direct naar inhoud van 6.6 Luchthavenindelingbesluit Schiphol
Plan: Hoofddorp De Hoek en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001

6.6 Luchthavenindelingbesluit Schiphol

Beleid- en regelgeving

Luchthavenindelingbesluit

Het rijksbeleid ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling van Schiphol is geformuleerd in de Wet tot wijziging van de Wet Luchtvaart die op 20 februari 2003 in werking is getreden (verder gewijzigde Wet Luchtvaart genoemd). De gewijzigde Wet Luchtvaart is gericht op het tot stand brengen van een wettelijke grondslag voor het nieuwe regime voor de luchthaven Schiphol. Deze wet vormt de grondslag voor twee uitvoeringsbesluiten: het Luchthavenverkeersbesluit en het Luchthavenindelingbesluit. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen in overeenstemming te zijn met het Luchthavenindelingbesluit. In dit Besluit wordt een beperkingengebied aangegeven. Hierin worden beperkingengebieden ten aanzien van Schiphol weergegeven met betrekking tot externe veiligheid, geluidsbelasting, hoogtebeperkingen en vogelaantrekkende werking.

Nota Ruimte

In de Nota Ruimte wordt aangegeven dat Schiphol voor de toekomst ruimte nodig heeft om uit te breiden. Derhalve is op een PKB-kaart de zogenoemde 20 Ke-contour opgenomen. Binnen deze contouren mogen geen nieuwe uitleglocaties ten behoeve van woningbouw worden ontwikkeld. Herstructurering en intensivering in bestaand gebouwd gebied zijn binnen de 20 Ke-contour nu en in de toekomst wel mogelijk. Revitalisering, herstructurering en transformatie van bestaande woon- en werkgebieden is volgens de Nota cruciaal om de gestelde ruimtelijke doelen te kunnen bereiken.

Onderzoek

Het plangebied ligt binnen het beperkingengebied uit het Luchthavenindelingbesluit. Vanuit het Luchthavenindelingbesluit zijn beperkingen op het gebied van gebruik, bouwen en hoogte.

Bouwbeperkingen

Het plangebied ligt binnen zone 4 van het bouwbeperkingen gebied. Dit betekent dat hier gebouwen mogen worden gebouwd die vanaf de inwerkingtreding van het besluit aanwezig zijn, bedrijfsgebouwen en gebouwen waarvoor een verklaring van geen bezwaar is afgegeven. Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van nieuwe bedrijfsgebouwen en heeft een consoliderende werking voor gebouwen die er al staan. Het LIB vormt in dit kader geen belemmering voor de uitvoering van het bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001_0012.jpg"

Daarnaast ligt het plangebied binnen de 20 Ke-contour uit de Nota Ruimte. In de Nota Ruimte is aangegeven dat binnen de 20 Ke-contour geen nieuwe woningbouw is toegestaan. Aangezien het bestemmingsplan geen nieuwe woningbouw mogelijk maakt, vormt deze contour geen belemmering voor de uitvoering van het plan.

Hoogtebeperkingen

Tevens geldt voor het plangebied een hoogtebeperking. Deze hoogtebeperking (in meters) staat weergegeven in onderstaande figuur. Hieruit blijkt dat voor de nieuw te ontwikkelen gebouwen een verklaring van geen bezwaar afgegeven dient te worden door de minister van Infrastructuur en Milieu. Voor het stedenbouwkundig plan van Business Garden Hoofddorp is in een eerder stadium (d.d. 22 december 2006) al een pre-toets door LVNL uitgevoerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001_0013.jpg"

Beperking aantrekken vogels

Ook gelden in het plangebied beperkingen voor vogelaantrekkende functies. De aan te leggen waterpartijen in het kader van de watercompensatie leveren geen strijdigheid op met het Luchthavenindelingbesluit. Ook voorziet het bestemmingsplan niet in andere dergelijke functies en vormt dit aspect geen knelpunt met de realisatie van het bestemmingsplan.

Conclusie

Voor de realisatie van het bestemmingsplan dient een verklaring van geen bezwaar afgegeven te worden. Tevens dient de maximaal toelaatbare hoogte in acht genomen te worden.