische waarden. Door het afstemmen van ontwikkelingsmogelijkheden op de te behouden structuren en gebouwen wordt bereikt dat de ontwikkelingen komen te liggen in het verlengde van behoud van de benoemde cultuurhistorische waarden.

Gemeentelijk Waterbeleid

Afvalwater

De gemeente draagt zorg voor de inzameling van afvalwater. Een aansluiting op het gemeentelijk rioolstelsel dient altijd in overleg met en/of uitgevoerd door de gemeente plaats te vinden.

Regenwater

De landelijke wet- en regelgeving hanteert bij nieuwe ontwikkelingen het uitgangspunt dat de perceelseigenaar het hemelwater zoveel mogelijk zelf moet verwerken (bergen/infiltreren). De gemeente bepaalt in welke situaties de perceelseigenaar het regenwater zelf moet verwerken. Als het regenwater niet (geheel) zelf kan worden verwerkt, treedt de gemeentelijke zorgplicht in werking. De gemeente kan hiervan afwijken en geeft dan aan hoe het overtollige hemelwater afgevoerd zal worden.

Voor gescheiden gerioleerde gebieden, zonder regenwaterriool, voert de gemeente Hilversum het beleid dat het hemelwater op de locatie zelf geborgen en geïnfiltreerd moet worden. Het mag nooit worden aangesloten op het gemeentelijk vuilwaterriool.

Ten aanzien van het aanbrengen van verhardingen in nieuw in te richten gebieden geldt dat bij een oppervlakte van meer dan 1.000 m2 ontheffing van de Integrale Keur van het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) moet worden aangevraagd. Zonder ontheffing van de Keur is het aanbrengen van meer dan 1.000 m2 verharding verboden. Bij de ontheffing kunnen compenserende maatregelen worden voorgeschreven.

Op het Mediapark is het zeer wenselijk dat regenwater in de bodem van eigen terrein wordt geïnfiltreerd. Het is in deze verstandig dat het afstromend regenwater, in afwachting van infiltratie, tijdelijk te bergen in een bergingsvoorziening (bijvoorbeeld een vijver, een zakput, een bergende en infiltrerende verharding van klinkers, e.d.). Het onderhoud en de aanleg van de berging- en infiltratievoorzieningen is een taak voor de gebouw- of terreineigenaar.

Om bodemverontreiniging bij de infiltratiepunten op het eigen terrein te voorkomen is het beleid er op gericht geen onbehandeld koper, zink, lood, teerhoudende dakbedekking (PAK) en andere uitlogende (bouw)materialen toe te passen op oppervlakken/straatmeubilair die in aanraking komen met het regenwater. Daarnaast dient er geen gebruik te worden gemaakt van (chemische) onkruidbestrijdingsmiddelen en moeten verharde oppervlakken schoon worden gehouden (vroegtijdig verwijderen van organisch materiaal, zoals bladafval etc.). Een zeer zinvolle maatregel vormt tevens het aanleggen van lokale zuiveringsvoorzieningen (zoals wadi's, helofyten, bezinkvoorzieningen, e.d.). Verontreinigingen welke naar de bodem zouden kunnen worden verspreid, worden op deze manier terugneembaar.