Plan: | De Entree |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP9080003-0002 |
In het kader van het bestemmingsplan Haarlem 023 is akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer. In dit onderzoek is geconcludeerd dat voor enkele bouwblokken hogere waarden benodigd zijn. In het kader van het bestemmingsplan Haarlem 023 zijn echter voor alle woningen die gerealiseerd worden in De Entree hogere waarden vastgesteld voor de verschillende wegen rondom het plangebied. Het opnieuw vaststellen van hogere waarden is niet noodzakelijk.
Later realiseren van de bouwblokken W2, W3, W4 en W6.
In de fasering worden eerst de bouwblokken W5, W7 en W8 gerealiseerd. Door Tauw is onderzoek uitgevoerd naar de gecumuleerde geluidsbelasting op de bouwblokken W5, W7 en W8 (kenmerk N001-4743750TMM-vsa-V01-NL, d.d. 14 oktober 2010) als gevolg van de Schipholweg.
Indien de bouwblokken W2, W3, W4 en W6 aan de Schipholweg later worden gerealiseerd, is er geen sprake van bufferwerking. En is er dus sprake van een hogere geluidsbelasting op de noordelijke gevels van bouwblokken W5, W7 en W8 als gevolg van de Schipholweg.
In het onderzoek is voor de verschillende bouwblokken aangegeven welke gevels een gecumuleerde geluidsbelasting van meer dan 53 dB hebben. Voor deze gevels dient middels berekeningen te worden aangetoond dat aan de eisen uit het bouwbesluit wordt voldaan.
Zoals eerder al is aangegeven zijn in het kader van het bestemmingsplan Haarlem 023 voor de diverse woningen hogere waarden verleend. De hogere geluidsbelasting op de gevels van W5, W7 en W8 past binnen de eerder verleende hogere waarden.
Kennemer Gasthuis
Er is akoestisch onderzoek uitgevoerd naar het geluid in de omgeving ten gevolge van ambulances op de openbare weg van en naar het Kennemer Gasthuis (Peutz, rapportnummer O 15226-1-RA, d.d. 2 augustus 2011). Het onderzoek is opgenomen in Bijlage 2. Uit resultaten van het onderzoek blijkt dat de geluidbelasting op de gevels van de geprojecteerde woningen aan de Boerhaavelaan ten gevolge van de indirecte hinder vanwege het ziekenhuis ten hoogste 65 dB(A) etmaalwaarde bedraagt. Hiermee wordt voldaan aan de maximaal toelaatbare grenswaarde van 65 dB(A). Geconcludeerd wordt dat de geluidbelasting ten gevolge van de indirecte hinder vanwege het ziekenhuis niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening, mits een binnenniveau van 35 dB(A)-etmaalwaarde in de geprojecteerde woningen wordt gewaarborgd.
Bij de bouwaanvraag zal bij de bouwaanvraag een extra toets worden uitgevoerd met betrekking tot de isolatiewaarden van de gevel W7 en W8. Na realisatie van de bouwblokken zal de geluidsbelasting worden gemonitord, om er zeker van te zijn dat het binnenniveau gehaald wordt.