direct naar inhoud van 6.1 Wegverkeerslawaai
Plan: Haarlem 023
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.641386200-0002

6.1 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

De gemeente Haarlem is voornemens om in het gebied 023 diverse geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk te maken. In het kader van een goede ruimtelijke ordening zijn de akoestisch effecten van deze ontwikkelingen onderzocht. Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd door Tauw 2, onderstaand is hier kort verslag van gedaan.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden(L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.

30 km/h-wegen

De Wet geluidhinder kent geen geluidsnormen voor 30 km/h-wegen. Een verzoek tot vaststelling van hogere grenswaarden is voor deze geluidsbronnen daarom niet mogelijk. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wet geluidhinder hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt worden de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd.

Onderzoek

De nieuwe ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszone van de Amerikaweg, de Schipholweg, de Europaweg, de Boerhaavelaan en de Prins Bernhardlaan. De geluidszone bedraagt 200 m bij 1 of 2 rijstroken en 350 m bij 3 of 4 rijstroken.

In de directe omgeving van het plangebied zijn geen 30 km/h-wegen aanwezig. De woonstraten binnen het plangebied zullen echter wel als 30 km/h-wegen ontworpen worden. Op deze woonstraten zal alleen bestemmingsverkeer zitten, hierdoor zullen de intensiteiten dusdanig laag zijn dat de wegen akoestisch gezien niet relevant zijn.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006.

De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan het akoestisch onderzoek zijn aangeleverd door de gemeente Haarlem. Voor 2020 zijn de verkeersprognoses aangeleverd. In de verkeersgegevens zijn alle ontwikkelingen in Schalkwijk en de omgeving van de Schipholweg meegenomen. Hierbij zijn de intensiteiten voor de bus apart vermeld.

Tabel 6.1 Verkeersintensiteiten

wegvakken   etmaalintensiteit 2020 (mvt/etmaal)   busintensiteit 2020 (mvt/etmaal)  
Schipholweg (Buitenrustlaan–Europaweg)   42.521   1.199  
Schipholweg (Europaweg–Merovingenstraat)   29.724   406  
Schipholweg (Merovingenstraat–Pr. Bernhardlaan)   32.576   406  
Schipholweg (ten oosten van de Pr. Bernhardlaan)   60.937   256  
Pr. Bernhardlaan (ten noorden van de Schipholweg)   25.317   196  
Amerikaweg (Schipholweg–Boerhaavelaan)   38.364   46  
Amerikaweg (ten zuiden van Boerhaavelaan)   29.089   200  
Europaweg (Schipholweg–Toekanweg)   17.932   794  
Europaweg (Toekanweg–Boerhaavelaan)   16.359   794  
Europaweg (ten zuiden van Boerhaavelaan)   18.450   639  
Boerhaavelaan (Europaweg–ontsluitingsweg 023 west)   9.894   154  
Boerhaavelaan (ontsluitingsweg 023 west–Amerikaweg)   12.010   154  
Boerhaavelaan (Amerikaweg–ontsluitingsweg 023 oost)   16.987   0  
Boerhaavelaan (ten oosten van ontsluitingsweg 023 oost)   16.050   0  

Voor de voertuigverdelingen van het verkeer op de verschillende wegen wordt verwezen naar het akoestisch rapport.

De Pr. Bernhardlaan, Europaweg, Amerikaweg en de Boerhaavelaan hebben in de huidige situatie een maximumsnelheid van 50 km/h. In het akoestisch onderzoek is er dan ook vanuit gegaan dat de maximumsnelheid op alle wegen 50 km/h bedraagt.

Bij de berekeningen is uitgegaan van het wegdektype dichtasfaltbeton (DAB). Voor de busbaan is uitgegaan van beton. De gemeente heeft inmiddels het wegdek van de Schipholweg ten westen van de Amerikaweg vervangen door een stiller wegdektype. Voor dit wegvlak zijn de berekeningen uitgevoerd met het wegdektype dunne deklagen 1. Voor het oostelijke gedeelte van de Schipholweg zijn inmiddels de voorbereidingen getroffen voor het vervangen van het huidige wegdek door en stiller wegdektype. Voor dit wegvak zijn de berekeningen uitgevoerd met zowel het wegdektype dunne deklagen 1 als 2. Ten oosten van het plangebied is de Schipholweg een provinciale weg, conform opgave van de provincie Noord-Holland is voor ddit wegvak het wegdektype SMA gehanteerd.

Resultaten gezoneerde wegen

023 West

Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van alle gebouwen, met uitzondering van gebouw W6, de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van het verkeer op 1 of meerdere wegvakken wordt overschreden.

Tabel 6.2 Geluidsbelasting 023 West

woonblokken   maximale geluidsbelasting (dB)   ten gevolge van wegvak  
W1   61   Schipholweg  
W2   61   Schipholweg  
W3   61   Schipholweg  
  50   Amerikaweg  
W4   63   Amerikaweg  
  53   Pr. Bernhardlaan  
  61   Schipholweg  
W5   57   Boerhaavelaan  
  55   Europaweg  
W7   60   Boerhaavelaan  
  52   Europaweg  
W8   63   Amerikaweg  
  60   Boerhaavelaan  

023 Oost

Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van alle gebouwen de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van het verkeer op 1 of meerdere wegvakken wordt overschreden.

Tabel 6.3 Geluidsbelasting 023 Oost

woonblokken   maximale geluidsbelasting (dB)   ten gevolge van wegvak  
O1   63/62*   Schipholweg  
  62   Amerikaweg  
  55   Pr. Bernhardlaan  
O2   63/62*   Schipholweg  
  49   Pr. Bernhardlaan  
  49   Amerikaweg  
O3   65/64*   Schipholweg  
O4   62   Amerikaweg  
  58   Boerhaavelaan  
  49/48*   Schipholweg  
O5   58   Boerhaavelaan  
  52   Amerikaweg  
O6   54   Boerhaavelaan  
O7   58   Boerhaavelaan  
  55/55*   Schipholweg  

* Er zijn twee type stille wegdekverhardingen doorgerekend: dunne deklagen type 1/dunne deklagen type 2.

Maatregelen bij overschrijding voorkeursgrenswaarden

De geluidsbelasting aan de gevel van de geluidsgevoelige bestemmingen kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Het verminderen van de verkeersintensiteit en het verlagen van de rijsnelheid zijn om verkeerskundige redenen op deze locatie niet gewenst. Een uitzondering hierop vormt de Schipholweg, voor deze weg is inmiddels een besluit genomen om de snelheid te verlagen van 70 naar 50 km/h. De enige toepasbare bronmaatregel is daarom geluidsreducerend asfalt.

De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Pr. Bernhardlaan, Boerhaavelaan, Amerikaweg en Europaweg kan worden verlaagd door het toepassen van een stiller wegdektype. Het wegdektype in de huidige situatie is DAB 0/16. Ten opzichte van dit asfalt is een maximale geluidsreductie van 5 dB te behalen met geluidsreducerend asfalt. De geluidsbelasting kan echter niet tot onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB worden teruggebracht. Naast het verlagen van de snelheid op de Schipholweg, is tevens een besluit genomen voor het aanbrengen van geluidsreducerend asfalt. Derhalve is geen nader onderzoek gedaan naar andere wegdektypen.

Bij het toepassen van geluidsreducerend asfalt moet rekening worden gehouden met het feit dat door de sterkere slijtage en wringing deze asfaltsoorten minder geschikt zijn om toe te passen rondom verkeersregelinstallaties.

Eveneens kan de afstand tussen de woningen en de weg vergroot worden door de noordelijke blokken het plangebied in te schuiven. Dit is hier niet gewenst. In de eerste plaats omdat hierdoor de blokken hierdoor te ver van de Schipholweg af komen te staan en daarmee deze niet de begeleidende functie kunnen krijgen, die in het stedenbouwkundig plan wordt beoogd.

Bovendien ligt aan de zuidzijde van het plangebied, langs de Boerhaavevaart, een waterkering, waarop geen bebouwing mag worden opgericht. Ten behoeve van deze waterkering zijn de zuidelijke blokken al in noordelijke richting verschoven en is het waterbassin reeds verkleind. Wanneer ook de noordelijke blokken naar binnen schuiven, kan beoogde kwaliteit van de openbare ruimte hier niet meer gerealiseerd worden.

Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige en landschappelijke aard. In een stedelijke omgeving zijn schermen/wallen vanuit landschappelijk oogpunt niet gewenst.

Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting aan de gevels van de woningen te reduceren. Er dient aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem een verzoek tot vaststelling van hogere waarde te worden gedaan voor de woningen, waarbij de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden.

Conclusie

Uit onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels van de alle woongebouwen in zowel het westelijke als het oostelijke deel, met uitzondering van gebouw W6, ten gevolge van het verkeer op de Amerikaweg, Boerhaavelaan, Europaweg, Pr. Bernhardlaan en Schipholweg de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. De geluidsbelasting bedraagt maximaal 65 dB voor de Schipholweg, hierbij wordt de uiterste grenswaarde overschreden. Deze overschrijding van de uiterste grenswaarde treedt alleen op op gebouw O3. Voor dit gebouw is aangehouden dat het noordelijke gedeelte (14 m) van het gebouw geen geluidsgevoelige bestemming krijgt. Hierdoor is de maximale geluidsbelasting 63 dB. De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de overige wegen bedraagt maximaal 63 dB.

Omdat maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied niet geheel doelmatig en/of gewenst zijn, dient aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem een verzoek tot vaststelling van hogere waarden te worden gedaan.

De gemeente Haarlem heeft beleidsregels opgesteld voor de hogere waardeprocedure. In het beleid is opgenomen dat het plan moet voldoen aan een van de criteria. Het plan voldoet aan de criteria: de woningen vullen een open plaats op tussen bestaande bebouwing. In het beleid is eveneens opgenomen dat de woningen een geluidsluwe gevel dienen te hebben. Aangezien er nog geen indeling van de bebouwingsvlakken bekend is, kan niet worden bepaald of alle woningen, waarvoor ontheffing zal worden aangevraagd, een geluidsluwe gevel zullen hebben.

Bij het aanvragen van een hogere waarde dient eveneens de binnenwaarde gewaarborgd te zijn, dit kan door middel van geluidsisolerende voorzieningen in de gevel.

Tabel 6.4 Ontheffingswaarden

ontwikkeling   aantal woningen   ontheffingswaarde   geluidsbron  
023 West   440 woningen   63 dB   Amerikaweg  
  440 woningen   63 dB   Schipholweg  
  440 woningen   63 dB   Pr. Bernhardlaan  
  440 woningen   63 dB   Boerhaavelaan  
  440 woningen   63 dB   Europaweg  
023 Oost   390 woningen   63 dB   Amerikaweg  
  390 woningen   63 dB   Schipholweg  
  390 woningen   63 dB   Pr. Bernhardlaan  
  390 woningen   63 dB   Boerhaavelaan  

De betreffende hogere waarde zal in het kadaster worden vastgelegd.