direct naar inhoud van 6.4 Algemene regels
Plan: Slachthuisbuurt Zuidstrook
Plannummer: BP3080004
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP3080004-0004

6.4 Algemene regels

Artikel 16 Antidubbeltelbepaling  In de voorschriften is een juridisch waterdichte difinitie opgenomen, waarvan bij het lezen ervan niet meteen duidelijk is wat de achtergrond van die definitie is. In 'gewoon' Nederlands wordt bedoeld, dat er na het volledig benutten van bouwmogelijkheden van een erf, er niet door het vervolgens verkleinen van de erfoppervlakte, vanwege de verschuiving van de erfgrens, daarop een nieuwe c.q. grotere bouwmogelijkheid voor een naburig erf ontstaat. Met de dubbeltelbepaling wordt voorkomen dat met gebruikmaking van privaatrechtelijke overeenkomsten, de publiekrechtelijke regels worden ondergraven.

Artikel 17 Algemene aanduidingsregels
In dit artikel is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor twee gebieden die nu bestemd zijn als Detailhandel en Verkeer. Het is mogelijk om deze bestemming te wijzigen in een Gemengd 2, Gemengd 3 , Tuin 1,2 en 3, Wonen en groen. Tevens is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om in één van de Gemengd-2, Gemengd-3 en Tuin 3 bestemmingen de eventuele realisering van een detailhandel/supermarkt mogelijk te maken( onder voorwaarden teneinde te voorkomen dat gelijktijdig meerdere supermarkten in het plangebied aanwezig zijn) en om de bestemming Kantoor( 2 lokaties) te wijzigen enerzijds in Wonen, Tuin 1,2,3 en Groen en anderzijds in Gemengd-2, Tuin1,2,3 en Groen. Voor de lokatie Prins-Bernardlaan/Schipholweg is nog een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de bestemming Kantoor om te zetten naar Groen.

Artikel 18 Algemene ontheffingsregels Het bestemmingsplan als bindende verordening is opgebouwd uit objectief vastgelegde ruimtelijke begrenzingen. Tot op de letter en de millimeter zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden voor het bouwen en het gebruik vastgelegd. Die ruimtelijke begrenzing is een afgeleide van kadastrale gegevens en de lijnen van de grootschalige basiskaart. Die gegevens in combinatie met planontwikkelingen, kunnen in de praktijk maatafwijkingen opleveren. Ook kan, gelet op voortschrijdende ontwikkelingen toch behoefte zijn aan grotere hoogte van bouwwerken ten behoeve van algemeen nut. Starheid van bestemmingsregels mag niet de oorzaak zijn van gekunstelde oplossingen, waarmee de kwalitatieve doelstelling van het bestemmingsplan niet gediend is. Binnen een kader van bescherming van belangen, is door middel van dit artikel enigermate van flexibiliteit mogelijk.

Artikel 19 Overgangsbepalingen Overgangsbepalingen zijn van toepassing op situaties (gebruik) die op het moment van het van kracht worden van dit bestemmingsplan van het nieuwe plan afwijken, dan wel op basis van een geldige bouwvergunning nog gebouwd mogen worden (bouwwerken). Met deze overgangsregels wordt duidelijk dat die afwijking toegestaan is, maar wel begrensd is tot de bestaande afwijking. Dus de bestaande afwijking qua gebruik mag niet vergroot worden en het bouwwerk mag alleen maar goed onderhouden worden en niet volledig worden herbouwd. Het overgangsrecht is nadrukkelijk niet bedoeld voor bouwwerken die een gebruik kennen dat onrechtmatig is op het moment van het van kracht worden van dit bestemmingsplan. Hoewel Haarlem een actief handhavingsbeleid kent, is het onmogelijk om alle eventuele strijdigheden tijdig te ontdekken. Om die strijdigheden uit te sluiten van het legaliserende effect van de overgangsbepalingen, wordt deze categorie nadrukkelijk uitgesloten van overgangsrecht. Ten behoeve van de bestuurlijke zorgvuldigheid en om in te kunnen spelen op praktische situaties, kennen de overgangsbepalingen ook een vrijstellingmogelijkheid.

Artikel 20 Slotbepaling Dit artikel geeft aan op welke wijze dit bestemmingsplan kan worden aangehaald.