Plan: | Hoofddorp De Hoek en omgeving |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001 |
Voorontwerpbestemmingsplan
Het voorontwerpbestemmingsplan is in het kader van overleg ex artikel 3.1.1 Bro verzonden aan de wettelijke overlegpartners.
De gemeentelijke inspraakverordening van de gemeente Haarlemmermeer heeft het bieden van inspraak gekoppeld aan beleidsontwikkeling. Aangezien er geen sprake is van een bestemmingsplan dat toeziet op een nieuwe beleidsontwikkeling, is geen inspraak gehouden voor dit plan.
Ontwerpbestemmingsplan
Het ontwerpbestemmingsplan heeft voorafgaand aan de vaststelling de procedure doorlopen zoals door de Wro is voorgeschreven. Dit betekent dat het plan vanaf 18 augustus 2011 gedurende 6 weken ter inzage heeft gelegen liggen. Op 6 september 2011 heeft een inloopavond plaatsgevonden op het gemeentehuis.
Gedurende de terinzagelegging is eenieder in staat gesteld om schriftelijk of mondeling zijn/haar zienswijze op het bestemmingsplan kenbaar te maken. Gedurende deze periode zijn 9 zienswijzen binnengekomen. De zienswijzen zijn samengevat en beantwoord in het raadsvoorstel.
In het kader van het overleg ingevolge artikel 3.1.1 Bro, is het voorontwerpbestemmingsplan 'Hoofddorp - De Hoek en omgeving' aan de volgende overlegpartners toegestuurd:
Daarnaast zijn de volgende instanties in de gelegenheid gesteld op het voorontwerpbestemmingsplan te reageren:
Van de Kamer van Koophandel, Stadsregio Amsterdam en Stichting Meerhistorie is geen reactie ontvangen. Van de overige partners is wel een reactie ontvangen. Onderstaand is een overzicht van deze reacties weergegeven.
Gecombineerde reactie Rijksdiensten
Gelet op de nationale belangen, zoals verwoord in de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijk Beleid (RNRB), worden de volgende opmerkingen gemaakt:
Het plangebied maakt deel uit van het zoekgebied voor de 380 kV-verbinding tussen Beverwijk en Zoetermeer. Hiervoor zal een rijksinpassingsplan worden vastgesteld, waarvoor op 24 november 2010 een voorbereidingsbesluit is genomen.
De inspectie vraagt rekening te houden met het mogelijke tracé van de hoogspanningsverbinding, door geen bestemmingen of bestemmingsregelingen op te nemen, waarvoor in verband met de inwerkingtreding van het inpassingsplan geen reële mogelijkheden zijn om deze te realiseren.
Daarnaast geeft de inspectie aan dat het opnemen van de hoogspanningsverbinding, zoals gedaan in het voorontwerp, niet mogelijk is zolang nog niet door middel van een inpassingsplan in deze bestemming is voorzien.
Reactie gemeente
Voor de Randstad 380 kV-verbinding hebben de ministers van EL&I en I&M op 24 november een voorbereidingsbesluit genomen. Dit besluit heeft betrekking op zowel de tracévariant ten oosten als de variant ten westen van Hoofddorp. De oostelijk tracévariant loopt door het plangebied. Inmiddels hebben de ministers besloten de verbinding ten westen van Hoofddorp te leggen, en niet door het plangebied. Het voorbereidingsbesluit is daarbij niet ingetrokken.
Bij het opstellen van dit bestemmingsplan is altijd de mogelijkheid opengehouden, dat het tracé van de 380 kV-leiding door het plangebied zou worden aangelegd. Het bestemmingsplan is dan ook zo opgesteld, dat de leiding niet onmogelijk wordt gemaakt. Het bestemmingsplan is dan ook in lijn met het bovengenoemde voorbereidingsbesluit.
Reactie gemeente
Op 17 mei 2011 hebben de ministers van EL&I en I&M een voorbereidingsbesluit genomen. Het bestemmingsplan sluit de komst van een nieuwe gasleiding niet uit. Dit bestemmingsplan gaat er wel vanuit dat de leiding binnen de ruimtereservering van de bestaande leiding ingepast kan worden. Derhalve is het bestemmingsplan in overeenstemming met het voorbereidingsbesluit.
Reactie gemeente
In het bestemmingsplan wordt de belemmeringenstrook van de bestaande gasleiding vrijgehouden van objecten en activiteiten die het leggen van nieuwe leidingen kunnen belemmeren. Het bestemmingsplan houdt in tegenstelling tot de structuurvisie geen rekening met fysieke uitbreiding van deze strook, omdat de haalbaarheid hiervan niet aangetoond is.
Provincie Noord Holland
De provincie heeft te kennen gegeven geen opmerkingen op het plan te hebben.
Wel geeft ze aan, dat het niet vanzelfsprekend is dat kennelijk noodzakelijke aanpassingen aan de infrastructuur buiten het plangebied tot stand zullen komen. De conclusies van hoofdstuk 5 geven hier geen inzicht in.
Reactie gemeente
Deze reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
In hoofdstuk 5 worden maatregelen voorgesteld, waarmee de verkeersafwikkeling rondom het plangebied verbeterd kan worden. In de bestaande situatie is reeds sprake van knelpunten in de verkeersafwikkeling. De haalbaarheid van het bestemmingsplan hangt dus niet af van het al dan niet realiseren van deze maatregelen. Dit zal worden toegevoegd aan Hoofdstuk 5.
Hoogheemraadschap van Rijnland (HRR)
In zijn reactie heeft het Hoogheemraadschap de volgende opmerkingen.
Het waterpeil in Undercover Park moet worden aangesloten op peilgebied GH-52.140.04 (zomerpeil NAP -6 m en winterpeil NAP -6,15 m). Een verhoging naar NAP -5,7 m is niet akkoord. Beleid HHR: geen versnippering peilgebieden, streven naar een robuust systeem met grote peilvakken.
De in het plan opgenomen wadi's moeten verder uitgewerkt worden. Voorkeur HHR: aanleg van droge berging, die bij peilstijgingen in het peilvak mee kan functioneren als extra berging; deze moet dan wel op meer dan één plaats op het watersysteem worden aangesloten.
Wadi's worden niet beschouwd als compensatie voor de toename aan verhard oppervlak. Het afvoeren van water naar oppervlaktewater vanuit wadi's is vergunningplichtig.
'Groene daken' worden niet gezien als mogelijke compensatie voor toename aan verhard oppervlak.
HHR is niet akkoord met het aanbrengen van een doorspoelsysteem met debiet geregelde stuw. Een nieuw watersysteem moet goed kunnen functioneren zonder dit soort voorzieningen. De waterkwaliteit moet wel gegarandeerd zijn.
Talud: beleid HHR gaat bij nieuwe watergangen altijd uit van talud van 1:3. paragraaf 2.2.7 (50% met een talud van 1:3) is in dat opzicht niet conform het beleid van HHR.
De verdere waterstaatkundige inrichting moet in nauw overleg met HHR worden uitgewerkt.
Het HHR verzoekt in paragraaf 1.1 van de waterparagraaf een verwijzing op te nemen naar de Waterstructuurvisie voor de Haarlemmermeerpolder en doet hiervoor een tekstvoorstel.
Reactie gemeente
De opmerkingen van het Hoogheemraadschap van Rijnland hebben betrekking op bijlage 5, die in het voorontwerpbestemmingsplan is opgenomen. Deze bijlage is op onderdelen afwijkend van de tekst van de waterparagraaf (paragraaf 6.3 in de toelichting). Deze tekst was in een eerder stadium al geaccordeerd door het Hoogheemraadschap.
Om verwarring te voorkomen, zal in het ontwerpbestemmingsplan bovengenoemde bijlage niet meer opgenomen worden. Bij de verdere planuitwerking zal de wateropgave in overleg met het Hoogheemraadschap nader ingevuld worden.
Het tekstvoorstel over de Waterstructuurvisie zal worden opgenomen in de waterparagraaf in paragraaf 6.3 van de toelichting van het bestemmingsplan.
TenneT
Reactie gemeente
Zie ook reactie 1a.
In het ontwerpbestemmingsplan is de hoogspanningsverbinding niet meer planologisch geregeld.
Reactie gemeente
In het ontwerpbestemmingsplan zullen de diverse leidingentypen (gas, water, elektra etc.) voorzien worden van gespecificeerde bestemmingen.
Reactie gemeente
Zie ook de reactie 1a.
In de planvorming is reeds rekening gehouden met de hoogspanningsverbinding, waardoor geen gevoelige objecten mogelijk zijn binnen 30 m aan weerszijden van het hart van de verbinding.
Binnen de toekomstige belemmeringenstrook zijn enkele bouwmogelijkheden opgenomen. Dit zijn met name vigerende bouwmogelijkheden. Op dit moment geldt hier bescherming op grond van het voorbereidingsbesluit. De bouwmogelijkheden kunnen dus niet geëffectueerd worden zonder instemming van het ministerie van EZ.
Gasunie
Reactie gemeente
De Gasunie stelt voor een passage aan te passen in de bestemmingsomschrijving. Hier wordt echter alleen de functie benoemd; de daarbij behorende activiteiten (zoals aanleg en beheer) worden elders in de bestemming planologisch geregeld.
In overeenstemming met het Handboek Buisleidingen in Bestemmingsplannen worden de maximale druk en diameter wel vastgelegd in de regels bij het bestemmingsplan. Deze afmetingen zijn namelijk van invloed op de externe veiligheidsaspecten van de leiding. Wanneer deze afmetingen niet vastgelegd zouden worden, zou het bestemmingsplan een leiding mogelijk maken met een groter invloedsgebied dan de bestaande leiding. Op deze manier zou, zonder nadere onderbouwing, een leiding mogelijk worden gemaakt die grotere risico's met zich meebrengt dan de risico's die in de toelichting zijn verantwoord. Dit is vanuit externe veiligheidsoogpunt onverantwoord.
Reactie gemeente
De gemeente gaat niet akkoord met de bepaling, omdat deze inhoudelijk niets toevoegt. In het kader van een zorgvuldige belangenafweging zal het college van burgemeester en wethouders bij iedere aanvraag omgevingsvergunning de beoordeling maken of het inwinnen van schriftelijk advies bij de leidingbeheerder nodig is.
Dit is conform het Handboek Buisleidingen in bestemmingsplannen.
Reactie gemeente
Paragraaf 6.8 is overeenkomstig aangepast.
Reactie gemeente
Het gebied waarbinnen naar het groepsrisico moet worden gekeken wordt begrensd door de 1% letaliteitscontour. Voor de volledigheid zal de 100% letaliteitsgrens van de leidingen die door het plangebied lopen, worden genoemd.
Reactie gemeente
De toelichting is overeenkomstig aangepast.
Reactie gemeente
Het plan is overeenkomst aangepast.
Reactie gemeente
Zie antwoord 1b.
Connexxion
In het voorontwerpbestemmingsplan is opgenomen dat ter hoogte van de nieuwe ringweg een nieuwe bushalte zal worden gerealiseerd. Er is echter niet aangegeven van welke lijnvoering van buslijnen uitgegaan wordt.
Reactie gemeente
Het plangebied is gelegen aan het tracé van de Zuidtangent, waarover de buslijnen 300, 310 en 370 lopen. Omdat dit niet relevant is voor de planregeling, hoeft het bestemmingsplan hierop niet aangepast te worden.
Bij nadere lezing is besloten de tekst over de bushalte uit de toelichting te halen, aangezien deze niet relevant is voor het bestemmingsplan.
Prorail
Prorail heeft te kennen gegeven geen opmerkingen te hebben op het voorontwerpbestemmingsplan.
Reactie gemeente
Deze reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.