direct naar inhoud van Bijlage 8 Artikel 10 reacties 2005, artikel 3.1.1 reacties en verwerking
Plan: Bosch en Vaart
Plannummer: BP4080004
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP4080004-0004

Bijlage 8 Artikel 10 reacties 2005, artikel 3.1.1 reacties en verwerking

In deze bijlage zijn de inhoudelijke reacties van het artikel 10 BRO overleg uit 2005 verwerkt en de inhoudelijke reacties op het concept ontwerp bestemmingsplan 2012. Hierbij wordt de gemeentelijke reactie op de inspraakreactie steeds cursief weergegeven.

Reacties 2005:

1. Rijkswaterstaat Noord-Holland

Rijkswaterstaat vraagt aandacht te schenken in de toelichting (Rijks- en provinciaal ruimtelijk beleid) aan de Vierde Nota Waterhuishouding en de Nota Mobiliteit.

Wanneer rijksbeleid niet expliciet genoemd wordt dit niet wil zeggen dat het bestemmingsplan er geen rekening mee houdt. Doordat het bestemmingsplan wordt getoetst aan het streekplan vindt daarmee indirect ook een toetsing plaats aan rijksbeleid. Daarnaast worden ook gemeentelijke beleidsplannen, zoals het Haarlems Verkeers- en Vervoerplan, afgestemd op rijksbeleid. Dergelijke gemeentelijke plannen vormen vervolgens weer de onderlegger voor bestemmingsplannen. Het Rijks- en provinciaal beleid met betrekking tot water is verwoord in paragraaf 3.2.6.

Rijkswaterstaat stelt dat geen aandacht is besteed aan de verkeersveiligheid in het plangebied. Er zou in een analyse moeten worden aangegeven of er knelpunten binnen het plangebied voorkomen en zo ja welke maatregelen er getroffen moeten worden om deze te verbeteren. Dit bestemmingsplan zou dan (indien noodzakelijk) voor deze verbeteringen de nodige voorzieningen moeten treffen.

Een bestemmingsplan regelt zaken die ruimtelijke relevant zijn voor het plangebied. Bosch en Vaart is een consoliderend bestemmingsplan. Binnen de bestemming 'Verkeers- en Verblijfsdoeleinden' is het mogelijk de noodzakelijke maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te garanderen. Het bestemmingsplan faciliteert hierin. Het nemen van maatregelen, ook ten behoeve van knelpunten, geschiedt op een ander planniveau. De knelpuntanalyse behoort hier eveneens toe.

Het Hoogheemraadschap van Rijnland heeft in het wateradvies voor dit plan drie aanbevelingen gedaan. Deze aanbevelingen moeten in de paragraaf Watertoets worden samengevat en beschreven. Tevens moet deze paragraaf aangeven op welke manier deze aanbevelingen in het plan worden verwerkt. Er kan niet worden volstaan met de verwijzing naar de betreffende bureaus van de gemeente, zoals die nu in dit onderdeel staat.

De betreffende tekst in de toelichting is aangepast. Opgemerkt kan worden dat het voorontwerp bestemmingsplan Bosch en Vaart in het kader van het wettelijk vooroverleg ook aan het Hoogheemraadschap van Rijnland is voorgelegd. Uit de artikel 10 reactie van dit Hoogheemraadschap blijkt niet dat het wateradvies onjuist in het bestemmingsplan verwerkt is. In de artikel 10 reactie worden aanvullende aanbevelingen gedaan. Desalniettemin zijn de genoemde aanbevelingen alsnog verwerkt in de waterparagraaf.

Deze paragraaf geeft geen volledige beschrijving van de waterhuishouding in en rond het plangebied.

Het Integraal Waterplan Haarlem (2004) anticipeert op een toenemende vernatting, onder andere als gevolg van klimaatsverandering. Daarnaast wordt ook de kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater in het Integraal Waterplan beschreven. De Waterparagraaf is, voor zover relevant voor het plangebied, aangevuld met informatie uit het Intergraal Waterplan Haarlem. Derhalve wordt er in het kader van het bestemmingsplan niet uitgebreid op ingegaan.

Overigens is het advies van de waterbeheerder toegevoegd en is gereageerd op de artikel 10 reactie van het Hoogheemraadschap van Rijnland.

In paragraaf 2.11 van de toelichting wordt onder andere ingegaan op 'geluidhinder ten gevolge van het wegverkeer'. In het plangebied komen zeer hoge geluidbelastingen voor als gevolg van het verkeer op wegen. Volgens Rijkswaterstaat zou deze paragraaf beleid moeten bevatten om deze geluidsbelasting terug te dringen. Dit beleid zou kunnen inhouden dat bij onderhoud van de verharding van de wegen die een grote geluidsbelasting veroorzaken geluidsreducerend materiaal wordt toegepast.

In bijlage 3 van de plantoelichting is het akoestisch onderzoek opgenomen. Hierin wordt gerefereerd aan het beleid om geluidbelasting terug te dringen. De tekst in paragraaf 4.2 van de toelichting is hiermee aangevuld.

Het is mogelijk binnen de bestemming Verkeers- en verblijfsdoeleinden bouwwerken geen gebouwen op te richten. Verzocht wordt hieraan toe te voegen dat de toegelaten bebouwing de verkeersafwikkeling niet mag belemmeren.

Het spreekt voor zich dat met toegelaten bouwwerken geen onevenredige aantasting mag plaatsvinden van de verkeerssituatie ter plaatse.

2. Hoogheemraadschap van Rijnland

In het kader van het uitvoeringsproject 12 (knelpunten watersysteem) van het Waterplan Haarlem is de duiker onder de v.d. Duyn van Maasdamstraat aangemerkt als knelpunt. Een van de mogelijk oplossingen voor dit knelpunt is de aanleg van een open waterverbinding. Wij verzoeken u de bestemming op de verbeelding zo te wijzigen dat de aanleg van open water ter plekke mogelijk wordt gemaakt.

Inzake de betreffende duiker is het niet duidelijk op welke termijn dit knelpunt wordt aangepakt. De duiker valt in dit bestemmingsplan binnen de bestemmingen 'Verkeer' en 'Groen'. Binnen deze bestemmingen faciliteert het bestemmingsplan de mogelijkheden om dit knelpunt eventueel in de toekomst op te lossen. Tevens blijft het gebied gevrijwaard van bestemmingen die maatregelen hiertoe zouden belemmeren.

In de bestemming 'Water' wordt de aanleg van steigers mogelijk gemaakt met een maximum oppervlak van 25 m2. Overkluizingen grijpen in op de inrichting van een watergang en kunnen op verschillende manieren nadelig zijn voor de lokale ecologisch waterkwaliteit. Rijnland is dan ook van mening dat de aanleg van steigers niet wenselijk is in de als 'Water' bestemde waterlopen in het plangebied. Rijnland heeft de mate van overkluizing afhankelijk gesteld van de breedte van de watergang en per 250 meter watergang mag maximaal 10% worden overkluisd. Per perceel wordt maximaal ontheffing verleend voor 1 overkluizing. Rijnland verzoekt ons in de regels op te nemen dat steigers slechts toegestaan zijn als voldaan wordt aan Rijnland's beleid inzake overkluizingen. Voor de realisatie van overkluizingen als aanlegsteigers en dergelijke is op grond van Rijnlands Keur een vergunning vereist. Wij verzoeken u te melden in de toelichting dat bij de aanleg vergunning op grond van Rijnlands Keur noodzakelijk is.

Afstemming met de waterbeheerder is juridisch al geregeld in het Keur. Om deze reden zal dit niet nogmaals in de voorschriften van dit bestemmingsplan worden geregeld. Wel is in paragraaf 4.4. van de plantoelichting toegevoegd dat voor het uitvoeren van werken binnen de bestemming 'Water' ontheffing nodig is van het Keur. De voorschriften zijn overigens voor wat betreft het bouwen aangepast.

3. VROM Inspectie

Het geldende Besluit Luchtkwaliteit is een wettelijke regeling waaraan het bestemmingsplan moet voldoen. U geeft aan dat de grenswaarden voor fijn stof PM10 niet worden overschreden met uitzondering van drie locaties aan de Wagenweg. Voor deze locaties wordt de daggemiddelde norm van 50 ug/m3 meer dan 35 keer per jaar overschreden. Uit het rapport blijkt dat de overschrijding primair wordt veroorzaakt door het hoge achtergrondniveau. U gaat echter niet in op de eventuele mogelijkheden op lokaal niveau om de overschrijding te doen verminderen. De geconstateerde overschrijding van de grenswaarde voor de daggemiddelde concentratie van fijn stof geeft mij aanleiding om uw bestuur er uitdrukkelijk op te wijzen dat het onderhavige voorontwerp-bestemmingsplan formeel dient te voldoen aan de thans geldende Besluit Luchtkwaliteit. Ik wijs daarnaast op recente ontwikkelingen in de jurisprudentie op dit punt.

Het bestemmingsplan Bosch en Vaart heeft in hoge mate een consoliderend karakter. Hierbij kan opgemerkt worden dat er dientengevolge op basis van het Besluit luchtkwaliteit geen actieve saneringsverplichting bestaat bij de vaststelling van het bestemmingsplan. De betreffende paragraaf in de toelichting is met betrekking tot lokale maatregelen aangepast. Overigens zijn sinds 2005 de actuele luchtkwaliteit en de prognoses aanzienlijk verbeterd. Er is daardoor in en rond het plangebied geen sprake meer van (dreigende) overschrijdingen van de wettelijke normen (zie paragraaf 4.5. luchtkwaliteit).

Ik verzoek u in het ontwerp-bestemmingsplan concreet aandacht te besteden aan het aspect externe veiligheid bijvoorbeeld als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen dan wel vanwege de invloedssfeer van inrichtingen die genoemd zijn in het Besluit externe veiligheid inrichtingen.

In de toelichting is een passage omtrent externe veiligheid toegevoegd.

4. Provincie Noord-Holland

De provincie stelt dat in de toelichting van het voorontwerp wordt aangeven dat het Hoogheemraadschap van Rijnland positief heeft geadviseerd en dat het Hoogheemraadschap een aantal opmerkingen heeft. De Provincie verzoekt ons om aan te geven hoe met die opmerkingen zal worden omgegaan. Verder heeft de provincie een afschrift ontvangen van het wateradvies van het Hoogheemraadschap (d.d. 13 mei 2005) waarin nog een aantal aanvullende opmerkingen is gegeven. Deze opmerkingen moeten ook worden meegenomen in het bestemmingsplan.

In het kader van het voortraject van het bestemmingsplan is het concept voorontwerp bestemmingsplan voor een advies toegestuurd aan het Hoogheemraadschap van Rijnland. Het wateradvies is gedateerd 03 december 2004 en is opgenomen in het huidige ontwerp bestemmingsplan als bijlage 2. De toelichting in het bestemmingsplan is aangepast op de in het advies gedane opmerkingen. Hierbij kan overigens opgemerkt worden dat het voorontwerp bestemmingsplan Bosch en Vaart in het kader van het wettelijk vooroverleg ook aan Rijnland is voorgelegd. Uit de artikel 10 reactie van het Hoogheemraadschap (d.d. 13 mei 2005) blijkt niet dat dit wateradvies onjuist in het bestemmingsplan verwerkt was. De in dit artikel 10 reactie genoemde aanvullende opmerkingen zijn voorzover mogelijk verwerkt in het ontwerp bestemmingsplan. Zie hiertoe tevens het gemeentelijke antwoord op de artikel 10 reactie van het Hoogheemraadschap.

De gemeente geeft aan dat bij drie gedeelten aan de Wagenweg de grenswaarde voor PM10 een aantal keer wordt overschreden. De provincie verzoekt ons om aan te geven welke maatregelen wij treffen om de overschrijding van respectievelijk 46 en de 40 keer per jaar te verlagen, waarbij gedacht wordt aan maatregelen die de doorstroming bevorderen of snelheidsmaatregelen.

Bestemmingsplan Bosch en Vaart heeft in hoge mate een consoliderend karakter. Hierbij kan opgemerkt worden dat er dientengevolge op basis van het Besluit luchtkwaliteit geen actieve saneringsverplichting bestaat bij de vaststelling van het bestemmingsplan. De betreffende paragraaf in de toelichting is met betrekking tot lokale maatregelen aangepast.

Daarnaast kan worden vermeld dat voor de Wagenweg een groot aantal maatregelen inmiddels genomen om de verkeerdoorstroming te bevorderen. Als voorbeelden hiervan noemen we het verplaatsen van het 'groene eiland' bij de kruising Wagenweg, Uit den Boschstraat en Westerhoutstraat. Dergelijke maatregelen zijn mogelijk binnen de bestemmingen 'Verkeers- en verblijfsdoeleinden' en 'Groen'. Feitelijke uitvoering van de maatregelen geschiedt op een ander planniveau.

5. Adviescommissie voor de woningbouw en woonomgeving

De adviescommissie betreurt het dat de historische koepel in het Vogelbosje op de nominatie staat gesloopt te worden. Kan er niet nog eens nauwkeurig naar gekeken.

De koepel is gerestaureerd, staat met een aanduiding op de verbeelding ingetekend en heeft de status van Rijksmonument. Overigens worden onderhoud en sloopwerkzaamheden niet in een bestemmingsplan geregeld.

Bij mogelijke uitbreiding van schoolruimten valt het aan te bevelen deze ruimten multifunctioneel te laten zijn en dusdanig te bouwen dat de ruimten later tot woonruimten omgevormd kunnen worden.

Dit aspect betreft uitvoering en kan niet in het bestemmingsplan geregeld worden.

6. Milieufederatie Noord-Holland

In het voorontwerp geeft u aan dat de toetsing aan het Besluit luchtkwaliteit op drie gedeelten van de Wagenweg leidt tot overschrijding van de normen. U laat het bij het vermelden van deze constatering. Los van de vraag of de normen overschreden worden, vinden wij dat u vanuit de zorgplicht voor de inwoners van uw gemeente het nodige dient te doen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Wij missen in het bestemmingsplan hoe u hiermee om denkt te gaan. De provincie heeft recent aangegeven een zelfstandige actieve opstelling van de gemeenten te verwachten.

Zie antwoord gemeente op artikel 10 reacties VROM-inspectie en provincie Noord-Holland.

7. NS commercie, Bedrijfs- en Produktontwikkeling

De voorontwerp-bestemmingen 'Koninginnebuurt, 1e herziening' en 'Bosch en Vaart', die wij van u ontvingen in het kader van het overleg ex artikel 10 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening, geven ons geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Gelet op de ligging van het plangebied ten opzicht van de spoorlijn of NS-gronden zijn er geen belangen van ons in het geding en zenden wij u beide plannen hierbij retour.

Hiervan wordt kennis genomen.

8. Gasunie

Naar aanleiding van uw brief van 29 maart 2005, waarmee u ons bovengenoemd voorontwerp-bestemmingsplan in het kader van het vooroverleg zoals bedoeld in artikel 10 Bro 1985 deed toekomen, delen wij u mee dat in dit plangebied geen leiding of stations van ons bedrijf aanwezig zijn.

Hiervan wordt kennis genomen.

9. Rijksdienst voor de Monumentenzorg

Onder dankzegging voor het ingevolge artikel 10 van het Besluit op de Ruimtelijke Ordening toegezonden voorontwerp-bestemmingsplan 'Bosch en Vaart', bericht ik u dat het plan enkel aanleiding geeft tot het maken van de volgende opmerkingen.

Over het algemeen biedt het plan een helder en inhoudelijk kwalitatief planologisch kader voor de bescherming van de cultuurhistorische en stedenbouwkundige waarden in het gebied. In verband met de toekomstige aanwijzing tot beschermd stadsgezicht kan ik u reeds mededelen dat het plan voldoende waarborgen biedt om in aanmerking te komen voor de status van 'beschermend' in de zin van artikel 36 van de Monumentenwet. Een definitief oordeel hierover zal pas worden gegeven tijdens de wettelijke aanwijzingsprocedure.

Hiervan wordt kennis genomen. Inmiddels heeft de aanwijzing tot bestermd stadsgezicht plaatsgevonden.

10. Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek

Daar in het onderhavige plangebied geen rijksbelang speelt op het gebied van archeologie, zal de beoordeling van wijze waarop het aspect archeologie in dit plan is verwerkt verder door de provincie uitgevoerd worden.

Hiervan wordt kennis genomen.

11. Ministerie van Defensie, Commando Dienstencentra

Het toegezonden voorontwerp-bestemmingsplan Bosch en Vaart geen aanleiding tot het maken van op- en/of aanmerkingen.

Hiervan wordt kennis genomen.

12. ProRail

Het voorontwerp-bestemmingsplan 'Bosch en Vaart' geeft hen, gezien de afstand tot de spoorweg, geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Hiervan wordt kennis genomen.

13. KPN

KPN verzoekt ons bij nadere uitwerking van dit plan rekening te houden met de belangen van KPN. In hoofdlijnen bestaan deze uit de volgende zaken:

  • Het creëren van tracés aan beide zijden van straten in openbare grond, in bermen en open verhardingen;
  • Het handhaven van bestaande tracés
  • Het vrijhouden van de toegewezen tracés van bomen en beplanting;
  • Het in overleg beschikbaar stellen van ruimten voor het plaatsen van mogelijke kabelverdeelkasten van KPN;
  • Het vrijhouden van straalverbindingspaden van KPN van hoge objecten.

In dit kader kunnen we melden dat het bestemmingsplan faciliteert in de mogelijkheid om kabelverdeelkasten te realiseren. Van de overige punten wordt kennis genomen.

Reacties 2012 op Concept Ontwerp Bestemmingsplan

1. Brandweer

Reactie brandweer zie bijlage 8

In het Ontwerp Bestemmingsplan is de volgende passage overgenomen om daarmee nadere informatie te geven over de risico's gevaarlijke transporten: 'Volgens tellingen van de Provincie Noord-Holland 2011 zijn de vervoercijfers:

  • aantal transporten brandbare vloeistoffen LF1 en LF2 is 285 respectievelijk 285 per jaar
  • aantal transporten brandbare gassen GF3 (LPG) is 24 per jaar.

Er vindt relevant transport van brandbare vloeistoffen en gassen plaats. Een incident met een tankwagen kan leiden tot een zogeheten BLEVE (LC100 = 90 meter, LC10 = 140 meter, LC01 = 230 meter). Binnen het effectgebied LC01 bevinden zich enkele (beperkt) kwetsbare objecten.'

2. Liander

Liander verzoekt rekening te houden met een transformator ruimte nabij de Westerhoutstraat in verband met de toename van energievraag. Voorts is het verzoek om de transformatorruimte nabij de Zandvoorter Allee naar een nabijgelegen locatie te verplaatsen in verband met de nieuwbouw.

 

In het bestemmingsplan wordt binnen de bestemming Verkeer de mogelijkheid geboden om nutsvoorzieningen kleiner dan 10 m2 oppervlak te kunnen realiseren. Bij de nieuwbouw nabij de Zandvoorter Allee kan Liander in overleg met de projectontwikkelaar treden of daar binnen de nieuwe bebouwing een transformatorruimte kan worden meegenomen. Bij tijdig positief resultaat van dat overleg kan op de verbeelding een nadere aanduiding Nutsvoorzieningen worden opgenomen.  

3. Waternet

Waternet heeft in de Gemeente Haarlem een aantal drinkwatertransportleidingen lopen die van groot belang zijn voor de drinkwatervoorziening van de Gemeente Amsterdam, Diemen en Muiden. In het plangebied loopt aan de noordzijde in de Schouwtjeslaan een 20" gietijzeren leiding. Aan de westzijde onder de Wagenweg lopen een 30" en een 24" gietijzeren leidingen. Verzocht wordt om deze in het plan en de toelichting op te nemen, en de tracés een dubbelbestemming toe te kennen.

 

Naar aanleiding van de reactie zijn de betreffende leidingen op de verbeelding aangegeven met een dubbelbestemming.

4. Wijkraad Bosch en Vaart

Contouren panden

De wijkraad verzoekt om de contouren van de woningen volgens de originele staat op de verbeelding weer te geven. Veel erkers, serres en uitbouwen die vanaf de bouw rond 1903 tot 1913 zijn gerealiseerd staan niet als zodanig op de kaart. Door de originele bebouwing niet op de goede manier in te tekenen, zou men deze kunnen aanmerken als aanbouwen in 'Tuin 1' en 'Tuin 2' die later zijn gemaakt. Dit heeft voor de huiseigenaren vervelende consequenties als men later een bouwaanvraag wil indienen. Zeker gezien het feit dat de wijk beschermd stadsgezicht is geworden, wil de wijkraad dat alle panden op de juiste wijze worden ingetekend. Een andere reden is de rechtsongelijkheid die door deze situatie ontstaat. Panden met een uitbouw van begane grond en 1e verdieping worden wel als wonen aangemerkt, maar uitbouwen van alleen begane grond niet.

Voor de wijken en bebouwing die liggen binnen beschermd stadsgezicht wil de gemeente Haarlem de huidige toestand zoveel mogelijk beschermen. Dat betekent dat stedenbouwkundige opzet, kavelgrootte, hoofdbebouwing en bijgebouwen bewaard blijven. Oorspronkelijk is de bebouwing geplaatst in ruime groene percelen. Er is oorspronkelijk al rekening gehouden met een hoofdvolume waarbij aan- en bijgebouwen zijn geplaatst. Om die opzet te kunnen bewaren zijn deze aan- en bijgebouwen aangemerkt als ondergeschikte bebouwing (in Tuin 1, 2 en 3.) Voor uitbouwen van 2 lagen is een uitzondering gemaakt omdat zij door hun hoogte vaak een zelfde hoogte als de goothoogte van het hoofdvolume hebben, of zo hoog zijn dat zij niet meer worden gerekend tot 'tuinbebouwing'. De aan en uitbouwen zijn nadrukkelijk niet wegbestemd, zij zijn mogelijk gemaakt in een andere bestemming dan de hoofdbebouwing. Daarmee kan de opzet zoals die bij het bouwen bestond bewaard blijven.

Bestemmingen

Verzocht wordt voor de volgende panden een gemengde bestemming aan te geven:

- Schouwtjeslaan 23 hoek Uit den Bosstraat 18, werk en wonen

- Wagenweg 216, balletstudio en wonen

- Boekenrodestraat nr. 4, schoonheidssalon en wonen

Voor de aangegeven panden is het voorstel van de wijkraad overgenomen.

Schouwtjesplein

Verzocht wordt om op de verbeelding de inham voor een bushokje te verwijderen omdat deze niet meer van toepassing is; een diagonale pad door het plein te verwijderen en rekening te houden met 2 parkeerplekken die op het plein zijn aangelegd aan de linkerkant van de doorlopende weg.

De parkeerplaatsen en de inham achter het bushokje zijn aangepast aan de bestaande situatie. Het op de verbeelding in rood aangegeven diagonale pad maakt deel uit van de digitale topografische ondergrond (GBKH) en niet van de op de verbeelding aangegeven bestemmingen.

Oranjeplein

Verzocht wordt om op de verbeelding het haakse pad te verwijderen.

Het op de verbeelding in rood aangegeven haakse pad maakt deel uit van de digitale topografische ondergrond (GBKH) en niet van de op de verbeelding aangegeven bestemmingen.

Eindenhoutstraat

Verzocht wordt het pad achter de huizen als Verkeer, en de groenstrook aan het einde van dit pad als Groen aan te geven.

Het voorstel van de wijkraad om het pad achter de huizen op de verbeelding als Verkeer aan te geven is overgenomen. De groenstrook aan het einde van dit pad is aan de bewoner verkocht en wordt derhalve niet als Groen aangegeven.

Fietspad Erfprinspad langs Sancta Maria

Verzocht wordt het fietspad aan de noord/oostkant van het speelveld dat nu op de verbeelding als Maatschappelijk staat aangegeven aan te geven als Verkeer en de uitstulping van de fietsenstalling als bebouwing in groen (de fietsenstalling wordt verplaatst).

Het fietspad en de uitstulping liggen op eigen grond van de school en maken daarmee deel uit van de bestemming Maatschappelijk. Voor de bestemming Maatschappelijk wordt in het bestemmingsplan immers uitgegaan van het aangeven van het gehele bouwvlak als Maatschappelijk.

Van Limburg Stirumstraat

Verzocht wordt deze straat opnieuw in te tekenen omdat er een grote renovatie heeft plaatsgevonden, en het gerealiseerde voetpad naar de Wagenweg als Verkeer aan te geven.

In afwachting van de definitieve ontwerpen konden de aanpassingen nog niet worden ingetekend. De nieuwe inrichting is op de verbeelding aangegeven. Het voetpad maakt onderdeel uit van de bestemming Groen.

Grenzen grondgebied Sancta Maria

Verzocht wordt om de gronduitbreiding van de school aan de noord- en westzijde op de verbeelding aan te passen.

In afwachting van de definitieve grenzen konden de aanpassingen nog niet worden ingetekend. Het terreinoppervlak van de school is inmiddels ingetekend volgens het recente genomen raadsbesluit omtrent de overdracht van grond.

Manege

Verzocht wordt om het toegestane bouwvolume te vergroten zodat een binnenbak kan worden gerealiseerd en de goothoogte met 2 meter te verhogen.

Er wordt over de manege overlegd met de stichting De Zonneruiters en Op Stoom. De gemeente is in principe bereid mee te werken aan de bouwvoornemens. Voor een essentiële vergroting van het bouwvolume is een anterieure overeenkomst noodzakelijk.

Grenslijn Beschermd Stadsgezicht

Verzocht wordt om het monumentale pand Wagenweg 252 mee te nemen in het beschermde stadsgezicht om excessen van uitbouwen te voorkomen.

De grenslijnen worden aangewezen door de minister op advies van de Rijksdienst monumentenzorg. Een aanwijzing tot Beschermd Stadsgezicht wordt niet besloten in een bestemmingsplan maar daar wel in vastgelegd. Wagenweg 252 is niet betrokken geweest bij de uitbreiding van het Beschermd Stadsgezicht in Bosch en Vaart en kan daarom op de verbeelding niet worden meegenomen als onderdeel van het Beschermde Stadsgezicht. Het pand heeft overigens geen status als Rijksmonument of Gemeentelijk monument.

Voetbalvelden

Verzocht wordt om de rode lijnen in de voetbalvelden weg halen.

De op de verbeelding in rood aangegeven lijnen maken deel uit van de digitale topografische ondergrond (GBKH) en niet van de op de verbeelding aangegeven bestemmingen.

Houthof

Verzocht wordt om de kantoorfunctie voor de nieuwbouwontwikkeling te beperken tot de begane grond. Met de bestemming Gemengde Doeleinden 4 zou het gehele pand een kantoorfunctie kunnen krijgen. Voorts is het bouwvolume te groot en te dicht op de bestaande bebouwing en is de bevoorrading van de boxen van de bewoners van Kinheim te smal, zeker bij calamiteiten. Het linkse pand staat te dicht op 't Hoge Hout.

De bestemming is gewijzigd in Gemengde Doeleinden 6. In de regels worden de niet-woonfuncties beperkt tot de onderste bouwlaag en mezzanine. In de vergadering van de gemeenteraad van 16 mei 2012 is een verklaring van geen bedenkingen ten behoeve van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwplan Het Houthof vastgesteld.

Zandvoorterallee

Op de verbeelding is het gehele parkeerterrein, nodig voor de bewoners van 't Hoge Hout en Kinheim, bij de school getrokken. De huidige noodlokalen verdwijnen na uitbreiding van de school op eigen terrein aan de Lyceumlaan. Verzocht wordt om het parkeerterrein op de verbeelding aan te geven als Verkeer zodat voldoende parkeerplekken beschikbaar blijven voor Kinheim en 't Hoge Hout, en voorkomen wordt dat de school verder kan gaan uitbreiden op het parkeerterrein.

De verbeelding is aangepast.

Wagenweg

Verzocht wordt de Wagenweg op de verbeelding weer te geven overeenkomstig de laatste renovaties.

Voor de verbeelding wordt gebruik gemaakt van de meest recent beschikbare digitale ondergrond.

5. Adviescommissie voor de woningbouw en woonomgeving

Verzocht wordt om voor woningen aan de Schouwtjeslaan, Schouwtjesplein en Berkenrodestraat de bestemming 'Wonen' zoveel mogelijk te handhaven met de mogelijkheid tot bedrijf aan huis onder genoemde voorwaarden.

Op de verbeelding worden in overeenstemming met de opmerkingen (vrijwel) alle betreffende gebouwen als woning aangegeven.

Opgemerkt wordt dat twee panden qua bestemming op de verbeelding verwisseld zijn: hoek Zomerluststraat/ Wagenweg en hoek Eindenhoutstraat/Wagenweg.

Op de verbeelding is dit in overeenstemming met de opmerkingen aangepast.

Aangegeven wordt dat de bestemming voor de huidige (sport)kantines/kleedkamers van tennisbaan, sportvelden en manege op de verbeelding ontbreekt.

Op de verbeelding zijn de betreffende bestemmingen weergegeven met de functie S (sport) dan wel R (recreatie) met een bouwvlak.

Aangegeven wordt dat het theekoepeltje op de verbeelding niet op de juiste plaats staat aangegeven en dat er met de aangegeven goot- en bouwhoogte van respectievelijk 4 en 7 meter geen rekening is gehouden met de originele hoogte van koepeldak en beeld.

Het theekoepeltje staat binnen de bestemming Groen met een cirkelvormig bouwvlak aangegeven. In de regels is toegevoegd dat de bouwhoogte van culturele en bouwkundige monumenten niet meer dan 10 meter mag bedragen.

Verzocht wordt om rondom de Kinheimflat niet alleen de bestemming Verkeer aan te geven maar ook het nodige groen en eventueel water te benoemen.

Binnen de bestemming verkeer kan ook groen en water worden gerealiseerd. Om toekomstige wijzigingen van de inrichting rondom de Kinheimflat bestemmingplantechnisch niet onmogelijk te maken is hier niet gekozen voor nadere specificering van groen en water.

Verzocht wordt om in het groen achter de Van Hoogendorpstraat de huidige speel- en spelvoorzieningen en jeu de boules plaats aan te geven.

Binnen de bestemming groen zijn speel- en spelvoorzieningen toegestaan.

Verzocht wordt om de parkeervoorzieningen aan de Van Limburg Stirumstraat achter de school Sancta Maria zo veel mogelijk te handhaven voor bezoekers van school, tennispark, sportvelden en manege.

Het parkeerterrein aan de Van Limburg Stirumstraat is heringericht. De nieuwe inrichting is op de verbeelding aangegeven.

Verzocht wordt om voor de wijk een eenrichtingsverkeersplan te overwegen gezien de hoeveelheid auto's, en de ontsluiting Berkenrodestraat naar de Schouwtjesbrug beter te regelen, desnoods met stoplichten.

Verkeersrichtingen en verkeersregelinstallaties maken geen onderdeel uit van (voorschriften in) bestemmingsplannen. Overigens ligt binnen het woongebied van Bosch en Vaart de nadruk sterk op bestemmingsverkeer waardoor er geen noodzaak is om aanvullende verkeersmaatregelen te treffen.

Aangegeven wordt dat de kleine (stilstaande) waterpartijen die op de kaart staan aangegeven door verwaarlozing vaak niet meer zichtbaar zijn.

De zichtbaarheid van waterpartijen maakt geen onderdeel uit van (voorschriften in) bestemmingsplannen. Voor zover waterpartijen binnen de openbare ruimte liggen kan de gemeente worden aangesproken op het onderhoud hiervan.

Verzocht wordt het natuurreservaat Vogelbosje toegankelijk temaken voor educatieve doeleinden.

Het al dan niet toegankelijk maken van het Vogelbosje maakt geen onderdeel uit van (voorschriften in) bestemmingsplannen. Hierover kan contact worden opgenomen met de beheerder van het Vogelbosje.

6. Wijkraad Koninginnebuurt en Werkgroep Schouwtjeslaan/Uit den Boschstraat

Op de verbeelding staan diverse bouwhoogten en goothoogten aangegeven die afwijken van de bestaande situatie.

Adres   Vlgs bestemmingsplan kaart   Moet zijn
(beschermd stadsgezicht !)  
Uit den Boschstraat 1a/ 1b Entree uitbouw   max goothoogte 3 m   max bouwhoogte 3 m  
Uit den Boschstraat 3   bestaande goothoogte 9 m   bestaande goothoogte 8 m  
Uit den Boschstraat 9   bestaande goothoogte 9 m   bestaande goothoogte 8 m  
Uit den Boschstraat 11   bestaande goothoogte 9 m   bestaande goothoogte 8 m  
Wagenweg 114 -116
achter uitbouw  
max goothoogte 3 m   max bouwhoogte 3m  
Wagenweg 124-132 schuurtjes op uitbouw binnenterrein   max goothoogte 6 m   max bouwhoogte 6m  
Wagenweg 132   max goothoogte 10 m   max bouwhoogte 10 m  
Wagenweg 136-138   max goothoogte 7 m   max bouwhoogte 7 m  
Wagenweg 142   bestaande goothoogte 10 m   bestaande goothoogte 9 m  
Wagenweg 146   Bestaande goothoogte 10 m   bestaande goothoogte 9 m  
Schouwtjeslaan 2
achter uitbouw  
max goothoogte 3 m   max bouwhoogte 3 m  
Schouwtjeslaan tussen 14 en 14a (garage van Wagenweg 132)   max goothoogte 8 m   max bouwhoogte 3 m  

De aangegeven goot- en bouwhoogten zijn overeenkomstig de opmerkingen van de wijkraad aangepast.

Aangegeven wordt dat de maximum snelheid voor de Schouwtjeslaan is gewijzigd van 50 km/uur naar 30 km/ uur.

 

De toelichting is bijgesteld op de aanpassing van de verkeerssnelheid op de Schouwtjeslaan.