direct naar inhoud van 7.3 Beoordeling ingekomen overlegreacties
Plan: Oude Kom Volendam
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0385.bpOudeKomVolendam-vg01

7.3 Beoordeling ingekomen overlegreacties

1. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Opmerking
Korte samenvatting

  • 1. Onder paragraaf 4.3.8 van de toelichting onder het kopje watersysteem toevoegen 'De Schippersgracht is onderdeel van de polder de Volendammermeer. Rondom de Volendammermeer ligt een regionale waterkering'.
  • 2. Onder paragraaf 4.3.9 Keur van de toelichting toevoegen dat '....nabij een waterloop of een waterkering een bouwwerk....'. 'Voor bouwwerkzaamheden nabij een waterloop of binnen het waterstaatwerk-waterkering dient advies te worden ingewonnen bij de waterbeheerder en mogelijk een aanvraag voor een watervergunning bij het hoogheemraadschap te worden ingediend'.
  • 3. Binnen veel bestemmingen worden 'waterhuishoudkundige voorzieningen' toegestaan. Uit de definitie van 'waterhuishoudkundige voorzieningen' (art. 1.68) blijkt niet duidelijk of hier ook 'water' onder valt. Het hoogheemraadschap adviseert om 'water' in de definitie toe te voegen, zodat water mogelijk is binnen de bestemmingen die grenzen aan de bestemming 'water'.
  • 4. Binnen de bestemming 'Groen', 'Tuin' en 'Tuin-bebouwd' dient tevens toegevoegd te worden dat binnen deze bestemming water mogelijk is.
  • 5. Binnen artikel 13 'Water' en artikel 20 'Waterstaatswerk - waterkering' dient te worden toegevoegd dat bij werkzaamheden binnen deze bestemming advies dient te worden ingewonnen bij de waterbeheerder.
  • 6. Het Hoogheemraadschap ziet graag nog een voorrangsregel opgenomen waarbij het waterkeringbelang voorrang heeft op de andere onderliggende belangen.
  • 7. In de toelichting is aangegeven dat dit bestemmingsplan rekening houdt met de geplande dijkversterking. Het Hoogheemraadschap vraagt zich af of de versterkingswerkzaamheden mogelijk zijn binnen de regels van onder andere artikel 13.


Beoordeling

  • 1. De toelichting is op dit punt aangepast;
  • 2. De toelichting is op dit punt aangepast;
  • 3. Binnen de bestemmingsomschrijving van de bestemmingen die grenzen aan de bestemming 'water' is geregeld dat hier tevens water is toegestaan.
  • 4. Het bestemmingsplan is op dit onderdeel aangepast.
  • 5. Het bestemmingsplan is op dit onderdeel aangepast.
  • 6. Het bestemmingsplan is op dit onderdeel aangepast.
  • 7. De versterkingswerkzaamheden zijn niet mogelijk binnen de regels van het bestemmingsplan. De toelichting is hierop aangepast.


2. Rijkswaterstaat Noord-Holland

Opmerking

  • 1. Dit plan geeft geen aanleiding tot opmerkingen.

Beoordeling

  • 1. Wij hebben deze opmerking ter kennisname aangenomen.


3. Regionale Brandweer Zaanstreek-Waterland

Opmerking

  • 1. Uit de toelichting en de regels blijkt dat externe veiligheid geen significante rol speelt. Derhalve wordt geen gebruik gemaakt van het adviesrecht.

Beoordeling

  • 1. Wij hebben deze opmerking ter kennisname aangenomen.


4. N.V. Nederlandse Gasunie

Opmerking

  • 1. Het plangebied valt buiten de 1% legaliteitsgrens van onze dichtst bij gelegen leiding. Daarmee staat vast dat deze leiding geen invloed heeft op de verdere planontwikkeling.

Beoordeling

  • 1. Wij hebben deze opmerking ter kennisname aangenomen.


5. Cultuur compagnie Noord-Holland

Opmerking

  • 1. Over de onderdelen van het bestemmingsplan die raken aan het belang van de archeologische monumentenzorg heeft men geen opmerkingen.
  • 2. Bij het advies in de cultuurhistorische verkenning pag. 38 wordt geadviseerd de Oude kom van Volendam aan te wijzen als cultuurhistorisch attentiegebied. De cultuur compagnie geeft in overweging de Oude kom van Volendam aan te wijzen als beschermd dorpsgezicht.
  • 3. In de regels staat op pagina 67 dat bij bouwwerken met een hoge cultuurhistorische waarde alleen het exterieur wordt beschermd. Als dit niet specifiek wordt gemeld, of beschreven in de redengevende omschrijving, geldt die bescherming ook voor het interieur. In de redengevende omschrijving kunt u eventueel opnemen hiervan af te zien, omdat is vastgesteld dat het interieur niet van waarde is.
  • 4. Op pagina 69 wordt aangegeven in welke gevallen sloopvergunning kan worden verleend. Met name als is afgeweken van de bouwregels. In feite wordt hiermee een bonus gegeven op het verprutsen van waardevolle bebouwing. Bij beeldbepalende panden zou de voorwaarde opgenomen kunnen worden dat een sloopvergunning altijd aan het oordeel van de welstandscommissie wordt onderworpen.

Beoordeling

  • 1. Wij hebben deze opmerking ter kennisname aangenomen.
  • 2. Wij zullen deze opmerking in overweging nemen.
  • 3. Onderhavige planregeling veronderstelt dat de dubbelbestemming uitsluitend geldt voor die onderdelen van het object die als zodanig in het cultuurhistorische rapport expliciet zijn benoemd. Een dergelijke opvatting is ook logisch uit oogpunt van rechtszekerheid. Het vorenstaande betekent dat op basis van onderhavig bestemmingsplan een interieur alleen dan bescherming geniet wanneer dat expliciet in het cultuurhistorisch rapport is beschreven, nog de vraag daargelaten hoe een dergelijke bescherming in de planregeling zou moeten worden vorm gegeven.
  • 4. Gelet op de systematiek van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht wordt voor het slopen en bouwen één omgevingsvergunning aangevraagd. Bij de bouwactiviteit is op grond van het bestemmingsplan, bij zowel een beeldbepalend als een karakteristiek pand het oordeel van de welstand- en monumentencommissie Edam-Volendam van belang. Doordat de goedkeuring voor de sloopactiviteit pas verleend kan worden na goedkeuring van de bouwactiviteit, zijn beide activiteiten onlosmakelijk met elkaar verbonden en worden de activiteiten altijd aan het oordeel van de commissie onderworpen.