direct naar inhoud van 3.5 Verkeer
Plan: Burgwal
Plannummer: BP1080002
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP1080002-0003

3.5 Verkeer

In de Regionale bereikbaarheidsvisie "Zuid Kennemerland, bereikbaar door samenwerking" (2011) is een regionale visie waarin de twee belangrijkste voorstellen voor Haarlem een Mariatunnel tussen Westelijke randweg en Schipholweg en het doortrekken van de Prins Bernhardlaan naar de Oude weg is. Gestreefd wordt naar twee ringstructuren rond Haarlem.

In het Haarlems Verkeers- en vervoerplan (2003)(HVVP) zijn voor de verschillende wegencategorieën voorkeurscriteria geformuleerd voor de inrichting van de wegen. Gebiedsontsluitingswegen type A kennen bij voorkeur een rijbaanbreedte van minimaal 6 meter en de maximum snelheid bedraagt 50km/u. Voor gebiedsontsluitingswegen type B wordt een rijbaanbreedte aangehouden van 4.50 meter, tenzij sprake is van een busroute. In dat geval komt de breedte namelijk overeen met die van type A wegen: minimaal 6 meter.

afbeelding "i_NL.IMRO.0392.BP1080002-0003_0011.png"

Afbeelding 3.2 Centrum - en parkeerroute

afbeelding "i_NL.IMRO.0392.BP1080002-0003_0012.png"

Afbeelding 3.3 ontsluitingstructuur Haarlem

Lange Herenvest is een gebiedsontsluitingsweg type A en maakt onderdeel uit van hoofdwegstructuur, het is een binnenstadtangent. De binnenstadtangent heeft een verdeelfunctie voor het (goederen)verkeer naar de binnenstad en is daarmee ook de route voor de verwijzing naar parkeergarages.

De westelijke oever van het Spaarne is gebiedsontsluitingsweg type B. De oostelijke oever en de overige wegen in het bestemmingsplangebied zijn erftoegangswegen. Dit zijn gewone woonstraten in de wijken en de buurten die reeds zijn of worden ingericht als verblijfgebied.

Zowel in het HVVP als het Spaarneplan wordt een meer recreatieve route langs het Spaarne voor fietsers en voetgangers voorgesteld.

In het Haarlems Verkeers- en Vervoersplan (HVVP) wordt een categorisering voorgesteld waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen stroomwegen en gebiedsontsluitingswegen (Gemeente Haarlem, 2009c). De belangrijkste toegangswegen van de stad zijn de A200 en de N205 vanuit het oosten en de Delftlaan (A208) vanuit het noorden. Deze wegen worden aangeduid als stroomwegen. In figuur 14 worden deze wegen met rood aangeduid. Alle drie de wegen sluiten (indirect) aan op de A9. Deze weg heeft dagelijks te kampen met congestie, waardoor ook de uitvalswegen vanuit Haarlem regelmatig vastlopen. Daarnaast zorgt de doorgaande route naar Bloemendaal aan Zee – door de stad heen –voor veel verkeersdrukte.

Vanaf de stroomwegen wordt de auto naar de gebiedsontsluitingswegen geleid. Deze worden in twee categorieën verdeeld; ten eerste de wegen die bestemd zijn voor het doorgaande verkeer en wegen voor verkeer dat de stad in en uit gaat. Deze worden in figuur 14 in oranje aangegeven. Ten tweede zijn er wegen die bestemd zijn voor de ontsluiting van de verblijfsgebieden. Deze worden in de figuuraangegeven met zwart. De gemeente heeft het beleid om geen gebiedsvreemd verkeer in de binnenstad toe te laten (Gemeente Haarlem, 2009c). Het centrum van de stad wordt grotendeels ontzien door doorgaand autoverkeer. Het gedeeltelijk afsluiten van de Gedempte Oude Gracht voor autoverkeer heeft hier sterk aan bijgedragen. De centrumring rond de binnenstad heeft wel dagelijks te kampen met verkeerscongesties. Dit komt doordat het forensenverkeer van de omringende gemeenten over deze route naar Schiphol, Hoofddorp en Amsterdam reist. Gedeeltes van de centrumring zijn enkele rijstroken en er is geen mogelijkheid om deze routes te verbreden zonder grote ingegrepen in de stedelijke structuur. Dit levert vooral in de spits verkeersproblemen op.

Recentelijk is de kade langs het Spaarne ingericht als 30-km zone, met een vriendelijker inrichting voor langzaam verkeer.

Het centrum van Haarlem ligt op loopafstand van het treinstation Haarlem. Het station is ook eindhalte voor de Zuidtangent, een hoogwaardige busverbinding met Schiphol en Amsterdam. De route van de Zuidtangent voert onder meer over de Lange brug, Antoniestraat en de Gedempte Oude Gracht. Bij het station is ook een busstation, waarvan de regionale en stadsbussen vertrekken. De stadsbussen rijden ook over de Gedempte Oude Gracht. Ten oosten van het centrum ligt station Haarlem Spaarnwoude, met een naastgelegen parkeervoorziening voor auto’s. Deze halte ligt momenteel niet aan een waterweg, maar er zijn plannen voor het openleggen van de Amsterdamse Vaart tot aan het Spaarne.

Het parkeerbeleid van Haarlem kent drie aandachtsvelden:

  • Bij parkeren in de binnenstad komt eerst de prioriteit te liggen bij bezoekers en bewoners. Het parkeren op maaiveld wordt beperkt en parkeren in garages gestimuleerd.
  • Parkeren bij werkgelegenheidslocaties (locatiebeleid) moet in regionaal verband locatie-specifiek worden uitgewerkt
  • De parkeerdruk in woonwijken ten gevolge van het autobezit zal toenemen door het stijgen van de welvaart.

Voor het vaststellen van parkeernormen is gebruik gemaakt van de CROW-normen (ASVV-2004). Conform de CROW-normen wordt onderscheid gemaakt tussen de binnenstad, de schil daaromheen en de rest van de stad. Het bestemmingsplangebied valt volgens “Haarlem gebiedszonering t.b.v. parkeernormering volgens CROW in de schil daaromheen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0392.BP1080002-0003_0013.png"

Afbeelding 3.4

De gemeente heeft mogelijkheden onderzocht om het aantal parkeerplaatsen in het centrum in de toekomst uit te kunnen breiden. Een van de onderzochte opties is een garage onder het oostelijk deel van de Nieuwe Gracht (Gemeente Haarlem, 2004). Het bleek niet haalbaar vanwege hoge aanlegkosten, hoge risico’s en negatief rendement.

Op dit moment wordt er gewerkt aan de discussienota parkeren. Er zal de komende jaren nagegaan worden of de ambitie voor een parkeergarage aan de oostkant van Haarlem haalbaar is.

Recentelijk is de digitale parkeerschijf ingevoerd in Burgwal