Plan: | De Meent |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.02bp00demeent-va01 |
In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). Door de categorisering te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe. In het plangebied zijn diverse wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op gebiedsontsluitingswegen wordt, in het belang van het functioneren van de stad als geheel, aan de stroomfunctie van het verkeer een hoger belang toegekend dan aan de verblijfsfunctie. Gelijkvloerse kruispunten maken een uitwisseling van verkeer met wegen van een lagere orde mogelijk. De maximum snelheid op deze wegen is 50 km/u. De gebiedsontsluitingswegen vormen ook de hoofdroutes voor nood- en hulpdiensten. De interne wegen in de wijken van het plangebied hebben een verblijfsfunctie. Deze wegen hebben als hoofdfunctie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De verblijfsfunctie staat centraal en de verkeersbelasting is beperkt. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/u. De maximum snelheid in de woonerven in De Meent is 15 km/h.
Binnen het plangebied is parkeren aan de hoofdontsluitingswegen niet mogelijk. Langs De meenten zijn verschillende vormen van parkeren aanwezig. Zo zijn vormen van langsparkeren en parkeergelegenheid op eigen terrein mogelijk.
Door het plangebied loopt één openbaar vervoersroute. Buslijn 105 heeft haltes op zowel de Zuidermeent als de Noordermeent.
Fietser
Naast het autoverkeer geeft het plangebied ruimte voor het gebruik van de fiets. Zowel aan de Zuidermeent als de Noordermeent zijn fietsstroken op de weg aanwezig. De overige wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen, waarop gemengd verkeer plaatsvindt.
Voetganger
In het plangebied is voornamelijk ruimte gereserveerd voor de voetganger. Tussen de verschillende woonerven, in de groengordel en door de gehele wijk liggen afzonderlijke voetpaden. Voetgangers kunnen zonder zich te mengen met het autoverkeer door de hele wijk lopen.