Plan: | De Entree |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP9080003-0002 |
Ontwikkelingsprogramma Haarlem 2005-2010 (2005)
Het uitvoeringsprogramma voor het naoorlogse stadsdeel Schalkwijk beslaat een periode van 15 jaar. Het belangrijkste doel is een gedifferentieerd en duurzaam woon- en leefklimaat, een evenwichtige bevolkingsopbouw, een passend voorzieningenniveau en goed dagelijks beheer. In 1999 is de stedenbouwkundige hoofdstructuur vastgelegd. De hoofdelementen zijn: selectief verdichten, meer differentiatie in het woningaanbod, handhaven groene zoom, ingrijpend wijzigen verkeersstructuur en het fundamenteel aanpassen van de waterhuishouding.
Structuurplan Haarlem 2020 (2005)
Het Structuurplan legt voor de periode 2005 tot 2020 op hoofdlijnen de ambities en wensen vast die alles te maken hebben met ruimte en de verdeling van ruimte in Haarlem. Daarbij is de samenwerking in de Noordvleugel van de Randstad als stedelijk netwerk vertrekpunt. Het structuurplan vormt de ruimtelijke vertaling van de Toekomstvisie Haarlem uit 1999 en laat de mogelijkheden zien voor uitvoering van de stedelijke opgaven.
De speerpunten van beleid zijn profilering op een duurzaam goed woonklimaat, versterking van de zakelijke dienstverlening en versterking van de culturele en toeristische wervingskracht.
In het structuurplan is het plan De Entree opgenomen als stedelijk woongebied met functiemenging aan de zijde van de Schipholweg. Deze ambitie, zoals planologisch geregeld in bestemmingsplan Haarlem 023, wordt met dit bestemmingsplan op onderdelen geoptimaliseerd. Dit bestemmingsplan is daarmee in lijn met het gemeentelijk Structuurplan.
Woonvisie Haarlem 2006-2012 (2006)
In de gemeentelijke Woonvisie zijn speerpunten geformuleerd ten aanzien van de ontwikkeling van de woningvoorraad. Kort samengevat zijn de speerpunten 'meer, beter, dynamisch en betaalbaar'. In de Woonvisie zijn uiteenlopende maatregelen opgesomd die een bijdrage moeten leveren aan bovengenoemde speerpunten. Aan de maatregelen die een ruimtelijke impact hebben, en daarmee relevant zijn voor het bestemmingsplan, wordt in deze paragraaf aandacht besteed.
De Entree, waar dit bestemmingsplan onderdeel van uitmaakt, in de noordstrook van Schalkwijk, is in de Woonvisie aangemerkt als één van de nieuwbouwprojecten binnen Haarlem. Dit bestemmingsplan voorziet in een optimalisatie van het beoogd woningbouwprogramma, en is daarmee in lijn met de Woonvisie.
Masterplan 023 (2005)
In het Masterplan 023 zijn uitgangspunten opgenomen voor de ontwikkeling van De Entree. Het Masterplan is een uitwerking van het verandergebied Schipholweg zoals dat is opgenomen in het structuurplan Haarlem 2020. De ontwikkeling van De Entree moet leiden tot een stadsentree van Haarlem, een verbinding tussen Schalkwijk en Haarlem-Oost en een aantrekkelijke nieuwe woonbuurt.
In het Masterplan 023 is de stedenbouwkundige structuur en het programma vastgelegd. Hierin is vastgelegd dat er gesloten bouwblokken worden gerealiseerd met een harde overgang tussen het openbaar gebied en het privéterrein. In de optimalisatie van het stedenbouwkundig plan is dit uitgangspunt genuanceerd. Zie Hoofdstuk 2.
Haarlems Verkeers- en Vervoerplan (2003)
Het HVVP beschrijft het beleid op het gebied van verkeer en vervoer voor de komende 10 jaar. Het HVVP is een plan op hoofdlijnen. In het HVVP wordt een beschrijving gegeven van de hoofdstructuren voor het autoverkeer, het openbaar vervoer en de fiets, waarbij de voetganger een prominente plek inneemt. De Schipholweg, de Amerikaweg en de Boerhaavelaan zijn de belangrijkste ontsluitingswegen voor het plangebied. Deze wegen zijn tevens hoofdrijroutes voor de hulpverleningsdiensten. De Schipholweg en de Amerikaweg zijn gebiedsontsluitingswegen type A, waar een snelheidsregime van 50 km/h geldt. De Boerhaavelaan wordt in het HVVP omschreven als een gebiedsontsluitingsweg type B. De Amerikaweg is tevens een hoofdfietsroute binnen Haarlem. Langs de Boerhaavelaan en de Schipholweg ligt een busroute.
In het HVVP is opgenomen dat in de spits enige congestie kan ontstaan bij het kruispunt Schipholweg - Amerikaweg. De aanleg van een busstrook zorgt voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer en zorgt voor minder congestie op de Schipholweg.