Plan: | Burgwal |
---|---|
Plannummer: | BP1080002 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP1080002-0003 |
Ontwikkeling Vissersbocht
In het bestemmingsplan is een bouwmogelijkheid opgenomen voor een kleinschalige recreatieve voorziening. Hiervoor is de studie "Vissersbocht; verblijfplaats aan het Spaarne" gebruikt die opgesteld is door de wijk Burgwal. (bijlage 4)
De Vissersbocht ligt op een prachtige plek aan het Spaarne. De locatie heeft één van de mooiste uitkijkpunten over het Spaarne. Eén van de uitgangspunten is dat de oever toegankelijk blijft voor iedereen, de recreatieve wandeldoorsteek dient behouden te blijven. Bebouwing is mogelijk mits deze qua verschijningsvorm, functie en aantrekkingskracht een toegevoegde waarde heeft voor de buurt en de stad. Er is niet veel ruimte. Aangenomen dat de bestaande bomen niet gekapt mogen worden, blijft er nog minder ruimte over. Een technische oplossing kan het mogelijk maken dichter bij de boom te bouwen.
Deze plek langs het Spaarne is altijd al uniek geweest. Bij ontwikkeling blijft dit het uitgangspunt. Als er naar een aansluiting in de directe omgeving wordt gezocht dient de naastgelegen houten loods als referentie.
De bebouwing heeft als doel de achterkanten een gezicht te geven. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de woonbebouwing ten westen en de woonfunctie op de verdieping ten zuiden van de plek. Het zijn deze randvoorwaarden die de oppervlakte en de hoogte van het toekomstige volume bepalen. De rooilijn is bepaald door een geleidelijke overgang van de achtergevel van de houtloods en de zijgevel van de woonbebouwing aan de Vissersbocht.
De functie moet bijdragen aan een aangename openbare ruimte langs het Spaarne. Door toevoeging van functies zal de sociale controle vergroot worden. De gemeente is al enkele jaren bezig het recreatief gebruik van het Spaarne te vergroten. Verbetering van de inrichting van de oevers is hier een onlosmakelijk een onderdeel van. Met name door de aanwezigheid van het Spaarne kan in de Visserbocht gedacht worden aan publiekstrekkende functies die een relatie hebben met het water. Te denken valt aan nautische en recreatieve voorzieningen en uitspanning met terras aan het water (water gelieerde horeca zoals onder andere een koffie-/theehuis, ijssalon, croissanterie, lunchroom, dagcafé, dagrestaurant).
Het gebied is omsloten door achterkanten van bebouwing. Met komst van meer publiek zal de sociale veiligheid vergroot worden. De publieksaantrekkende functie moet echter beperkt zijn zodat de leef-, werk-, en woonkwaliteit niet onevenredig aangetast wordt van andere gebruikers.
De functie dient gecombineerd te worden met de passantenligplaatsen. Zo mogelijk moet de functie de sanitaire voorzieningen tbv de pleziervaart fasciliteren.
Functionele randvoorwaarden Vissersbocht
Ruimtelijke randvoorwaarden Vissersbocht
Visie Lange Herenvest
Het zuidoosten van het plangebied wordt begrensd door de Lange Herenvest. Het brede profiel van deze straat is een onderdeel van de binnenstadstangent. De totale breedte van het profiel is net geen 50 meter. Tussen de gevels is ruimte voor de Herensingel met aan de oostzijde een woonstraat, een groenstrook langs het water en een trottoir langs de bebouwing. Aan de westkant van de Herensingel wordt langsgeparkeerd tussen een bomenstrook een brede asfaltweg is het onderdeel van de binnenstadstangent naast de langsparkeerstrook liggen een fietsstrook en een trottoir langs de bebouwing.
De bebouwing aan de westzijde is erg gevarieerd, Zowel in volume als qua functie. Zowel een appartementencomplex van 4 lagen als een bedrijfspand van 1 laag is te vinden langs de Lange Herenvest. De wisselende hoogtes en diverse functies worden gezien als een kwaliteit van de vest. Deze variëteit aan de westzijde contrasteert mooi met de planmatige opzet aan de oostzijde. De beide zijden hebben een eigen beleving waarin de ontstaansgeschiedenis wordt gereflecteerd. De Herensingel snijdt het profiel in tweeën en vormt een mooie overgang tussen de binnenstad en de stadsuitbreiding 'de Amsterdamse buurt'.
In dit bestemmingsplan zijn de bouwmogelijkheden uit het oude bestemmingsplan overgenomen.
Lange termijn visie parkeren oostkant Haarlem
In de discussienota 'Parkeervisie Haarlem' wordt het parkeerbeleid onder de loep genomen. Vergroten van de ruimtelijke kwaliteit is hierin een belangrijk thema. De ruimtelijke kwaliteit kan worden verbeterd door het parkeren van de Spaarneoevers te halen en deze kwalitatief hoogwaardiger in te richten. Op dit moment wordt het in het bestemmingsplan niet meegenomen aangezien het niet mogelijk is alternatieve parkeervoorzieningen aan te bieden.
Het is wenselijk om een parkeergelegenheid aan de oostkant van Haarlem te realiseren. Er zal de komende jaren nagegaan worden of de ambitie voor een parkeergarage aan de oostkant van Haarlem haalbaar is. Ontwikkelingen zoals omschreven in de gebiedvisie Oostradiaal (zie paragraaf 3.10) hangen hiermee samen zoals bijvoorbeeld de demping van de Oostersingelgracht.
Toekomstige ontwikkelingen
Op het moment van opstellen van dit bestemmingsplan zijn er nog geen concrete plannen voor de opslagruimtes achter Hagestraat 10 en zodoende niet mogelijk gemaakt in dit bestemmingsplan. De verwachting is dat in de planperiode van dit bestemmingsplan hier plannen voor ontwikkeld zullen worden.