direct naar inhoud van 2.3 Verkeer
Plan: Centrum Heemskerk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0396.BPhkcentrum2010-VA01

2.3 Verkeer

Het beleid aangaande parkeer en parkeren is vastgelegd in het verkeersstructuurplan en het parkeerbeleidsplan. In deze paragraaf wordt specifiek ingegaan op de huidige situatie aangaande verkeer en parkeren binnen het centrumgebied.

  • Ontsluiting

Het Verkeersstructuurplan Heemskerk 2009 - 2015 geeft een nieuwe voorkeursstructuur voor wegen binnen de gemeente Heemskerk. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen twee typen gebiedsontsluitingswegen (GOW type 1 en 2). Type-1 wegen vormen samen de hoofdontsluitingsstructuur en hebben als doel het verkeer in Heemskerk te ontsluiten. Type-2 wegen hebben geen primaire functie voor de bereikbaarheid van Heemskerk maar vormen wel de wijkontsluitingsassen. Beide typen wegen zijn aangeduid in onderstaande afbeelding 2.12. Op deze wijze ligt er een 'dubbele ring' om het centrum van Heemskerk, met daarbinnen erftoegangswegen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0396.BPhkcentrum2010-VA01_0013.png"

Afbeelding 2.12: Wegencategorisering gemeente Heemskerk.

  • Snelheid

Binnen het plangebied bestaat een maximum snelheid van maximaal 50 kilometer per uur.

  • Parkeren

Het centrum neemt in het parkeerbeleid een bijzondere positie in. Enerzijds omdat de ruimte voor parkeren hier het meest schaars is. Anders omdat een goede balans tussen voldoende parkeerruimte en een hoogwaardige openbare ruimte hier van het grootste belang is voor het economisch functioneren en daarmee de kwaliteit van het winkelaanbod. In het centrum is sprake van een bijzonder hoge parkeerdruk, zowel op werkdagen als op zaterdag.