direct naar inhoud van 3.4 Economie
Plan: Oude Stad
Plannummer: BP1080005
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP1080005-0004

3.4 Economie

Haarlem doet het goed als ondernemersstad, maar de stad wil wel doorgroeien. De Economische Agenda benadrukt de groeimogelijkheden bij de topsectoren in de stad: toerisme, creatieve industrie, zakelijke dienstverlening en zorg.

Detailhandel  

Haarlem is de afgelopen jaren een paar keer verkozen tot de beste winkelstad van Nederland. De aantrekkingskracht op dagjesmensen en toeristen is groot. Een zeer belangrijk deel van het Haarlemse kernwinkelapparaat is gelegen in het plangebied. Haarlem kan zich onderscheiden door de combinatie van speciaalzaken in een historische aangename omgeving met horecagelegenheden. Het beleid van de gemeente heeft tot doel deze positie te verstevigen en te streven naar vergroting van de diversiteit van het winkelaanbod. Er moet plaats zijn voor winkelondersteunende horeca of combinaties van winkels en horeca met terrassen. Versterking van de toeristische en culturele aantrekkingskracht is essentieel om de detailhandel in de binnenstad aan kracht te laten winnen.

In het Haarlemse kernwinkelapparaat is de gemiddelde vestigingsgrootte gering. Dit hangt samen met het historische en monumentale karakter van de Haarlemse binnenstad. Uit de Structuurvisie detailhandel 2012-2022 voor Zuid-Kennemerland blijkt dat de opgave voor de binnenstad is om met behoud van de omgevingskwaliteit, vernieuwing mogelijk te maken. Inpassing van grotere formules (winkelconcepten) is essentieel als voorwaarde om voldoende trekkracht te behouden. In de hoofdwinkelstraten bestaat daartoe de mogelijkheid door uitbreiding naar de bovenverdiepingen. Ook binnen de gebiedsvisie Brinkmann wordt ruimte geboden voor grotere formules. Uitbreiding door samenvoeging van naast elkaar gelegen panden is door de parcelleringsregeling beperkt tot 2 panden.

Van oudsher heeft de ambulante markt op divere plaatsen in het plangebied een bijna vanzelfsprekende plaats verworven. Centrummarkten complementeren de gevestigde detailhandel en horeca en profiteren van elkaars nabijheid waarmee de aantrekkelijkheid voor bezoekers en toeristen weer vergroot wordt. Doelstelling van beleid is om de markten een locatie te bieden die direct aansluit bij het kernwinkelgebied.

Buiten de ambulante markten zijn in het plangebied voor een drie-tal plaatsen standplaatsvergunningen uitgegeven. Het standplaatsenbeleid biedt de juridische basis voor het verlenen of weigeren van een standplaatsvergunning. In het standplaatsenbeleid 2010 is een overgangstermijn van 10 jaar opgenomen waarin vaste bouwwerken zonder bouwvergunning nog mogen blijven bestaan. Na de overgangstermijn dienen deze bouwwerken verwijderd te worden. Nieuwe standplaatsvergunningen worden voor een periode van 5 jaar uitgegeven en moeten mobiel zijn. De verkoopinrichting moet na sluitingstijd verwijderd worden.

Hotelbeleid

Haarlem hoort tot de toeristische top van middelgrote Nederlandse steden. Om aan die top te blijven wil de gemeente meer in de stijgende vraag naar overnachtingsmogelijkheden voor de zakelijke en toeristische bezoekers voorzien. In de recent vastgestelde nota Hotelbeleid wordt dit beleid verder uitgewerkt.

Er blijkt in Haarlem ruimte te zijn voor extra hotelkamers. Primair worden initiatieven voor nieuwe hotels aan de markt overgelaten, maar het beleid is er wel op gericht marktinitiatieven te faciliteren. De binnenstad wordt, met uitzondering van de woonstraten, uitermate geschikt geacht voor hotellocaties. Zeker nabij uitgaansgebieden en in straten waar horeca al aanwezig is. De ruimtelijke inpasbaarheid zal bij nieuwe initiatieven leidraad zijn.

Daarnaast worden de vestigingsmogelijkheden voor Bed&Breakfast verruimd en vergemakkelijkt. Zo wordt binnen de woonfunctie de kleinschalige B&B mogelijk gemaakt, mits deze ondergeschikt is aan de woonfunctie. Als derde pijler voor uitbreiding van de overnachtingsfaciliteiten wordt het slapen boven winkels geïntroduceerd. Naast het "wonen boven winkels" kan slapen boven winkels (short stay) ook bijdragen aan dat de leefbaarheid van de binnenstad.

Evenementen
Evenementen behoren tot de jaarlijkse hoogtepunten en zijn van grote economische, culturele en maatschappelijke waarde voor de stad. Evenementen trekken veel bezoekers, krijgen een hoge waardering en zetten Haarlem verder op de kaart als toeristische bestemming. In 2011 is het Evenementenbeleid 2011-2012 vastgesteld. Het college is voornemens dit beleid voor de periode 2013-2016 voort te zetten. Met dien verstande dat nadere evenementenlocaties zijn aangewezen.

Evenementen die een planologische relevantie hebben kunnen slechts plaatsvinden als het bestemmingsplan dit toestaat of als er een omgevingsvergunning is afgegeven om te mogen afwijken van het bestemmingsplan. In verband hiermee is het noodzakelijk evenementenlocaties nader te benoemen.

Veel belangrijke evenementen vinden plaats in de binnenstad in het plangebied. De centrale ligging met het NS-station op loopafstand, de haltes van veel buslijnen en vier grote autoparkeergarages in of aan de rand van het plangebied, maken het gebied uitstekend bereikbaar. De verkeersaantrekking van ook de grootste evenementen kan hiermee worden opgevangen. De belangrijkste plekken in de Oude Stad, zoals de Grote Markt e.o., bieden voldoende voorzieningen (bv. elektriciteitsaansluitingen) voor de te houden evenementen.

Evenementen in Haarlem zijn ingedeeld in 3 categorieën oplopend in schaal en geluidsvolume. De keuze voor de locaties is mede bepaald door het succesvol plaatsvinden van envenementen in het verleden en de met alle waarborgen doorlopen vergunningenprocedures. De evenementen in de Oude Stad moeten voldoen aan een maximaal geluidniveau. In de voorwaarden van de evenementenvergunning is verder de bereikbaarheid voor hulpdiensten geregeld. In bijlage 6 bij deze toelichting staat een overzicht van de jaarlijkse evenementen in de Oude Stad, tot welke categorie het evenement gerekend wordt en het aantal dagen van de duur van het evenement.