Plan: | Spaarndamseweg e.o. |
---|---|
Plannummer: | BP5080003 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP5080003-0003 |
Aanleiding tot actualisering van het bestemmingsplan is onder andere dat er binnen het plangebied een aantal (bouw)projecten in voorbereiding is. Om aan te geven hoe dynamisch het bestemmingsplangebied is staan hieronder de (bijna) voltooide ontwikkelingen en de ontwikkelingen op de korte en lange termijn weergegeven.
Van de korte- en lange termijn projecten is de stand van zaken als volgt.
Ad B
1 Deliterrein
Het plan dat bekend staat als het plan voor het Deliterrein heeft niet alleen betrekking op de het eigenlijke Deliterrein – de voormalige gemeentewerf – maar ook op het aangrenzende voormalige Shell-terrein op de hoek van de Spaarndamseweg en de Transvaalstraat. Op dit moment ligt het terrein nog braak. Er zijn saneringsmaatregelen op het gemeentelijk terrein uitgevoerd. Een aangepast stedenbouwkundig programma van eisen is in 2007 politiek bekrachtigd. Het programma bestaat voornamelijk uit woningen met aan de zijde van de Spaarndamseweg op de begane grond een aantal ruimten voor commerciële of maatschappelijke doeleinden.
Voor 34 grondgebonden woningen aan de Delistraat is met toepassing van vrijstelling op grond van art 19 lid 2 WRO een bouwvergunning verleend. De vrijstelling is in het bestemmingsplan verwerkt.
Omdat de invulling van het programma voor de overige gronden van het Deliterrein nog onvoldoende concreet is, zijn deze gronden gedeeltelijk in het plangebied opgenomen met een uitwerkingsverplichting.
De ontwikkelingen op de gronden die niet in het plangebied zijn opgenomen worden, zodra daarvoor aanleiding is, met toepassing van andere ruimtelijke procedures verder mogelijk gemaakt.
2 Filippo Bouwcenter
Filippo heeft een bidboek opgesteld voor nieuwbouw. Zij willen hun bouwbedrijf verplaatsen naar de Waarderpolder. Aangezien nog geen concrete plannen zijn uitgewerkt wordt de bestaande situatie in het bestemmingsplan opgenomen
3 Zone Kruger/Werf
Al geruime tijd zijn er gesprekken gaande tussen marktpartijen en de gemeente over dit gebied. Ondanks de vele ideeën die er zijn voor de ontwikkeling van het gebied, hebben de gesprekken tot op heden nog niet tot concrete plannen geleid.
Wel zijn vanuit de gebiedsvisie Spaarndamseweg e.o. een aantal uitgangspunten geformuleerd, aan de hand waarvan de toekomstige ontwikkeling kan worden uitgewerkt:
De uitgangspunten uit de gebiedsvisie kunnen niet zonder meer in het bestemmingsplan worden opgenomen. Daarom is op dit moment ervoor gekozen de bestaande bestemming op te nemen. In de toekomst kan alsnog besloten worden voor dit deelgebied een aparte ruimtelijke procedure te doorlopen, zodra concreet zicht is op de nieuwe ontwikkelingen.
4 Het Spaarne, roei- en zeilvereniging
De roei- en zeilvereniging Het Spaarne heeft voor de zeiltak haar onderkomen gehad bij de voormalige particuliere jachthaven de Drijver, die aan de Spaarndamseweg was gehuisvest. Door de komst van de Schoterbrug en het project Land in Zicht is jachthaven De Drijver verdwenen. Sinds die tijd opteert De roei- en zeilvereniging voor een kleinschalige voorziening op Schoteroog voor circa 10 zeilschepen.
Vereniging Het Spaarne is in samenwerking met de Reddingsbrigade bezig een plan uit te werken voor de locatie Schoteroog. In overleg met de gemeente is er door initiatiefnemers voor gekozen om voor deze ontwikkeling een aparte ruimtelijke procedure te doorlopen.
5 Horecaboot
De Kansenkaart Watertoerisme (2008) gaf aan dat in Haarlem nog te weinig horeca op en aan het water is gevestigd. Een horecaboot draagt bij aan de economie en zorgt voor een stuk levendigheid dat past in het multifunctionele karakter van het gebied rond de werf en aan de oever van het Spaarne.
Bij de vaststelling van het Plan van aanpak Kansenkaart Watertoerisme heeft de gemeenteraad opdracht gegeven de haalbaarheid van horecaboten aan de Spaarndamseweg te onderzoeken, waarbij onder andere de parkeerproblematiek in beeld moest worden gebracht. Burgemeester en wethouders hebben in hun vergadering van 18 december 2012 aan de hand van de gedane onderzoeken besloten dat de locatie aan het Spaarne ter hoogte van winkelcentrum Spaarneboog zich het beste leent voor een ligplaats voor een horecaboot. De (financiële) uitvoerbaarheid van een horecaboot op deze locatie vergt nog nader onderzoek. Om die reden wordt pas bij concrete interesse vanuit de markt meegewerkt aan een nadere ruimtelijke procedure.
6 Sonneborn
Het terrein waar het bedrijf Sonneborn gevestigd was is eigendom van de ontwikkelaars Principaal en G&S vastgoed. Dit terrein is niet in het bestemmingsplan Spaarndamseweg e.o. opgenomen, omdat geen zicht is op een concrete ontwikkeling van het gebied. De mogelijke ontwikkeling die hier plaats kan vinden is wel van invloed op de omgeving en is daarmee relevant om in dit kader te benoemen.
In de gebiedsvisie Spaarndamseweg e.o. is voor het Sonneborn terrein een programma opgenomen, waarbij uitgegaan wordt van een gemengd programma met circa 100 woningen met een ruime differentiatie aan woningtypen en ruimten ten behoeve van dienstverlening, maatschappelijke functies, bedrijven en dergelijken.
Het stedenbouwkundig kader gaat uit van een variërende bouwhoogte tussen de drie en zes bouwlagen. Aan de Spaarndamseweg wordt onderscheid gemaakt tussen de onderste twee à drie bouwlagen, die aansluiten op de bestaande rooilijn van de Spaarndamseweg en de hogere bouwlagen, die in gevelopbouw, kleur en materialisering afwijkend zijn en een iets teruggelegde positie moeten hebben.
De grondgebonden woningen mogen een bouwhoogte hebben van maximaal 10 meter. Voor de achtergevels geldt dat de afstand tussen de nieuwe en de bestaande gevels minimaal 16 meter moet bedragen.
Op dit moment wordt door de eigenaren van het terrein gewerkt aan de verdere ontwikkeling. Naar verwachting zal dit plan deels afwijken van het kader zoals dit in de gebiedsvisie is opgenomen. Te zijner tijd zal deze ontwikkeling een aparte ruimtelijke procedure te doorlopen, waarin zowel het programma als de stedenbouwkundige vormgeving opnieuw beoordeeld worden.