Plan: | Bestemmingsplan Media Park |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.05bp00mediapark-oh01 |
Ontsluiting
Het gemotoriseerd verkeer bereikt het Media Park via de volgende vier hoofdroutes:
Voor het Media Park-noord is in 2007 de ontsluiting gewijzigd. Als noordelijke ontsluiting, die eerst verliep via de Witte Kruislaan, is ter hoogte van het gebouw 'Gateway' een nieuwe entree gemaakt. Deze ontsluiting is niet bedoeld voor publiek, maar voor de werknemers op het Media Park. Ook deze kruising is uitgevoerd als turborotonde (waar overigens fietsers en voetgangers voorrang hebben).
In de nieuwe situatie heeft de Witte Kruislaan geen ontsluitende functie meer voor gemotoriseerd verkeer van en naar het Media Park, uitgezonderd de buslijnen en gemotoriseerd verkeer richting KPN en de Wereldomroep. De voordelen hiervan zijn dat er een verkeersluwere situatie is ontstaan en de monumentale bomen langs de Witte Kruislaan kunnen worden gehandhaafd. Tevens heeft het monumentale gebouw (het pandje) in de oksel van de Witte Kruislaan/Lage Naarderweg hierdoor een verkeersluwere omgeving gekregen.
In 2008 is de route A1 - Larenseweg - Johannes Geradtsweg - Media Park geheel gereconstrueerd, dit om de doorstroming voor het gemotoriseerde verkeer te verbeteren. Door het verbreden van de Larenseweg zijn extra rijstroken gecreëerd, waardoor het van verkeerslichten voorziene kruispunt
Kamerlingh Onnesweg/Johannes Geradtsweg/Larenseweg (z.g. Den Uylplein) meer verkeer kan afwikkelen. Op het kruispunt Johannes Geradtsweg/Floris Vosstraat is een z.g. voorrangspleintje aangelegd. Op zo'n pleintje kan verkeer dat linksaf wil slaan (richting Media Park en terug), zich buiten de doorgaande rijbaan opstellen. Dit leidt tot een betere doorstroming. Op het kruispunt Johannes Geradtsweg/Jacob van Campenlaan is één afslaande beweging weggehaald (vanaf het Den Uylplein richting Jan van der Heijdenstraat), waardoor ook op dit kruispunt de doorstroming is verbeterd. Door op het kruispunt Johannes Geradtsweg/
Simon Stevinweg een middengeleider aan te leggen, is er geen linksaf slaand verkeer meer. Ook dit heeft geleid tot een verbetering van de doorstroming. Verder is ook op het kruispunt Johannes Geradtsweg/ Snelliuslaan een voorrangspleintje aangelegd. Tenslotte is het kruispunt Insulindelaan/Sumatralaan aangepast. Bij de hier aanwezige verkeerslichten is het aantal rijstroken uitgebreid en aanzienlijk verlengd. Tevens is op dit kruispunt de linksaf beweging (vanaf het viaduct naar de Sumatralaan-zuid) weggehaald. Aldus is de gehele route A1 - Media Park wat betreft de doorstroming, verkeersveiligheid, oversteekbaarheid en leefbaarheid belangrijk verbeterd.
Snelheid
Op het Media Park geldt een snelheidsregime van 30 km per uur. Op de omliggende wegen mag 50 km per uur worden gereden.
Parkeren
Het parkeren vindt voornamelijk plaats op het Media Park zelf, zowel op de parkeerterreinen als langs de wegen op het Park. In het noordelijk deel van het Media Park wordt ook in het bos geparkeerd.
Het Media Park is opgedeeld in een beveiligd gebied, waar de parkeerplaatsen worden verhuurd, en een openbaar deel waar bezoekers kunnen parkeren. In het beveiligde deel kunnen de bedrijven een parkeerplaats huren (maximaal één parkeerplaats per 70 m² ). Als bedrijven meer parkeerplaatsen willen gebruiken, kunnen zij parkeerrechten voor het openbare parkeerdek afnemen.
Op werkdagen zijn de meeste parkeerplaatsen op het Media Park 's middags bezet. Op dat moment worden circa 2.067 van de 2.487 (de totale capaciteit) parkeerplaatsen bezet (83%). Hiervan liggen 790 parkeerplaatsen in het beveiligde deel; 931 parkeerplaatsen worden bezet door werknemers met parkeerrechten en 346 parkeerplaatsen door bezoekers.
Op het grote parkeerdek (in het bezoekersgedeelte) zijn in principe 1.382 parkeerplaatsen voor bezoekers toegankelijk (inclusief de 975 parkeerrechten). Op deze parkeerplaatsen wordt geparkeerd door automobilisten die niet in het beveiligde deel parkeren.
Op elk moment van de dag zijn op het parkeerdek ten minste 105 parkeerplaatsen beschikbaar. Daarbij is van belang dat de studioactiviteiten en de aanwezigheid bij de kantoren elkaar redelijk in de tijd afwisselen. Dit betekent dat kantoren en studio's, waar met name in de avonduren en in het weekend activiteiten zijn, dezelfde parkeerplaatsen kunnen gebruiken.
Openbaar vervoer
Treinpassagiers bereiken het Media Park vooral via station Hilversum-Noord, dat is gelegen op de lijn Amersfoort/Utrecht - Hilversum - Amsterdam/Almere. Sinds december 2007 zijn de treindiensten verbeterd dankzij een verdubbeling van het aantal stops op het station Hilversum-Noord (tot vier keer per uur in beide richtingen).
Station Hilversum Centraal wordt ook gebruikt door een beperkt aantal reizigers naar het Media Park die vanaf het station gebruik maken van de (huur- of OV-) fiets of de bus. Vanaf 2007 stopt de intercity tussen Amsterdam en Amersfoort op station Hilversum Centraal (tweemaal per uur).
De busroute van station Hilversum Centraal naar het Media Park gaat sinds 2006 via de Naarderstraat, waarvan de rijrichting is omgedraaid. Het kruispunt Naarderstraat - Koninginneweg is voorzien van een verkeersregelinstallatie (VRI), waarbij de bus voorrang en prioriteit krijgt. Om te voorkomen dat de bus vóór het kruispunt Koninginneweg/Schoolstraat (kleine spoorbomen) in een opstopping terecht komt, is het gehele kruispunt met de kleine spoorbomen (dus ook op de Noorderweg) recent voorzien van een VRI. Ook is de linksafstrook op de Koninginneweg richting Noorderweg aanzienlijk verlengd.
In de periode 2006 - 2008 heeft tussen station Hilversum Centraal en het Media Park een pendelbus gereden. Deze pendelbus had een route over het park, waardoor passagiers in de directe omgeving van hun eindbestemming konden in- en uitstappen.
Vanaf december 2008 rijden de bussen volgens een nieuwe dienstregeling. Buslijn 107 rijdt voortaan over het Media Park in plaats van erlangs en buslijn 103 rijdt van/naar NS-station Hilversum de route van de huidige Media Pendel. Bij het station overstappen is dan niet meer nodig.
Met buslijn 107 (Hilversum - Bussum - Naarden - Huizen) kunnen reizigers de gehele dag tweemaal per uur van en naar het Media Park. De snelle spitslijn 103 (Huizen busstation - Hilversum Media Park) rijdt in de ochtendspits viermaal per uur. 's Middags rijdt lijn 103 tweemaal per uur van het Media Park naar NS Station Hilversum en gaat dan als lijn 100 door naar Huizen. Nu de buslijnen 103 en 107, zonder overstap op NS Station Hilversum, een directe verbinding met het Media Park krijgen, is de Media Pendel (lijn 116) overbodig geworden.
Sinds 10 december 2005 biedt de hoogwaardige Stamlijn 100 een snelle en zeer frequente busverbinding tussen Hilversum en Huizen (via de A27). Mede om de doorstroming van deze hoogwaardige buslijn naar Huizen te kunnen garanderen, rijdt de bus parallel aan de Soestdijkerstraatweg over het Arena Park. De Soestdijkerstraatweg heeft mede daarom verkeerslichten met prioriteit voor de bus, zowel bij het Sportpark als op de kruising met de Utrechtseweg/Emmastraat. Tenslotte zijn alle VRI`s uitgevoerd met KAR (Korte Afstand Radio), waardoor bussen op de kruispunten voorrang en de eerste prioriteit krijgen ten opzichte van het overige verkeer.
Fietser en voetganger
Fietser en voetgangers kunnen gebruik maken van de vrijliggende fiets- en voetpaden langs alle hoofdwegen in Hilversum, dus ook op en rond het Media Park. Op het Media Park bevinden zich door het groen bijzondere wandelroutes, met name in het noordelijke en westelijk deel.
In 2007 is tussen de Witte Kruislaan/Crailosebrug en de Sumatralaan langs de Mies Bouwmanboulevard aan de zijde van het spoor, als uitvloeisel van het IBP (Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.), een tweezijdig fietspad aangelegd. Hierdoor is aan de kant van het Media Park langs de Mies Bouwmanboulevard ruimte ontstaan voor een exclusief voetpad. Daarnaast is de gehele Mies Bouwmanboulevard voorzien van nieuw, geluidsreducerend asfalt.
Mobiliteitsmanagement
In de periode 2006 - 2009 hebben de provincie Noord-Holland, de gemeente Hilversum en TCN binnen de context van Optimum² samen aan een betere bereikbaarheid van het Media Park gewerkt. Optimum² (Optimal Planning Through Implementation of Mobility Management) was een Europees project, primair bedoeld om de bereikbaarheid van drukbezochte locaties in stedelijke gebieden te verbeteren.
De samenwerking heeft ertoe geleid dat de betrokken partijen samen opdracht hebben gegeven om de mogelijkheden voor mobiliteitsmanagement voor het Media Park te onderzoeken binnen de uitgangspunten van Optimum². Bij dit project is een vraaggerichte aanpak als uitgangspunt genomen. Vraaggericht houdt in dat bij het ontwikkelen en uitwerken van maatregelen de wensen en behoeften van de reizigers centraal staan. De aanbodzijde had in dit project daarom een minder prominente, maar nog steeds belangrijke rol. Bij de selectie van mogelijke maatregelen is nadrukkelijk gekeken naar de haalbaarheid, zowel in technisch, organisatorisch als financieel opzicht.
Eindresultaat van het project is een lijst met randvoorwaarden en maatregelen voor de implementatie van mobiliteitsmanagement op het Media Park. In het volgende overzicht is een samenvatting gegeven van de voorgestelde maatregelen, benodigde financiën en betrokken partijen. Vanuit het IBP is een bedrag van € 300.000,- beschikbaar gesteld en vanuit Optimum² een bedrag circa € 150.000,-. Na ondertekening van de intentie-overeenkomst tussen de betrokken partijen is in 2006 een begin gemaakt met de implementatie van mobiliteitsmanagement.
In de periode 2006 - 2009 is gewerkt aan o.a. de volgende maatregelen:
Bij de implementatie was een belangrijke rol weggelegd voor een mobiliteitsmanager.