direct naar inhoud van 4.5 Luchtkwaliteit
Plan: Sportheldenbuurt
Plannummer: BP3080006
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP3080006-0003

4.5 Luchtkwaliteit

De luchtkwaliteit is van belang voor de gezondheid van mens en dier en voor de kwaliteit van het milieu. In de Europese Unie zijn daarom grenswaarden afgesproken waaraan de concentraties van een aantal stoffen vanaf bepaalde ingangsdata moeten voldoen. Die grenswaarden en regelgeving om ze tijdig te bereiken en te handhaven zijn in Nederland opgenomen in de Wet milieubeheer, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen. Indien een bestemmingsplan vastgesteld of gewijzigd wordt, dient vast te staan dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit voldoen aan die eisen (als gevolg van art. 5.16 lid 1 en 2). Die gevolgen worden bepaald door de verandering in gebruik en functies die door het bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt ten opzichte van de bestaande (toegestane) functies. Maatgevend is de met de veranderingen samenhangende groei van het autoverkeer en de daardoor veroorzaakte uitstoot van de stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10). De Wet milieubeheer onderscheidt in artikel 5.16. lid 1 een aantal situaties waarin een bestemmingsplan voldoet aan de regels voor de luchtkwaliteit. Dit is ondermeer het geval indien aannemelijk is dat de ontwikkelingen 'niet in betekenende mate' (NIBM) gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit (artikel 5.16 lid 1 onder c). Nadere criteria om te bepalen of er sprake is van NIBM zijn gegeven in een AmvB Niet In betekenende Mate en een gelijknamige Regeling NIBM. Daarin is bijvoorbeeld aangegeven dat van NIBM ondermeer sprake is indien het bestemmingsplan een netto-uitbreiding met minder dan 1.500 woningen of 100.000 m2 BVO kantoren mogelijk maakt.

Het bestemmingsplan Sportheldenbuurt is in hoofdzaak consoliderend. Er vinden geen voor de luchtkwaliteit relevante netto wijzigingen van toegestane woon- of kantoorfuncties plaats die niet al in het vorige bestemmingsplan of in vrijstellingen/projectbesluiten ruimtelijk zijn vastgelegd. Evenmin maakt het plan andere relevante ontwikkelingen mogelijk zoals grootschalige horeca of detailhandel, of bedrijven of maatschappelijke activiteiten die veel extra verkeer genereren. Dit bestemmingsplan maakt ook geen relevante verkeerswijzigingen mogelijk. Het is daarom evident dat het bestemmingsplan Niet in betekenende mate gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit, en daarmee voldoet aan artikel 5.16 lid 1 onder c van de Wet milieubeheer.

Op die grond reeds is de conclusie dat de luchtkwaliteit geen belemmering vormt voor de vaststelling van bestemmingsplan Sportheldenbuurt.

Optredende concentraties

Om ook enig zicht te kunnen bieden in de optredende concentraties van stoffen in het plangebied wordt hieronder ook nader gekeken naar de berekende waarden. Er wordt eveneens voldaan aan de regelgeving van de luchtkwaliteit indien aannemelijk is dat wordt voldaan aan de grenswaarden voor de luchtkwaliteit (art 5.16 lid 1 onder a van de Wm).

Om een beeld te krijgen van de bestaande en te verwachten luchtkwaliteit in het gebied is de zogeheten NSL-Monitoringstool geraadpleegd (zie www.nsl-monitoring.nl, keuzeoptie “Kaart NSL”, Monitoring NSL 2011).
Met dit Monitoringstool stelt de Rijksoverheid jaarlijks de luchtkwaliteit langs (ondermeer) relevante wegen in Nederland vast. Deze gegevens vormen ook de basis voor de verplichte rapportage van de luchtkwaliteit aan de EU. De berekeningen en prognoses voldoen aan alle voorschriften voor de berekening van de luchtkwaliteit (Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007). In de onderliggende verkeersmodelgegevens zijn alle bekende lopende en toekomstige projecten en ontwikkelingen in en rond Haarlem en regio verwerkt.

De relevante wegen in of direct grenzend aan het plangebied zijn (delen van) de Oudeweg, Prinsenbrug en de Gedempte Oostersingelgracht. Op alle andere wegen in of rond het plangebied zijn de verkeersintensiteiten op voorhand al te gering om een benadering van grenswaarden te kunnen veroorzaken.

De Monitoringtool geeft aan dat de hoogste concentratie van NO2 en fijnstof in de rekenjaren 2011, 2015 en 2020 optreedt langs de Oudeweg, bij de aanvang van de Prinsenbrug. De rekenjaren 2011 en 2020 komen voldoende overeen met begin en einde van de planperiode (2012 resp. 2022); 2011 is tevens ingangsjaar grenswaarde PM10; 2015 is het ingangsjaar van de grenswaarde voor NO2. De hoogst voorkomende concentraties NO2 en fijnstof per toetsjaar, in of rond het plangebied, zijn overgenomen in onderstaande tabel 1. Langs de andere wegen zijn de concentraties in de betreffende jaren lager.

Tabel 1. Berekende hoogste concentratie NO2 en fijnstof binnen en rond bestemmingsplan Sportheldenbuurt volgens Monitoringtool (versie 2011)

Stof   Eenheid   2011   2015   2020   Norm   Locatie (weg)  
NO2   µg/m3 als jaargemiddelde   34   30   24   40 miv 2015   Oudeweg **)   
Fijnstof (PM10)   µg/m3 als jaargemiddelde   27*)   25*)   24*)   40 miv 2011   Oudeweg **)   
*) : Fijnstof nog niet gecorrigeerd voor aandeel zeezout, in afwachting van nieuwe regelgeving najaar 2012. Verwachte nieuwe aftrek is -3 µg/m3. Na toepassing correctie is concentratie dus lager dan hier aangegeven.
**): Dit betreft receptorpunt 140512 van het Monitoringtool, locatiecoördinaten (x,y)= 102143; 488917  

Uit tabel 1 volgt dat ook de hoogst berekende concentraties in en rond het plangebied zeer ruim beneden de grenswaarden van NO2 en fijnstof liggen.

Opgemerkt wordt dat tevens ruim voldaan wordt aan de eis die geldt voor de etmaalgemiddelde concentratie fijnstof. Een etmaalgemiddelde waarde van 50 µg/m3 mag maximaal 35 keer per jaar overschreden worden. Uit het wettelijk vastgelegde rekenverband met het jaargemiddelde volgt dat aan deze norm voldaan wordt bij een jaargemiddelde concentratie tot 31,2 µg/m3 (zonder zeezoutaftrek). Met de berekende maximale concentratie van 27 µg/m3 (2011) wordt ook die waarde niet overschreden of benaderd.

De conclusie is dat wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wm (art 5.16 lid 1 onder a). De luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de vaststelling van bestemmingsplan Sportheldenbuurt.

 

Conclusie luchtkwaliteit

De eindconclusie is dat bestemmingsplan Sportheldenbuurt voldoet aan de regelgeving voor de luchtkwaliteit, omdat het geen voor de luchtkwaliteit relevante ontwikkelingen mogelijk maakt en omdat er nu en in de toekomst ruim voldaan wordt aan de grenswaarden voor de relevante stoffen.