direct naar inhoud van 3.11 Overig relevant beleid
Plan: Burgwal
Plannummer: BP1080002
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP1080002-0003

3.11 Overig relevant beleid

Voor het gebied ten noordoosten van het plangebied is een gebiedsvisie vastgesteld; Gebiedsvisie Oostradiaal (2010). De gebiedsvisie Oostradiaal omvat het gebied langs de Amsterdamsevaart, rondom de Amsterdamse Poort, de omgeving van station Spaarnwoude en de stadsentree bij de nieuwe fly-over.

Het terugbrengen van water in de Amsterdamsevaart over de hele lengte van het plangebied vormt de basis van de visie. Door het verleggen van de hoofdentree van de Amsterdamsevaart naar de Oudeweg, in combinatie met het versmallen van het profiel en het opheffen van de parallelweg, ontstaat ruimte voor een nieuw programma waar water en groen een belangrijk onderdeel van uitmaken. Het maakt ook de versterking van de woonfunctie ter hoogte van het terrein van Nedtrain mogelijk.

Door de aanleg van de fly-over wordt één van de belangrijkste toegangsroutes tot de stad verlegd van de Amsterdamsevaart naar de op te waarderen Oudeweg. Aan de oostkant van het OV-knooppunt Spaarnwoude ontstaat dan de nieuwe entree tot de stad. Rondom dit station zijn mogelijkheden voor intensivering door meervoudig ruimtegebruik en multifunctioneel gebruik met een gemengd stedelijk programma. Meerdere modellen zijn hier denkbaar maar dienen nog nadere uitwerking te krijgen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0392.BP1080002-0003_0018.png"

Losse groengebieden langs de Amsterdamsevaart kunnen verbonden worden tot een stadspark van formaat (Vaartpark). De aangrenzende woonbuurten Amsterdamse Buurt, Parkwijk en Zuiderpolder krijgen aansluiting op dit park. Hierin worden cultuurhistorisch waardevolle elementen als de Joodse begraafplaats, het oude stationsgebouw en het voormalige tracé van de Haarlemmermeerspoorlijn, ingepast.

In het coalitie akkoord, de gebiedsvisie Oostradiaal, de Regionale Bereikbaarheidsvisie en raadsmoties is de wenselijkheid van de verbinding tussen de Prins Bernhardlaan en de Waarderpolder aangegeven. De verlenging van de Prins Bernhardlaan in noordelijke richting is een bepalende factor in hoeverre de Amsterdamsevaart voor het autoverkeer kan worden afgewaardeerd en het woon- en verblijfklimaat wordt verbeterd. Momenteel vindt een integrale verkeersstudie plaats die in de loop van 2012 duidelijkheid moet scheppen over de (financiële) haalbaarheid van een dergelijke verbinding. Deze verlenging is een bepalende factor in hoeverre de Amsterdamsevaart voor het autoverkeer kan worden afgewaardeerd en maakt herstel van de watergang in de Gedempte Oostersingelgracht mogelijk. Beide ontwikkelingen zullen van invloed zijn op het bestemmingsplangebied Burgwal. De dominante verkeerssfunctie rond de Amsterdamsepoort zal verdwijnen waardoor er kansen ontstaan om dit op een andere manier in te richten.