Plan: | Spaarndamseweg e.o. |
---|---|
Plannummer: | BP5080003 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP5080003-0003 |
Al vaker is betoogd dat het Spaarne in de stad de grootste aaneengesloten openbare ruimte is. Hoe dan ook is het Spaarne, samen met de Spaarndamseweg, een gegeven dat zeer bepalend is in het beeld van het plangebied en de positie daarvan in de stad.
Het Spaarne is in het zuidelijke gedeelte recht en relatief smal. Door de stenen oevers heeft de rivier hier een gekanaliseerd en industrieel karakter. Vanaf de Waarderbrug verbreedt het Spaarne zich wel richting het noorden, maar pas voorbij de Schoterbrug is er ook een meer groene omlijsting waardoor het hier ook meer als echte rivier overkomt.
Ook de Spaarndamseweg zelf toont over de loop van de twee kilometer tussen Prinsenbrug en jachthaven verschillende gezichten. Dat heeft niet alleen te maken met de flankerende bebouwing, maar vooral met de breedte en de inrichting.
Ten zuiden van de Waarderbrug is de beschikbare ruimte tussen walmuur en bebouwing relatief klein. Deze ruimte wordt bijna geheel gebruikt voor de rijweg, met daarnaast beperkte ruimte voor voetgangers, fietsers en parkeren. Ten noorden van de Waarderbrug neemt het aantal verkeersbewegingen aanmerkelijk toe. Doordat hier wel meer ruimte is tussen de Spaarne en de bebouwing en noordelijk van de Zaanenstraat al een reconstructie van de weg heeft plaatsgevonden, ervaart men het verkeer hier als minder dominant. De overgebleven ruimte biedt mogelijkheden voor andere (meer recreatieve) activiteiten.
Kenmerkend voor de Spaarndamseweg is dat het een lange weg is met haaks daarop vele zijwegen die voor de ontsluiting van de achterliggende buurten zorgen. een aantal zijwegen is éénrichtingverkeer, om de verkeersstromen door de wijken beter te kunnen regelen. Ook kunnen in deze straten meer parkeerplaatsen worden gerealiseerd.