Plan: | Bestemmingsplan Castricum, 3 locaties |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0383.BPC123locaties-VS01 |
Voorliggend plan is conserverend van aard. Conserverend bestemmen houdt in dat de bestaande planologische situatie en eventueel verleende vrijstellingen worden vastgelegd in een nieuw bestemmingsplan. Dit houdt echter niet in dat voor de rest van het plangebied de bestaande ruimtelijke situatie voor de aankomende tien jaar wordt bevroren. Onnodige starheid van het plan moet worden voorkomen. Kleinschalige ruimtelijke ontwikkelingen en veranderingen binnen de bestaande functie zijn in meerdere of mindere mate wel mogelijk. Een woning blijft een woning en een maatschappelijke functie blijft een maatschappelijke functie. Afhankelijk van de functie worden wel royale of minder royale mogelijkheden binnen de functie gegeven.
Hieronder wordt ingegaan op de planologische afwegingen die zijn gemaakt bij het opstellen van dit bestemmingsplan voor enkele belangrijke functies.
De woonfunctie komt in het plangebied voor. In dit bestemmingsplan zijn de bestaande woningen positief bestemd. In het bestemmingsplan is een bouwregeling opgezet welke rekening houdt met de diverse bebouwingscategorieën.
De bouwregeling welke is opgenomen in dit bestemmingsplan houdt rekening met de diverse bebouwingscategorieën. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de hoofdgebouwen en de bouwwerken die hiervan onderscheiden kunnen worden en in architectonisch opzicht ondergeschikt zijn aan het hoofdgebouw, namelijk de aanbouwen, uitbouwen, bijgebouwen en/of overkappingen.
De maximale omvang van de aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen is geregeld in de planregels van het bestemmingsplan. Vanuit het Handboek bestemmingsplannen geldt voor bouwpercelen met een oppervlakte tot 1.000 m2 een maximale oppervlakte van 75 m2. Voor een bouwperceel dat groter is dan 1.000 m2 geldt een maximale oppervlakte van 100 m2.
Aan huis verbonden beroeps- of bedrijfsactiviteiten
Dit bestemmingsplan biedt ook de mogelijkheid om "aan huis verbonden beroeps- of bedrijfsactiviteiten" toe te staan bij de woning. Het gaat hierbij om dienstverlenende beroepen op zakelijk, maatschappelijk, juridisch, medisch, ontwerptechnisch of kunstzinnig gebied. Belangrijk is dat de woning in overwegende mate de woonfunctie behoudt en dat de ruimtelijke uitwerking of uitstraling in overeenstemming is met de woonfunctie. Grootse reclameborden of neonreclame en andere opvallende uitingen ten behoeve van het beroep of bedrijf dat wordt uitgeoefend, zijn niet toegestaan.
Er is bewust gekozen om "aan huis verbonden beroeps- of bedrijfsactiviteiten" mogelijk te maken omdat dit tegemoet komt aan de wens van vele mensen om op kleine schaal voor zichzelf te beginnen. Dergelijke "aan huis verbonden beroepen" zijn niet (milieu)hinderlijk voor de omgeving. De toename in het aantal verkeersbewegingen (door bezoek aan het bedrijf) valt weg tegen het overige verkeer dat een woonwijk of -buurt kent. Belangrijk blijft wel dat het "aan huis verbonden beroep" ondergeschikt is aan de woonfunctie. Een woning is in eerste plaats een woning. Het is daarom van belang dat de bedrijfsactiviteit kleinschalig is en blijft. Dit houdt in ieder geval in dat de bewoner van de woning de beroepsuitoefenaar is.
Mantelzorg
Mantelzorg betreft de tijdelijke inwoning van iemand met aantoonbare lichamelijke, sociale en/of psychische ongemakken. Dankzij mantelzorg kunnen mensen langer zelfstandig thuis wonen. Een deel van de woning mag ingericht worden voor deze “afhankelijke woonruimte”. De afhankelijke woonruimte mag worden gecreëerd in het hoofdgebouw van de woning, de aan- en/of uitbouw van de woning of een al dan niet vrijstaand bijgebouw. Om te voorkomen dat er een aparte woning ontstaat, zijn er niet meer bouwmogelijkheden dan op grond van de bestemming "Wonen" zijn toegestaan.
Bed & breakfast
De gemeente Castricum heeft zijn economische beleid vastgelegd in de "Kwaliteitsimpuls Economie Castricum". In dit beleid vormt "Recreatie en Toerisme" één van de pijlers van de lokale economie. Het aanbod "Bed & breakfast" en andersoortige verblijfsaccommodaties in Castricum zijn beperkt. In het beleid betreffende "Recreatie en Toerisme" is opgenomen dat initiatieven op het gebied van bijzondere en kwalitatief goede verblijfsaccommodatie worden ondersteund en gestimuleerd. Hiervoor heeft de gemeente beleid vastgesteld waarin onderscheid wordt gemaakt in kleinschalige initiatieven en grootschalige initiatieven. In dit bestemmingsplan is er voor gekozen om voor kleinschalige bed & breakfast een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid op te nemen. Dit betekent dat een kleinschalige bed & breakfast in beginsel niet bij recht is toegestaan, maar dat hiervoor afwijking van het bestemmingsplan verleend moet worden.
Ter plaatse van locatie Albert's Hoeve vlek A is een uit te werken woonbestemming opgenomen. Deze bestemming is overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan Albert's Hoeve 1987. Binnen deze uit te werken bestemming zijn uitwerkingsregels opgenomen, welke inzicht geven in over de mogelijkheden die er zijn voor een toekomstige ontwikkeling. Zodra er overeenstemming bestaat over de realisatie van woningen en/of bijbehorende voorzieningen, kan de bestemming worden uitgewerkt in een uitwerkingsplan. Deze uitwerking doorloopt zijn eigen procedure op basis van de Wet ruimtelijke ordening. Doelstelling van het voorliggende plan is om alle gebieden met een uit te werken bestemming binnen 10 jaar een functiewijziging te laten ondergaan. Wanneer een ontwikkeling niet binnen de uitwerkingsregels past zal er nieuw bestemmingsplan moeten worden opgesteld voor de betreffende locatie, een zogenaamde postzegelbestemmingsplan.
De uit te werken woonbestemming is primair bedoeld voor de realisatie van woningen, bestaande uit eengezinshuizen en gestapelde woningen met een bebouwingsdichtheid van ten minste 45 en ten hoogste 50 woningen per hectare. Daarnaast wordt er binnen de uit te werken bestemming de mogelijkheden geschapen voor de realisatie van bijbehorende bouwwerken, dienstwoningen, praktijkruimten, nutsgebouwtjes, autoboxen, fietspaden, woonstraten, buurtstraten en erven, voetpaden, parkeergelegenheden, straatmeubilair, tuinen en open erven, groen- en plantsoenvoorzieningen, speelvoorzieningen, waterlopen en andere bouwwerken.
In het plangebied zijn verschillende maatschappelijke voorzieningen gevestigd. Deze voorzieningen zijn van belang voor het dagelijks functioneren en de leefbaarheid van het centrumgebied. Er is een grote verscheidenheid in maatschappelijke voorzieningen. Dit komt terug in de gebruiksmogelijkheden in de planregels van dit bestemmingsplan. Dit bevordert ook de onderlinge uitwisselbaarheid van de verschillende functies.
In principe wordt de maatschappelijke functie bestemd conform bestaande gebruiks- en bouwmogelijkheden.
Een niet-maatschappelijke functie op de plaats van maatschappelijke functies is pas na een nieuw ruimtelijk-juridisch afwegingsproces mogelijk.
De bestemmingen "Verkeer", "Verkeer-Verblijf", "Groen" en "Water" zijn toegekend aan de openbare gebieden. Deze openbare gebieden van het plangebied zijn flexibel bestemd, dat wil zeggen dat binnen de bestemming "Verkeer" bijvoorbeeld, ook groen en water mogelijk is en dat binnen de bestemming "Groen" ook paden, water of parkeerplaatsen mogelijk zijn. Dit is gedaan om aan de praktijk van alle dag tegemoet te komen. De inrichting van de openbare ruimte wil namelijk nog wel eens veranderen. De loop van een wandelpad, de aanpassing van een bocht in de weg en het verleggen van de groenstrook zal binnen de plantermijn op meerdere locaties kunnen voorkomen. Dit plan voorziet in die aanpassingen. Van belang hierbij is dat het openbare gebied na een herinrichting nog steeds openbaar gebied blijft. De grotere groene gebieden zoals een plantsoen zijn wel als zodanig bestemd. Zo wordt voldoende zekerheid geboden aan de omwonenden dat een plantsoen blijft bestaan.